Gå til innhold

3mnd vaksine i morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår skal få 3 mnd vaksine i morgen, og jeg må si jeg gruer meg litt..

Er det flere ting enn feber som man kan forvente etterpå ? Er egentlig mest redd for komplikasjoner etter vaksine. Hun var ganske forkjølet rett etter nyttår, så fikk alle hjemme mer eller mindre sterk influensa, og hun stakkar ble utsatt for alt det hjemme, så hun fortsatt hoster litt av og til og nisser, selv om der er gått en stundt siden hun selv var forkjølet. I mitt land er det en rutine at barnelege undersøker babyer før de får vaksine, slik at man kan plukke opp de som burde vente med å få den inntil de er helt friske. Er det slik i Norge og, eller må mamma bestemme selv om babyen er frisk og klar for vaksinering ? Vi har nemlig en gutt i familie som fikk nettopp denne 3 mnd vaksine litt for tidlig etter sykdom ( var ferdig med antibiotika en uke før vaksinering ) og han hadde så store nevrologiske komplikasjoner at han begynte å rulle først da han var ett år gammel og etter mange timer fysioterapi.. Så jeg er litt skremt , ja.

Inngår forresten legeundersøkelse i 3 mnd kontroll, eller er det bare vanlig prat med helsesøster og vaksinering etterpå ?

Og så ett spørsmål om paracet, i tilfelle snuppa får feber. Har hjemmet stikkpiller 60 mg, men som dosering står det at barn over 6 kg ( 6-12 kg ) eller over 4 mnd burde få 125 mg. Jenta vår veier godt over 7 kg nå, men er jo ikke 4 mnd ennå, så hvor mye burde hun få evt ? Noen som har noen klokke råd til førstegangs mor ? Takknemlig for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Vi tok denne vaksinen forrige tirsdag. Gruet meg litt jeg også, men det gikk fint. Hun skrek litt - ikke mye. Når det gjelder sykdom, fikk jeg inntrykk av at det er opp til meg å vurdere dette. Helsesøster spurte om hun var frisk. Jeg sa at hun har vært forkjøla i jula, men er bare litt snørrete nå. Helsesøster spurte om vi hadde brukt antibiotika eller om hun hadde hatt feber de siste dagene. Det hadde hun jo ikke, så da kunne vi ta vaksinen.

De fleste reagerer ikke på vaksinen. Noen får feber, vi fikk litt feber samme kveld og da tok jeg 60mg paracet ( datteren min er 5400g). Det er ikke uvanlig at de blir litt grinete i dagene etter. Det kan komme reaksjoner i inntil 3 dager etter vaksinen.

Dette går nok fint! Er du usikker pga helsetilstanden, kan du jo be om å få den utsatt noen uker...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...