RaPe Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Er det noen som kan oppklare dette: for å få foreldrepenger, altså lønn i permisjon, må man ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før permisjonen tar til. MEN: Når så permisjonen tar til, hva er beregningsgrunnlaget? regnes det ut av de 6 beste av de 10 siste mnd man jobbet, eller er beregningsgrunnlaget det man har i lønn når permisjonen tar til???? Hørte plutselig rykter om at det er de 4 siste ukene som avgjør... Spiller en stor rolle for meg, ettersom jeg hittil (i 6 mnd) har hatt ca 75% stilling, men som nå og fremover blir redusert til ca 30%... Hjelp...
*Super*Mamman* Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Ved variabel inntekt skal et lengre og mer representativt arbeidsrom legges til grunne.... Sist gang regnet de gjennomsnittet i de 10 suiste mnd hos meg, men hører mange sier at de kan gå ut i fra de 6 best betalte mnd i løpet av de 10 siste..
RaPe Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2008 Hæ? finnes det ikke en fast regel for slikt da? siden jeg kun er halvveis i svangerskapet vil jeg jo få 3 mnd med stabil "lav" lønn nå da... spørs om det er langt og representativt nok da...??
*Super*Mamman* Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Nei, det finnes faktisk ingen fast regel. Men foreldrepengene skal regnes ut på samme måte som sykepenger.. Som regel går de ut fra de siste 4 ukene, men har inntektene variert mye, skal et lengre tidsrom legges til grunne... Det står da ikke i noen lov hvor langt dette tidsrommet skal være...
RaPe Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2008 Men kjære...så forvirrende da... vurderes det i hvert enkelt tilfelle dette da? Hvordan skal jeg få vite hva som kommer til å gjelde for meg da? Vet de dette ved NAV alle rede nå, eller må det ses på når permisjonen skal ta til?
*Super*Mamman* Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 Ja, de ser på hvert enkelt tilfelle... Det beste for deg er å kontakte NAV for å høre om hvordan de kommer til å gjøre det i din situasjon.. I noen situasjoner ser du faktisk på de 3 siste årene også.... Litt tungvind at det ikke finnes en fast regel på det, men de bruker å beregne på en slik måte som gir mor mest mulig penger..
*Super*Mamman* Skrevet 13. januar 2008 #7 Skrevet 13. januar 2008 I januar i år gikk jeg ned i stilling fra 60 - 50 % stilling. Tidligere jobbet jeg også mye ekstra, ca 80 tilsammen. Men nå får jeg ikke jobbe ekstra pga de tilrettelegger for meg slik at jeg ikke skal bli sykmeldt. Dette skal jeg legge frem for NAV, å forsøke å få dem til å beregne fødselspengene fra mnd før jeg gikk ned i stilling. Fødselspengene skal jo erstatte reell arbeidsinntekt, og denne hadde vært større enn det jeg har nå om jeg ikke hadde vært gravid... Skader ikke å prøve iallefall:)
~sjiraff~ Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 Den siste mnd før permisjonen er beregningsgrunnlaget normalt sett. Men om denne mnd avviker mer enn 25 fra snittet beregnet på årsbasis er det de tre siste årene og den siste mnd som er beregningsgrunnlaget. Siste mnd har MYE å si. Prøv kalkulatoren i nav.no.. Jeg har jobbet mye forskjellig de siste årene, og den siste mnd er helt avgjørende for hva jeg ender opp med..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå