Maddicken Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Jeg er 6 uker på vei og har fått prolaps.... igjen... de andre gangene har jeg tatt piller for å få ned hevelsen men nå kan jeg ju ikke det... Noen som har noen forslag eller tips så dette kan gå over fortere?
lana<3 Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Har du vært hos kiropraktoren og fått knukket opp litt??Du Kan få smertene til å gå fortere over hvis du trener pilates ellers yoga..Men for all del er dette noe du ikke gjør er det nok best å komme seg til fysioterapaut og trene i terapimaster.. Ellers så hjelper å få løst opp triggerpunktene rundt det skadede området, det øker blodsirkulasjonen og da heler det seg raskere... Har du hevelse nå kan bruke ispose..er det kronisk vondt uten hevele varme... Er det samme virvel som har fått prolaps eller er det en ny?? Hvis dette er samme virvelen som du har skadet før så har du nok ikke fått ny prolaps men samme skaden som nå løsner opp pga relaxinet som myker opp brusk og vev i svangerskapet..
Maddicken Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2008 Jeg går jevnlig på behandling og knekker opp siden jeg også har en whiplash men han sier at hevelsen må gå ned før han kan gjøre noe. Han legger meg bare i strekk.... hjelper ikke mye.... Jeg har en gammel skade i ryggen og det er akkurat på samme plassen som prolapsen kommer så det er lite jeg får gjort med det. Jeg har trent med terapimaster, har en hjemme, i 2 år men de kommer tilbake likevel hele tiden.... Spørs om denne graviditeten kommer gjøre vondt.... Men det gjør ingenting, litt smerte tåler jeg bare jeg får den lille i mine armer:O) Takk for svar!
SuperMoM <3 Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Prolaps? Skal jo ikke knekke på det? Da min kiropraktor trodde jeg hadde det,så nektet han å knekke på meg,da å holde på med ryggen kan føre til lammelse. Sendte meg på MR og sa at om jeg hadde det så var det ingenting å gjøre med det.Heldigvis var det ikke det.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 Man kan ikke knekke bort prolaps...... Er vel heller lite å jøre med det. Sliter med det selv også,men det blir bedre når jeg holder meg i ro. Ellers kan du jo prøve div smertestillende når det er ille,men spørs om de tar noe av smertene.
gullfunn Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har begynt hos fysioterapi. Har kun gått der to ganger så jeg vet ikke om det fungerer ennå. Du må ikke gå til kiropraktor.Jeg er 100 prosent sykemeldt og prøver å slappe av mest mulig. Legen min sa at det ikke ville bli så mye bedre når jeg var gravid uansett hva jeg gjorde. Lykke til:)
lana<3 Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 Nei såklart kan man ikke knekke bort en prolaps...en prolaps er en prolaps men det er ikke bare virvlene en prolaps gjelder, prolapsen omfatter også nerver,muskler,triggerpunkter og alt i alt kan man bli ganske vond hvis man ikke gjør noe. Når man har en gammel prolaps som slår seg opp så er det ikke selve prolapsen men musklene rundt som løsner slik at det blir bevegelse i de skadede skivene og da kommer smertene såklart tilbake, og man går kanskje på en måte mer forsiktig,anstrenger slik at man får feil belastning lenger oppe eller nede på ryggen og da er det greit å få kommet til en kiropraktor som kan løsne over/under og løsne på de ømme triggerpunktene og se hvordan det står til med den gamle prolapsen...' Har man ikke prolaps og mistenker at man har fått det nå nylig mener jeg at en kiropraktor,manuellteraput,osteopat,naprapat er mye bedre enn å til en vanlig allmennlege som bare gir ut smertestillende og tar et røntgen... Til deg som mener at man ikke skal gå til kiropraktor i svangerskapet: Jeg gikk ikke til kiropraktor i mitt første svangerskap og jeg hadde et svangerskap fra helvete rett og slett, fysioterapi lindrer der og da hvis man har feilstillinger men dem kan ikke rette feilstillingene det kan kun kiropraktoren, en kiropraktor har like lang utdannelse som en vanlig lege og har såklart peiling på hvordan han kan løsne på låste områder uten at det går utover foster i magen, ser hele tiden gravide som går til min kiropraktor og takke kortene står på rekke og rad bortover resepsjonen..... Når du blir bedre i formen kan du sjekke ut www.kiropraktikk.no der er det animasjon på venstre side som du trykker inn ditt vonde område så kommer det opp video om hvordan du kan trene ditt problemområde... Og det verste du kan gjøre er å slappe av hvis du har vondt i ryggen, man skal slappe av ja med akutte skader og være i ro så lenge man har hevelse og skaden er ny, men man skal ikke bare slappe av etterhvert, da svinner muskulaturen og problemene blir bare verre...
lana<3 Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Og du jeg kom på noe...legen min og jeg diskuterte måter å få bort mine hevelser siden jeg ikke kan bruke medisiner i svangerskapet..han anbefalte akupunktur, jeg har tidligere gått til massasje(lymfedrenasje) for å få bort hevelser, det har hjulpet....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå