Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

du hørtes ut som du vissta hva du snakket om ang bjeffende hoste osv..

hun sover for øyeblikket..begge dører opp så jeg hører at hun snorker inn i stua.. skal jeg vekke henne for å ta henne ut.. er dette noe farlig?

håper du gidder å svare meg...=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. beklager at jeg ikke har svart før...så det først nå når jeg søkte på nicket mitt.

Jeg er sykepleier og har en sønn som er veldig plaget med falsk krupp - så man kan vel si jeg dessverre har god greie på dette.

HVordan går det hos dere?

Typisk for falsk krupp er hosten du beskriver. Det er også typosk at de nettopp ( ofte samme dag her) har fått rennende nese og er blitt forkjølte. Vanligst er det at denne karakterisktiske hosten kommer noen timer etter at barnet har lagt seg fordi strupen da har hovnet noe opp.

Falsk krupp er veldig sjelden farlig. Det er skremmende både for barnet og foreldrene. I sær når barnet får panikk for det ikke får puste nok. Kunsten er å få ned hevelsen før man kommer så langt. Så lenge barnet sover og puste greit hadde ikke jeg vekket lille. Husk at så lenge barnet hoster får det luft - blir ingen hostelyd uten luft.

Min sønn har i hvertfall våknet og grått med hest stemme/bjeffende hoste før det blir så ille at han får panikk. Da går vi raskt ut og sitter ute med masse tøy og dyner og ser på stjerner . Det er da viktig at barnet sitter oppreist.

Det er litt vanslieg å avgjøre om du bør vekke hennesiden jeg ikke hører henne. Det du i hvertfall bør gjøre er å få hodet/overkroppen høyt. Legg gjerne en voksenoute eller to undermadrassen sånn at hun nærmest sitter og sover. Det hjelper godt og forebygger forværring. Kjølig luft på soverommet er også viktig, men poass på så hun ikke blir kald. Jeg liker best å flytte senga til Lille inn til oss sånn at jeg hører han godt hvis han begynner å bli tett. Da sover jeg også bedre, og han er tryggere. Send meg PM om det er noe mer du lurer på.

Lykke til og god bedring!

Skrevet

takk=) har sendt deg en pm!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...