Twintipp og himmelblå Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Han har sånn gult puss som kommer i øyekroken hele tiden.. Lønner det seg å ringe legevakten å få det med engang slik at han kan gå i bhg i morgen?! Kinkig å vente med å ringe fastlegen i morgen, ingen av oss har lett for å være hjemme fra jobb. Er det ikke dagen etter påbegynt behandling de kan gå i bhg? Og er dette noe såm tilsynelatende kan gå over? Usikker mamma
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Hei på deg. Du kan jo ringe og høre om legevakten kan skrive ut en resept til deg og forklare situasjonen. Min fastlege sa at dem kunne gå i bhg så fort beh var i gang.Så lønner seg jo og komme i gang så fort som mulig;)
NoDoubt Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Jeg reiser alltid på legevakten og får krem. Mine har aldri blitt friske uten krem heller. Viss han begynner behandlingen i dag så kan han gå i barnehagen i morgen.
Gjest ->>- Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Når det er gult puss er den antagelig bakteriell og da vil antibiotiske dråper hjelpe. Legevakten er fint, og man er (forutsatt at konjunktivitten er bakteriell) ikke smittefarlig et døgn etter påbegynt behandling. For lindring og å unngå å smitte resten av familien kan dere vaske bort pusset med q-tips e.l og gjerne dryppe morsmelk i øyet om du skulle ha denslags tilgjengelig.
Helnøtt med spire:) Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Her er de så strenge på og ikke gi bort slikt! Noe jeg synes er helt teit! Jeg ville prøvd å ringt legevakten først. får du krem så er jo det det beste:) Svaret vi får er bruk sterilt vann med litt salt i. Eller MM om du ammer. Go bedring til den lille da:)
yvve73 Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 Det trenger ikke være øyekatarr bare fordi det kommer gult puss. Min lege sa at øyekatarr vil gi røde øyne. Dvs at det blir sårt og rødt inne på det hvite i øyet. Han var nemlig litt oppgitt over alle barnehagene som skrek høyt hver gang barna har litt gult i øyet. Det kan f.eks være tette tårekanaler, som datteren vår var mye plaget av. Men, det er vel derfor de fleste leger også krever å se på barnet før de skriver ut resepter på antibiotika. Jeg ville ikke ha startet med noe behandling før jeg visste sikkert at det var øyekatarr i alle fall.
Twintipp og himmelblå Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. januar 2008 Tusen takk for svar. Har selvfølgelig verken q tips eller saltvannsdråper, eller mm for den saks skyld for øyeblikket. Mannen dro oppom legevakten da, skulle ut så... Sist tok jeg ham bare med opp i luka der, så fikk jeg. Men, nå har han jo lagt seg. Håpe vi får da, for ellers får vi vel en telefon fra bhg i morgen tenker jeg.. Ser ut som slik det var sist... Store gule klumper med gult og hvitt puss, samt at øye er mye mindre. Usj:\ Stakkar..
Gjest ->>- Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 Joa, jeg mente bare å skille mellom bakteriell og viral konjunktivitt. Hvorvidt det er snakk om no' helt annet kan'ke jeg uttale meg om.
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #9 Skrevet 13. januar 2008 dagen etter behandling kan du sende ungen i barnehagen
durdei Skrevet 13. januar 2008 #10 Skrevet 13. januar 2008 Heisann. Sender du han i barnehagen hvis han ikke får medisin i kveld? Dette smitter veldig og om han nett er innom i barnehagen i morgen uten påbegynt behandling, kan du risikere at han smitter mange...
Twintipp og himmelblå Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 13. januar 2008 Ja, da fikk sånn Fucithalmic salve\dråper, og jeg har allerede druppet øynene en gang. Det står på vedlegget at det første døgnet skal dryppes 4 ganger, må sambo vekke gullet i natt da?! Flotters, da håper jeg han blir kvitt det raskt og han er klar for bhg i morgen=)
to av hver Skrevet 13. januar 2008 #12 Skrevet 13. januar 2008 For et par år siden mener jeg det kom nye instrukser på det med puss på øye. Det er kun hvis det hvite i øyet er rødt og sårt at det skal behandles med antibiotika, ellers kan det bare være litt tette tårekanaler og skal ikke behandles, dvs at en kan sende de i barnehagen med puss. Mener det stod en artikkel i Foreldre og Barn om det for litt siden....?
Twintipp og himmelblå Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 13. januar 2008 Jeg kan ikke lese av pakningsvedlegget vi har fått at dette er antibiotikadråper. Det er klorid og hydroksid i de, det er vel rensende og mildt bakteriedrepende. Nåja, håpe de hjelper ihvertfall!
AnneM. Skrevet 13. januar 2008 #14 Skrevet 13. januar 2008 Hei! Har ikke lest alle svarene, så det er mulig dette er sagt før.... De nye retningslinjene fra staten er: Send barna i barnehage selv om de har øyebetennelse, det er ikke farlig. Vask bort synlig puss med vann umiddelbart, og vask hendene nøye hele dagen. Øyendråper bør ikke brukes. Grunnen til disse nye retningslinjene er at øyendråper ikke fjerner problemet, nemlig at barna får øyekatarr veldig lett. Hvis de derimot går gjennom en øyebetennelse blir de immune for en periode, og dermed blir det mindre øyekatarr generelt. Bedre å være syk i 1-2 uker enn å bli smittet hver 2. måned. Dette er nye retningslinjer fra sommeren 2007, så alt det som tidligere ble sagt om behandling med dråper og å holde hjemme fra bhg er gamle retningslinjer. Vi lot gutten vår gå gjennom en øyebetennelse i august, og selv om mange i bhg har hatt øyebetennelse siden har han ikke fått det igjen. Før det fikk han øyekatarr 1 gang i måneden...
Twintipp og himmelblå Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 13. januar 2008 Takker for svar. Jeg har allerede startet med dråper, da vi fikk beskjed om det. Fikk med de nye retningslinjene også, der står det at ikke bhg før dagen etter startet behandling... Mye forskjellig ute og går:\ Men, er det noen som vet om jeg må mannen vekke gullet å gi dråper i natt?! Det står 4 gng i døgnet første dag behandlingen er startet...
AnneM. Skrevet 13. januar 2008 #16 Skrevet 13. januar 2008 Skrev feil. Retningslinjene fra Folkehelsa kom allerede i februar 2006. Det var bare jeg som ikke visste om dem før i fjor sommer.
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 13. januar 2008 #17 Skrevet 13. januar 2008 Legen min sier at gutten min kan gå i bhg med en gang beh er påbegynt men bhg sier 24 timer etter at beh er begynt.. Kommer ann på hva slags praksis bhg har da..
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 13. januar 2008 #18 Skrevet 13. januar 2008 Tror nok ikke jeg ville gitt han det i natt nei, heller vekt han nå i kveld.. morgen, form, etterm, kveld.. Rart det skal dryppes så ofte da ? Pleier jo å være 3 eller 2 ganger om dagen.. Hvordan er det med bhg og å gi medisiner da? Bhg min sier at de helst vil at barna skal ha øyedråper som kun skal brukes 2 ganger pr dag pga at det ikke er så lett å få bhg til å gi medisiner..
to av hver Skrevet 13. januar 2008 #19 Skrevet 13. januar 2008 Tror leger ofte har så mye nytt å forholde seg til at de ikke alltid får med seg slike "bagateller" som nye retningslinjer for øyekatar. Hadde et år øyekatar konstant på gutta mine, legen skrev ut resept på resept, ble ikke kvitt problemet før jeg lot de gå med det ei stund, ca 2 uker. Tok med meg de nye retningslinjene til barnehagen, hvor det stod at gult puss på øyet ikke var grunn til å holde barnet hjemme fra barnehagen og fikk levere.
Twintipp og himmelblå Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #20 Skrevet 13. januar 2008 Ja, det står at det er 4 ganger nå det første døgnet.. Deretter 2. Ja, det blir vel for mye å følge med på for legene også.. Prøver nå ihvertfall disse dråpene nå, så får jeg ta stilling til evt. noe annet om det skjer igjen... Takk for svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå