Kvitrebekk Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Lurer på en ting her jeg sitter og våker. Man kan spise salami o.l samt ikke være så nevrotisk på om kjøtt og sånn er gjennomstekt når man ammer? Eller? Det viktiste er å tenke på allergi og om babyen får mageknip av noe man spiser? Gleder meg nemlig veldig til å utvide påleggsreportoaret mitt :-)
Tobias og Robin Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 ja, jeg tok ikke like mye hensyn til hva jeg spiste når jeg ammet.. Holdt meg unna kål, surkål, da gutten min fikk vondt i magen av at jeg spiste dette... Vet det er mange som må kutte ut melkeprodukter en periode hvis det er snakk om allergi eller kollik, men tror ikke at spekemat å sånn er farlig å spise nei..
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Holdt meg unna plommer, druer, løk, jordær bl.a fordi det kan skape mye magevondt for den lille. Ellers må jeg nok ha en oppfrsikning på hva man skal holde seg unna, for det har jeg rett og slett glemt. Tror man skal være forsiktig med skalldyr, men usikkert på dette. Salami o.l. kan man trygt spise, tror jeg ;oD Ble du klokere? *ler*
tri smi kinisiri Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Man kan spise akkurat det man vil! Noen babyer reagerer på løk og sterk mat, brus... Men ikke alle. Jeg har kunnet spise det jeg har villet.. Har vært litt forsiktig med løk og sterk mat de første ukene.... bare fordi jeg ikke har orket tanken på en søvnløs natt... Ikke spis stooore mengder med reker eller jordbær (allergi) men litt er ikke farlig!! Jeg tar til og med et lite glass rødvin, jeg når jeg akkurat har ammet (Når barnet er over 8 uker)
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Spekemat kan du spise når du ammer Det står iallefall ikke noe om det på matportalen, og jeg ahr aldri hørt at det skal være skadelig. Det som or\verrasket meg da jeg leste på matportalen derimot, var at de samme reglene ang fisk ol, gjelder som når du er gravid. Se http://matportalen.no/Emner/ammende Har også alltid trodd at visse ting man spiser når man ammer, kan føre til allergier hos barnet, men her står det: Allergi: "Fra et allergisynspunkt er det ikke holdepunkter for å anbefale spesielle kostholdsråd til ammende." På føden, sa de til meg sist, at jeg egentlig kunne spise det jeg ville, men kunne prøve forsiktig med kål, løk ol, for å se om babyen reagerte på det. Noen tåler det meste, mens andre tåler veldig lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå