Gå til innhold

Første legebesøk (samme som Juli 2008...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

På torsdag var jeg på mitt første legebesøk (var da 13+3). Det var en mindre positiv opplevelse. Han prater nesten ingenting, og forteller meg ikke noe - er ganske sjenert, så er heller ikke typen som buser ut med spørsmål i hytt og pine. Er ganske stor, så skjønner at han bryr seg om vekten min, men akkurat nå er det ikke det som er det viktigste for meg! Jeg vil gjerne vite mer om hva som skjer fremover.

Det legen pratet om og gjorde i løpet de 20 minutter jeg var der var: Ba meg fylle ut skjemaets første del, måle blodtrykk (som var noe høyt pga nervøsitet...), prate om vekt, og krysse av på hvilke prøver jeg skulle ta på laben. I tillegg satt han lenge foran pc'en og skrev noe jeg ikke har en anelse på hva var. Han skysset meg ut av kontoret sitt etterhvert, og jeg ble sendt inn på laben. Der var det ei kjempehyggelig dame som skulle ta blodprøver på meg, og de fem minuttene jeg hadde hos henne var ti ganger mer informative enn de 20 jeg hadde hos legen.

Er det noen andre som har hatt det samme "problemet" hos legen, og har tips til hva som kan gjøres for at det skal bli bedre på et vis. Har svært liten lyst til å gå tilbake til han nå - dyktig lege som allmennpraktiker, men egner seg (i mitt tilfelle) ikke til å ta seg av gravide jenter...

Måtte få ut litt frustrasjon nå, har tenkt mye på dette siden torsdag - og det gjør faktisk litt vondt å vite at det ikke virket viktig for han....

Hilsner fra en ganske så forvirret og frustrert....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått til kontoll hos jormor isteden, de er eksperter på gravide.

Skrevet

Den tanken har bare blitt sterkere og sterkere også! Dette er første gangen jeg er gravid, og jeg vil jo vite mest mulig om hva som skjer, både med meg og hvordan forløpet er med meg, barnet, ul, sykehus etc etc.

Skal ringe helsestasjon imorgen og prate med ei jordmor!

Skrevet

Hei HI.

Jeg følte også at legen min ikke behandlet meg helt som han burde under første kontroll. Men han snakket da mye mer enn det du sier at din gjorde. Jeg og er litt stor av meg, selv om jeg ikke er kjempestor og sykelig overvektig, og legen min snakket en del om vekta mi. Han sa tilogmed at han skulle "ta tak i meg" når jeg er ferdig med å amme, slik at jeg blir tynn, får bra blodtrykk og får ned kolesterolet. Jeg følte dette som utrolig sårt og hadde egentlig aldri lyst til å sette mine ben innenfor kontordøra hans igjen. Men ved neste kontroll var han helt annerledes. Han snakket til meg på en folkelig måte, var rett og slett trivelig. Sa ikke så veldig mye mer om vekta mi egentlig.

Jeg tror at både min og din lege må ha vært svært stresset ved første kontroll, slik at de ikke fikk tid til å bygge opp den rette relasjonen mellom seg selv og deg/meg som er gravid. Dette sammen med vår hormonelle berg -og dalbane kan nok føre til at du/jeg fikk et litt feil førsteinntrykk av legen.

Men allikvel.. Dersom du ønsker det er det ingenting i veien for at du ha alle kontrollene dine hos jordmor. Hun vil sende deg til lege dersom det oppstår noe som tilsier at du må sjekkes av lege.

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...