Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Jeg jhar alltid vært svært skjeløyd, og har måttet bruke briller siden barnehagen. Øyet mitt var slik at det brune(irisen)lå helt inne i øyekroken. jeg ble mye mobbet for dette i oppveksten, og tok en operasjon når jeg var tretten. Så nå er det betraktelig nedre. Dette er noe jeg har arvet av min bestemor. Mine to brødre hverken skjeler eller bruker briller. Jeg er nå redd for at gutten i magen skal bli skjeløyd. Jeg synes selvfølgelig ikke det er noe galt med det, han vil jo være verdens fineste uansett, men jeg vill ikke at han skal oppleve den mobbingen og utestengingen som jeg opplevde. Kjæresten min er ikke skjeløyd, og bruker bare lesebriller. Er det 50/50% sjanse for at gutten vår blir skjeløyd da?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Det er ingen fast arveregel på skjeløydhet. Jeg og min mor skjeler også - men jeg fikk øyelapp som barn og nå syns det ikke at jeg skjeler (jeg mangler bare samsyn) med mindre jeg er veldig full;-) Moren min ble operert som ung. Tror det kan være lurt å være obs på dette, men husk at alle nyfødte skjeler litt. Hvis det vedvarer, spør legen om henvisning til øyelege - og trøst deg med at behandlingen for skjeling nå er mye mye bedre enn da vi var yngre. Dette går nok fint:-) Dessuten har jeg tre søsken som ikke skjeler - kun jeg som fikk det.
Erisa* Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Det stemmer at det er forholdsvis arvelig med skjeling, men om det er 50% eller 25% sjanse for å arve det, er jeg ikke helt sikker på. Uansett: Samsynet utvikles ikke de første mnd av livet, så om babyen din skjeler før han er 6 mnd, så betyr det ikke nødvendigvis at han vil skjele senere! Det er litt viktig å vite, så du ikke bekymrer deg unødig! Men etter 6 mnd alder, vil skjelingen tas mer på alvor og utredes. Det er mye som kan gjøres ganske tidlig, og det er stor sjanse for at barnet ditt vil være ferdig operert og ikke skjele lenger når han skal begynne på skolen. Jeg forstår at du ikke ønsker at barnet ditt skal gå gjennom det samme som deg, men det er i alle fall 50% sjanse for at han slipper unna, og det er jo ikke så verst:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå