Gå til innhold

Om skirveleifer og grammatisk tryning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor henge seg opp i om ikke alt er korrekt skrevet?

Selv om en person ikke er kretsmester i grammatikk, kan vedkommende faktisk skrive innlegg som er verdt å lese.

Jeg syns for eksempel det er kjempekoselig å lese tråder av typen "hurra, jeg er gravdi" eller "endelig fikk jeg jobben" etc, og da bryr jeg meg fint lite om stavefeiler!

Syns man kan slutte å henge seg opp i det. Ingen er perfekt, slutt å hakke på andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen mennesker er skapt norsklærere.,... haha

jeg finner det utrolig irriternde selv. men vet at om noen hadde lagt inn ett mattestykke som var feil ville jeg komentert det. så jeg er kansje ikke noe bedre

Skrevet

jeg har nok masse skrivefeil i min innlegg. det fordi jeg gidder ikke å anstrenge meg og tenke over slike ting når jeg sitter på dataen og skravler og slapper av. dette er fritiden min, ikke norsktimene på skolen!

og dessuten fikk jeg aldri 6-er i norsk skriftlig, eller muntlig for den saks skyld, eller hva det heter:) har et fint liv fordetom:)

Skrevet

Jeg henger meg ikke oppi det, mye fordi jeg er veldig flink til å taste feil her selv. I tillegg skriver veldig "muntlig" her inne.

Samtidig må jeg innrømme at jeg hever et øyebryn når folk skriver dems/demses, hvem farge liker du og tilsvarende. Har de ikke gått grunnskolen? Jaja, det finnes verre ting å bry seg med :)

Skrevet

Trykkeleifer, nei det bryr jeg meg fint lite om, skrivefeil, tja litt.

Grammatiske blundere, orddelingsfeil osv, synes faktisk det er irriterende, men det er jo ikke akkurat noe å få gjort noe med. Altså fåfengt å irritere seg:)

Skrevet

Jeg har aldri hengt meg opp i om noe er riktig stavet eller ikke, jeg lurer på HVORFOR det er så vanskelig å huske hva som er riktig.

Og jeg tror faktisk ikke jeg har hakket på noen heller, jeg er faktisk sjempe flink till å ikke beskjymre meg å klage på di som kanske ikke er så flinke til og skrive som andre.

Men det må da være lov til å lure på hvorfor.

Skrevet

Jeg er faktisk en som legger godt merke til feil i da/når, at noen skriver hvet istedenfor vet, hvem istedenfor hvilken og sånt. Trykkfeil og liten/stor bokstav legger jeg IKKE merke til.

Men nå skal det være sagt at jeg hakker ikke på noen. Bare legger merke til det og skjærer av og til tenner av det...

;o)

Skrevet

hvorfor jeg ikke husker hva som er rett og ikke?

fordi jeg har dysleksi og ikke ser forsjell på ordet. når jeg skrive mailen min feil og ikke kommer inn på msn så kan jeg ikke se feilen, jeg må ta bort hele ordet og skrive det en gang til. kjønner du?

akkurat som om noen sier: "det skrives rett fram" da ser jeg dumt på dem for jeg aner kjeldent hva rett fram er. klarer ikke og skille lydene jeg hører til bokstaver.

Skrevet

ha ha:)

Skrevet

takk for at du tar det opp.. ja, jeg er ikke absolutt verdensmester i norsk gramatikk, og gruer meg hver gang jeg skal svare på noen tråd, redd å bli 'mobbet' av andre her hehe..

Skrevet

Enkle trykkleifer gjør meg ingenting, men basic rettskriving, som da/når, og/å, orddeling, enkel tegnsetting, og feil bruk av ord som hva, hvem, hvilken, hvordan osv. er blant de tingene som irriterer meg. Men jeg prøver virkelig å la rettepennen ligge, selv om jeg er aldri så mye norsklærer...

Jo, en ting til: "I fjor", altså om sist år, heter "i fjor", og ikke "i fjord". Fjord er vann.

Skrevet

tjah - det KAN jo være at omtalte episode foregikk under vann? I en fjord?

Skrevet

hehe nei jeg tenkte faktisk på en konkret feil... hehehe... en liten nyhetsartikkel i lokalavisa, om NM i undervann sjakt... skulle man grave sjakter under vann? Eller var det snakk om en type båt som kan gå UNDER vann og ikke bare PÅ vann? hihi :)

Skrevet

eller en orddelingsfeil. Undervannsjakt som i jakt under vann?

Skrevet

Orddelingsfeil er det verste jeg vet. Amerikansk gramatikk oversatt til norsk... ARGH!!!

Skrevet

ja, hva annet skulle det være? Tror neppe man graver sjakter under vann og avholder norgesmesterskap i det... de to ordene "undervann" og "sjakt" sto forøvrig på to forskjellige linjer :) Og jeg tenkte som sagt på denne da kakao skrev fjord-kommentaren sin, siden dette vannet de skulle befinne seg under (om det nå var jakt eller sjakt) var en fjord :)

Skrevet

ordfeil og skrivefeil er ikkje så nøye,

men det er ein ting som irriterar meg grønt!

det heiter ikkje "hvem melk er best?"

det heiter "hvilken melk er best?"

fattar ikkje kvifor folk skriver "hvem"?

seier nokon det til vanleg?

eg blir galen!

Skrevet

Stinemor: det fins faktisk de som har denne hårreisende pronomenfeilen i dagligtalen ja :/ Grenlandsområdet har en del slike fiffige eksempler på ordbruk som skjærer en norsklærer i hjertet... men de kan være greie folk likevel da :)

Skrevet

Ja, de sier det mange steder på østlandet=)

Men på vestlandet sier vi "kossn melk e best?" men jeg skriver da "hvilken melk er best" uansett..

Skrevet

Greit nok at det kan gå fort for seg på et nettforum, men burde ikke en såpass seriøs annonsør som "Barnas Hus" ha råd til korrekturlesing av annonsekampanjene sine før det legges ut på nett? "gjør ETT kupp til barna"... nei, jeg drar ikke ens ærend til Barnas Hus for å gjøre ett kupp, hadde nok foretrukket om det er mulig å gjøre flere kupp når jeg først er der.

Skrevet

HAHA!!!

Ja, den der er faktisk irriterende!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...