Gjest Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Hvordan fødestilling har dere tenkt å bruke? Noen som har planlagt det? Evt. noen flergangsfødende som har gode råd og tips? Jeg har bekkenløsning, og skal etter planen føde i badekar...så har tenkt litt på å henge over kanten i ekte "doggy-stil" Er ihvertfall sånn jeg sitter best hjemme i sofaen (jaddah, det ser sikkert bra ut for naboene som kan se inn..hehh...Står på alle fire i sofaen og ser tv..) Er det noen som har forsøkt å føde på den måten? Jeg er førstegangs og aner egentlig ikke hva jeg går til, så blir happy for innspill
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 tror det er vanskelig å bestemme seg på forhånd hvilken stilling som er best.men har lest her at flere står på alle 4,og at det har vært bra for dem.tror valg av fødestilling kommer av seg selv,når fødslen skrider frem og ved rettledning av jordmor.lykke til
grolla Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Som hun over her sier: dette er umulig å avgjøre på forhånd! For det første har det betydning hvor lang tid fødselen tar, altså hvor sliten du er, om du orker å stå oppreist/på alle fire/på huk osv. For det andre er det av betydning om du får smertelindring, epidural eller liknende. For det tredje, og det viktigste; hvordan det er best for deg å føde avhengig av hvordan du takler smerten! ALle opplever fødselssmerten forskjellig, for noen er det best å ligge for å få trykket skikkelig, for noen er det best å stå for å få hjelp av tyngdekraften, for andre er det smertefullt...... Vi er alle så forskjellig bygget, vi har alle forskjellige fødselsopplevelser. Det viktigste er å være forberedt på å jobbe med kroppen, være forberedt på at dette blir et smertefullt slit med en gledelig utgang. Vær innstilt på å ta dette som det kommer, bli kjent med kroppen din underveis, så blir du ikke skuffet over deg selv i etterkant! Det å bestemme seg på fohånd hvordan man skal ha det kan bidra til at man føler seg skuffet i etterkant, at du ikke greide det du hadde forventninger om osv. Men dette greier du så lenge du er lydhør for kroppen din, og tar dette som det kommer!
♥Tullerusk♥ Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Som de fleste sier så er det umulig på forhånd å bestemme...det blir jo på en måte kroppen som bestemmer... Jeg fødte sist i halvt liggende/sittende...Synes dette var en grei måte siden jeg fikk spenntak med beina og hender til å skvise i...hehe.. Men har tenkt på som deg...Siden jeg har fått bekkenløsning denne gangen så har jeg litt lyst å prøve og føde i vann...Som som du beskriver det=o) Litt sånn hengende over kanten doggystyle...=o)... Men kan jo hende det blir sittende et annet sted, så jeg vet ikke... Men har hørt at liggende på siden med det ene beinet i en sånn stylte er bra for de som har bekkenløsning... Så det er jo egentlig bare å prøve seg frem under fødselen...
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Heisann! Ja, det er vanskelig å vite før man er der. Men skal fortelle hva jeg har tenkt ;o) Sist fikk jeg epidural. Da var jeg nødt om å ha beina i bøyle(det var egentlig det siste jeg ville, men det var ikke så dumt alikevel). Denne gangen regner jeg med at jeg velger den mest vanlige fødsestillingen som finnes. Halvt sittende, med beina som kan sparke ifra i sengekanten og hendene kan ta tak i håndtakene på siden av senga. På denne måten får jeg utnyttet kreftene mine best mulig. Jeg vil anbefale alle å se fødestillingene på ullevål sine sider: http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=9809&iCategoryId=575&iDisplayType=2 Jeg lærte mye av dem. Jeg har dessuten hørt at førsetgangsfødende skal være forsiktig med stående fødestilling, for en vet ikke hva bekkenet tåler. Det er større sjangse for revning når presset nedover blir stort. Men vet ikke hvor riktig dette er. Lykke til )
tri smi kinisiri Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Hei! Jeg lå sånn på magen i "doggy-stil" over en stor sakosekk i sengen meste tiden av trykkingen sist. Det var veldig ok! Fikk slappet godt av mellom press-riene! De måtte snu meg da jeg hadde trykket 45 min, for da begynte det å haste litt, og da ville jordmor ha bedre oversikt og ha meg i vanlig halvsittende... Det gikk også greit, men trivdes bedre "på alle fire" Lykke til!
magj Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har hatt bekkenl i alle sv.skap og jordmor vil helst at jeg skal ligge på sida med øverste foten i bøyle el noen til å holde den. Men det er så grusomt (formeg iallefall) Om jeg har bare støtte fra kneet og ned er det akkurat som om øverste hofta glir ut og ned. Greier ikke holde hoftene fra hverandre og åpne bekkenet, og blir jo liggende sånn ei stund. Jeg har liggi på ryggen under utdivinga med mye støtte av beina, både bøyler og assistenter. Det har fungert bra, og trur ikke jeg kommer til å forandre det denne gangen, får se...
gulda Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Førstegangs, så har ikke peiling egentlig. Men ei venninne var veldig bestemt på hvordan hun skulle føde pga noe en fysioterapaut hadde sagt. Men så ville jordmøren at hun heller skulle velge en annen stilling, og det ble diskusjon -vi skal jo kunne velge selv! Men da de snakket om det etter fødselen så sa jordmor at tingen er at fysioterapauten tenker på hva som er best for bekken, mens jordmor vet hva som er best for baby. Er jo noe å tenke på.. Hun venninna mi sa iallefall etter det at det jo er lurt å høre på fagpersonellet.. Men jeg tenker jo at en må jo kjenne hva som er best for en selv også, men tenke at jordmødrene ikke blander seg for å være trassige.. )
Maigullet Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Første gang lå/satt jeg i fødeseng, og måtte holde opp føttene selv mens jeg trykket. Syntes det var forferdelig, og så tok det jo en time også. Følte at jeg brukte alle kreftene mine på å holde opp føttene Andre gang la jeg meg på sida, og kommanderte sambo til å holde opp den øverste foten. Synes det fungerte kjempebra! Brukte ikke noe energi på annet enn å presse, og så kom gutten på tre press Er ikke i tvil om hva jeg kommer til å gjøre denne gangen! - Men vi er jo alle forskjellig!
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Imorgen er termin dagen Pelin )))) Jeg er skikkelig spent på dine vegne, spesielt siden du skal føde på ABC. Kan du ikke snakke med jm om hvilken erfaring de har med fødestillinger ifm bl. Det har jo de masse erfaring med. Men jeg stod på alle 4 ) i vann. Også lente jeg hodet mot badekarkanten, hvor noen hadde vært elskelig å legge et håndkle. Men det opplevdes for meg som en veldig stabil stilling (jeg hadde ikke bl). Ble ufattelig sliten/støl i skuldrene, som etter en hard treningsøkt, etter fødselen. Opphevingen av tyngdekraften på en vond rygg og en tung mage var veldig godt. Jeg må legge til, at jeg synes ikke pressingen var slitsomt. (som man ser på tv). Det gikk av seg selv. En rie kom og jeg måtte bare presse. Og jeg klarte å styre kraften på presset, etter klare beskjeder fra jm underveis i utdrivingsfasen. Det var helt utrolig å oppleve. Det er naturen tror jeg ) Ønsker deg så masse lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå