Gå til innhold

Dere "bidragseksperter" - noen som vet? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har to barn fra tidligere som han selvsagt betaler bidrag for. Pga store kommunikasjonsproblemer med barnas mor, er eneste løsning delt garderobe, dvs at han handler inn alt av klær de trenger når de er her, alt fra undertøy til sko og jakker. Unødvendig dyrt og bortkastede penger i våre øyne, disse pengene kunne heller ha kommet barna til gode på andre områder.

Til tross for dette betaler han fullt bidrag (privat avtalt sum). I følge navs utregninger skal jo bidraget dekke klær, mat osv. Så på en måte betaler jo mannen min for halvparten av klærne hos mor og for alle klærne de har her.

Vet dere om det på bakgrunn av dette er mulig å få et visst fratrekk i bidraget pr. mnd? Noen av dere som er i samme situasjon? Sannsynligvis "på den andre siden", men likevel :)

Nå er de ikke slik at mannen min absolutt ikke ønsker å bidra ut over bidragssummen. Men vi lurer litt på hvordan reglene for dette faktisk er!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har egentlig ikke peiling, men har det ikke noe å si hvor mye han har ungene?

Men har kommunikasjonsproblemer egentlig innvirkning på bidraget? Jeg tror ikke at man kommer noen vei rent rettslig liksom. Hva med et møte på noe familievernkontor eller noe mellom din eks og hans eks?

Skikkelig kjipt å ha det sånn sikkert, og jeg skjønner ikke at det går an!! Jeg tviler ikke på at din mann har prøvd alt altså, men hvis hun setter seg på bakbena, så må han jo ta det opp på en eller annen måte?! VEt ikke jeg, men jeg blir irritert av sånne kjerringer! :-p

Skrevet

Skal bidraget dekke mat og klær osv? Hmm da krever tydeligvis barnet mitt lite i og med at en lusen liten tusenlapp skal dekke det..

Nei jeg vet ikke sikkert, men jeg tror det er slik at hva far kjøper er fullstendig opp til han uansett om han betaler bidrag.. Vi mødre bruker faktisk LANGT mer enn det bidraget dekker på mat og klær til barna våre så at han må kjøpe litt klær synes jeg bare er helt rett og rimelig jeg.

Skrevet

HI her.

Nå er det jo ikke bare far som skal dekke utgifter til mat, klær osv. Mor skal bidra med en like stor andel (kommer litt an på inntektene, men likevel). I dette tilfellet betaler far 4000 i bidrag for 2 barn, mor skal bidra med 3000, i tillegg til at hun får utvidet barnetrygd (nesten 3000). Det skulle bli 10000. Bør holde pr mnd det.

Skrevet

Bidraget skal jo ikke dekke alt, for moren må jo betale en del også, og det avhenger jo av hvor mye faren og moren har i inntekt gjør det ikke? Og hvor mye barnet er hos faren?

Jeg får 650 kr i bidrag fra staten, og kommer aldri til å få noe mer fordi faren bor i England. Så med mindre vi inngår en privat avtale (og hvis han går med på det blir det ikke noe særlig mer enn det jeg får nå), så kommer jeg aldri til å få mer enn disse pengene.

Det jeg kommer til å foreslå for ham er at han kan opprette en konto for lille gull som han kan spare penger på som hun feks kan få når hun skal bli student. (Og da må man jo få til en overføring sånn at ikke overformynderiet griper inn).

Men jeg syns ikke han skal ha klær hos dere til barna. Hva tenker barna om det da? Jeg tipper at det meste kan ordnes hvis foreldrene har et møte med en utenforstående. Type familievernkontor eller noe?!

Skrevet

Får hun tilsammen 10 000 bare i bidrag + sin egen lønn?? Steike meg! Ikke rart hun har vanskelig for å samarbeide da. Da ville jeg også godte meg og hatt kommunikasjonsproblemer med barnefar!!

Skrevet

Kan jo egentlig være greit å ha noe klær dær vel? Så slipper dere å få det på dere om noe blir ødelagt eller forlagt? Jeg hadde blitt glad om far til sønnen min også kjøpte noe klær han kunne hatt der, så hadde man sluppet styret med ting som blir glemt osv:)

Men hvordan reglene er vet jeg ikke.. aldri hørt om at det er noen regler på det?

Skrevet

Prøv å les innlegget en gang til, saaaakteeeee...

Skrevet

jeg har lest det for søren.. selv om det står noe annet virker det på meg som om det egentlig irriterer at han må kjøpe klær, tror ikke poenget er at det handler om at han burde eller ikke burde betale mindre, tror det kun ligger i at han må være såpass pappa å kjøpe klær til barna selv om han betaler noen lusne kr i måneden til moren! Skyt meg den som vil men jeg synes det er så forbanna irriterende med stemødre som kommer inn hit og spørr eller syter til oss alenemødre og stakkars dem som må bruke penger på stebarna sine når de aller nødigst betaler bidrag!!! Men faen hvorfor er det så forbanna ille å faktisk bruke noen kr på barnet utenom bidraget som betales uten å mene at man da skal slippe å betale like mye? Så når jeg handler en haug med klær til barnet mitt burde jeg få mere i bidrag siden jeg bruker myye på klær men bare får en tusenlapp? for det er nesten slik det blir!

Så kom gjerne å tro at jeg ikke har forstått innlegget, for jeg så hva som stod, men jeg aner griskhet mellom linjene!!!

Skrevet

Det der var vel unødvendig??

Jeg blir faktisk litt irritert nå, for det der er typisk TYPISK jente PuppeLucas! Blir så irritert ass! For det er ikke griskhet i mellom linjene fra faren, men når moren faktisk får TI TUSEN i bidrag og ikke klarer å samarbeide, syns jeg faktisk det er på sin plass å reagere! Uansett hvem som gjør det!

Det der er en typisk alenemor som ødelegger så jæla mye for oss andre som prøver og prøver, og som sliter med mye mindre enn det denne moren gjør. Det er vel bare moren som ikke vil samarbeide med faren fordi hun vil bruke mest mulig av pengene på seg selv, tenker jeg! Forbanna drittkjerring!

Nei, det er vel ingen alenemødre (eller mennesker for den del) som tenker sånn?? Hun tenker sikkert KUN på barna sine!

Dette er dessverre ikke en unik situasjon. Jeg har selv en venninne som faktisk kunne skrevet dette innlegget, og jeg blir skikkelig forbanna på moren som boikotter så til de grader. Men hva kan han gjøre? INGENTING!!

Skrevet

Nei det var ikke unødvendig, jeg sa min mening slik de fleste her inne gjør!

Og jeg heter ikke jente puppe lucas osv om du ikke har sett det!

Jeg irriterer meg faktisk grønt over stemødre som syter ut sin misnøye til os...

Jeg har ALDRI ødelagt noe for noen bare så du er fullstendig klar over det!! Jeg har mine meninger ja, men jeg og mitt barns far har ett greit samarbeid og jeg har ALDRI NOENSINNE krevd at han skal betale en krone for noe som helst!

Men å irritere meg det har jeg faktisk lov til og si min mening har jeg også lov til!

Og om jeg har misforstått noe i innlegget ditt så rett gjerne på meg, mulig jeg er litt irrasjonell i kveld men.

Jeg har aldri boikottet for noen i allefall uansett hva jeg mener eller ikke mener.

Skrevet

Beklager så mye at jeg spurte dere her inne om råd, BarnErEnMorsLivsanker<3Lucas<3. Det var bare et enkelt spørsmål jeg ville ha svar på, og det har jeg forsåvidt fått :)

Jeg som stemor må vel ha lov til å klage litt når mor oppfører seg som den største egoisten på jord, noe som også går ut over mannen min, meg og vårt felles barn. Det er faktisk ikke slik at alle mødre er snille og gode, mens far er en stor drittsekk....

HI

Skrevet

Klart du kan klage, men jeg synes ikke det passer seg å klage hær inne blandt oss alenemødre som ofte sliter med barnefedre og sure stemødre.

Og det er vel alltid to sider av en sak, kanskje barnemor har en helt annen versjon i forhold til dette enn den du ser ikkesant?

Er da greit at du spør om råd, men når man spør om råd på ett forum så risikerer du også å få folks mening på ting, sånn er det bare og du fikk min, dog da jeg var i ett mannevondt humør så jeg kanskje tok i litt hardere enn jeg trengte, beklager for det, men like fullt fikk du min mening;)

Skrevet

Har full forståelse for at dette kanskje ikke passet helt inn her :) Vet jo at mange sliter med fedre og onde stemødre...

Skal ikke plage deg mer med dette! Ville jo egentlig bare ha svar på hvordan reglene for bidrag er på dette området, var ikke ute etter noen stor diskusjon.

Når det gjelder mors versjon av denne saken, tror jeg nok også du hadde fått deg en god latter om du hadde fått den servert :)

HI

Skrevet

Hun mener at nå som han bor sammen med meg, som tjener relativt bra, så har VI råd til det!!!! Fra de bodde sammen vet hun at mannen min sliter økonomisk pga mye gjeld. Så på en måte mener hun at jeg også skal bidra, dette har hun fortalt barna også, så sånn vet vi det.

Jeg bidrar gjerne med klær og utstyr til barna, det er ikke det, men det er noe som jeg vil gjøre fordi jeg har lyst til det, ikke for at hun mener jeg skal!

Kort fortalt er det hennes versjon.

Skrevet

Skjønner, er enig i at det er faktisk ikke meningen at du skal bidra i forhold til bidrag osv, det er farens ansvar.

Skrevet

Huff, dette er jo egentlig bare helt tragisk! Dette er i mine øyne et idiotisk tilfelle av en mor! Men det er jo MIN mening da. Hun skjønner jo rett og slett ikke helt hva hun gjør. Jeg vet veldig godt inni hodet mitt hva jeg mener, men jeg ser at jeg ikke får det ut i ord... Jeg skjønner liksom ikke helt dette her jeg da, men kanskje det er fordi jeg ikke er stemor eller har noen barnefar i umiddelbar nærhet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...