Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

meg og mannen min har ett lite dillemma. venter barn nr 3 og lurer på om den skal døypast eller ha navnefest. dei 2 andre barna er døypte, men i løpet av det siste året har eg meldt meg ut av statskirken og meldt meg inn i humanetisk forbund, noe som min mann og snakker om å gjøre. men det blir kansje litt feil at 2 av barna er døypt og 1 har navnefest?

dessuten liker foreldrene mine lite at eg har meldt meg inn i humanetisk forbund, og dei kommer til å reagere veldigt negativt viss ungen ikkje blir døypt. (vett at eg egentlig ikkje skal bry meg om det, men......)

føler det og blir litt feil å døype detter barnet siden verken meg eller min mann har noe forhold til kirken lenger....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg der. Det blir feil å døpe hvis dere selv ikke er kristene lenger.

Jeg ville valgt navnfest for barnet og meldt de andre barna ut av kirken- dermed står alle "likt"

Skrevet

Enig med henne over meg.

Men for all del IKKE døp. Da blir hele greia en stor løyn.. Når man står i kirken og lover og gjøre ditt og datt.. Også kommer man ikke til og gjøre det. barnet kan heller døpe seg selv når de blir endre hvis de ønsker og være kristene..

Skrevet

Kan jo se på en kirkelig dåp som en mulighet for ungen til å velge selv når den blir gammel nok da..Jeg er selv døpt, men konfirmerte meg borgerlig. Ser mer på dåp og bryllup som tradisjonelt i kirken, og vil sikkert ha dåp og bryllup i kirken selv. Uten at det egentlig betyr så mye..Det er da ikke så big deal! Føler ikke at det er noen løgn osv fordi jeg nei!

Skrevet

men døper man så har man jo valgt da.....

La heller valget være opp til barnet!

Skrevet

Tja.. Man gir ungen et valg til konfirmasjon vil jeg si da! Det er værre for den å måtte døpe seg når den blir større, for å bli konfirmert i kirka hvis den vil det..

Mens jeg som var døpt, tok det valget når jeg skulle konfirmeres og valgte borgelig!

Tar man navnefest velger jo ikke ungen selv da heller..

Så det blir jo så man må ta valget for de foreløpig når de skal døpes da..

Skrevet

Dette er jo ikke riktig da, for hvis man er døpt og velger borgelig konfirmasjon, så er man like hærlig medlem av statskirka!

Skrevet

Hva har det å si at man er medlem i statskirken da? Og det er jo bare å melde seg ut.. Jeg bryr meg ikke om jeg står som medlem der, selv om jeg absolutt ikke er kristen!!

Tenker bare at hvis man døper ungen, så kan den selv velge lettere når den blir eldre..Og evt. konfirmere seg der eller melde seg ut! Eller gjøre som meg og bare være medlem og konfirmere seg borgerlig fordi. Det er jo mulig man vil gifte seg, ha begravelse der osv senere..Uten at det betyr at man er personlig kristen fordi! Man velger bare å la en kristen foreta seremonien, nemlig presten! Trenger ikke å være noen løgn eller noe fordi liksom!

Synes jeg da..Det er jo hva man liker best og mange ser på det som litt høytidelig og tradisjonelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...