Gå til innhold

Kraftig bekkenløsning - noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i mitt 2.sv.skap, og har fått det de kaller kraftig bekkenløsning. Jeg har fått råd om å bruke bekkenbelte og krykke som avlastning...Og har første fysio time 21 jan, noe som er veldig lenge for meg å vente iom at det er så vanvittig vondt, og jeg har en jente på snart 14 mndr som krever litt av mammaens oppmerksomhet...

Er det noen som har råd og komme med, f.eks om ut av seng, inn og ut av bil osv ( tenker da stillinger/måter som har vært best for deg osv )...

Håper virkelig noen kan svare... Er grufult å ha det så vondt. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det er vel mest bare å holde ut.... Sørge for passe intervaller mellom aktivitet og avspenning. Legg deg på rygg med en haug puter under knærne, slik at bekkenet ditt får slappe helt av. Kjenn at korsryggen er godt nede i underlaget. Når du skal sove, ligger du på siden med en tykk pute mellom knær og ankler slik at du støtter bekkenet ditt i en grei posisjon.

Men det beste rådet jeg kan gi deg, etter å hatt kraftig bekkenløsning i forrige svangerskap i tillegg til en gammel ryggskade (Ikke vært smertefri på snart tre år etterpå...) Er å kjøpe MBT-sko. Kalles også Masaisko. Jeg oppdaget dessverre ikke disse skoene før nå i høst, og jeg må si at de har gjort mer for meg enn noen fysioterapeut har klart. De tvinger deg på en behagelig måte til å endre belastningsmønsteret ditt når du går, og demper støt på en måte som ingen joggesko kommer i nærheten av.

De koster ca 1700 kroner, men for meg har de vært verdt en million!

Det kan sammenlignes med å ha sin egen fysioterapeut med seg hele dagen! Slik sett er det ikke dyrt i det hele tatt.

Ikke stå hvis du kan sitte, ikke sitt hvis du kan ligge... Ikke gå på glattisen, plutselig skliing kan ødelegge dagen. Ikke rør støvsugeren.

Jeg fikk langt bedre effekt av kiropraktor enn fysio, for min del.

Ut og inn av bil, huff det er ikke greit. Prøv å sitt på en handlepose, slik at du hvertfall glir lettere rundt når du skal sette deg inn og svinge deg mot døra igjen.

Men invester i masaisko. I tillegg til hva de gjør for bekkenet ditt, vil de også gi deg pene legger og stram rumpe, og en flott holdning! Alt dette ute å trene i det hele tatt! De er verdt sin vekt i gull.. Google på MBT.

Lykke til!

Skrevet

Råder deg til å gå til kinesiolog. Se www.dnkf.org. Lykke til! Har hjulpet meg masse!!!!

Skrevet

Hei!

Jeg er nå inne på mitt 3 svangerskap med kraftig bekkenløsning. Er ikke mere enn 16 uker på vei og har kjempevondt allerede.

De tipsene du har fått over er kjempebra. Har igrunn bare noen småting å legge til:

Prøv å få tak i en skråpute og bruk den mest mulig for å få en bedre sittestilling for bekkenet. Dette underletter mere enn det man tror.

Få jevnlig massage av muskulatur på rompe og lår. Disse musklene strammer seg veldig inn og trenger massage. Dette i sin tur gjør at man blir stivere og får enda vondere så det blir liksom som en vond sirkel.

Når du skal bevege deg fra liggende eller halvt liggene dytt deg opp med armene.

Prøv å rull deg ut av sengen om morgenen. Hvilken teknikk som passer deg finner du fort ut av.

Unngå mye bevegelse av samme type. (Gå lang tur, sitte i samme stilling for lenge osv..)

Skaff deg en varmepute og bruk den som smertelindring. Også bra for muskulaturen.

Med dette så ønsker jeg deg lykke til og jeg håper at noe av det du får tips om kan hjelpe deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...