Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Mannen min har to barn fra tidligere som han selvsagt betaler bidrag for. Pga store kommunikasjonsproblemer med barnas mor, er eneste løsning delt garderobe, dvs at han handler inn alt av klær de trenger når de er her, alt fra undertøy til sko og jakker. Unødvendig dyrt og bortkastede penger i våre øyne, disse pengene kunne heller ha kommet barna til gode på andre områder. Til tross for dette betaler han fullt bidrag (privat avtalt sum). I følge navs utregninger skal jo bidraget dekke klær, mat osv. Så på en måte betaler jo mannen min for halvparten av klærne hos mor og for alle klærne de har her. Vet dere om det på bakgrunn av dette er mulig å få et visst fratrekk i bidraget pr. mnd? Noen av dere som er i samme situasjon? Nå er de ikke slik at mannen min absolutt ikke ønsker å bidra ut over bidragssummen. Men vi lurer litt på hvordan reglene for dette faktisk er!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Jeg er så frekk at jeg dytter denne litt La inn samme spørsmål på "aleneforeldre", men virker som om enkelte der har store problemer med å se en slik sak fra to sider. Ingen som har peiling?
aanonym Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Bidraget skal kort sagt dekke hans andel av kostnadene den perioden de ikke er hos ham. Dvs at han må regne med å betale alt de trenger når de er ho ham, mat, strøm, transport, billetter, blader, godteri, og ikke minst klær og utstyr som bare brukes hos ham. Selvsagt er det idiotisk at ikke klær kan sendes mellom dere, men når det nå engang er slik så må dere nok sørge for at barna har det de trenger hos dere også.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Ok. Takk for svar Har lest litt på NAV nå om hva bidraget skal dekke osv, en smule urettferdig mot bidragsbetaler, men men.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Tja, tidligere var det slik at bidraget var en viss prosentandel av inntekten, tror det var 11% av inntekten for ett barn og så litt høyere for flere barn. Nå er det i større grad mer opp til bidragsbetalet ang hva h*n har lyst til å betale utover minimumsbidrag. F.eks. dyrt sportsutstyr, skoleturer o.l. kan bidragsbetaler overlate til bidragsmottaker å dekke alene. Og hadde mannen din vært en idiotisk kjiping kunne han ha nektet å kjøpe klær til ungene sine når de er hos ham - med de følger det måtte medføre. Helt rettferdig klarer man ikke å lage systemet, men de nye bidragsreglene er utformet slik at det blir minst mulig urettferdig for begge. Men totalt sett er det nok blitt mer rettferdig for bidragsyter og mindre rettferdig for bidrasmottaker (som nå må trygle og BE bidragsyter om å bidra der det trengs...)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 HI her Jeg er enig med deg i det du sier! Men jeg synes det er urettferdig at far her skal være med på å betale bokostander hos mor (et av punktene på NAV). Det koster jo like mye for far å ha ekstra stor leilighet/hus for å ha plass til barna, uavhengig av om de er her 4 dager pr. mnd eller hver dag. Og dette er i tillegg kanskje de høyeste utgiftene man har. For vår del måtte vi nylig kjøpe nytt hus, slik at vi har et ekstra rom å tilby ungene når de er her, kjipt for dem om de må ligge på stua nå som lillebror (vårt felles barn) trenger eget rom. Kjøp av nytt hus medfører masse ekstra kostnader for oss i form av økt forsikring, kommunale avgifter osv. Så akkurat denne delen synes jeg burde vært tatt ut av bidraget, mor sørger for husrom hos seg og far hos seg. Det koster tross alt like mye, uansett hvor mye en har barna. Forøvrig er det nok så rettferdig som det kan bli HI
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #10 Skrevet 13. januar 2008 Virker som om enkelte ikke tåler å få svar og vår ærlige mening!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #11 Skrevet 13. januar 2008 Er vel fordi mor trossalt har barna mest kanskje??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå