Gå til innhold

Gruer meg til jordmor..blodtrykkontroll skrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ei frisk, oppegående jente som venter min første! Alt har gått bra i svangerskapet og jeg har ingen problemer eller plager. Skal til jordmor denne uken, og gruer meg for å måle blodtrykk. Det stiger så veldig når andre skal ta det, kjenner pulsen stiger med en gang jeg ser apparatet. Dette er jo så latterlig, jeg vet ikke hvorfor jeg har det slik. Jeg måler trykket mitt hjemme også, og da er det perfekt.

Usj, dette er så kjipt.. Ser for meg at jordmor tar dette ille opp, at jeg blir sykemeldt osv..men det er jo ikke slik ellers..hva gjør jeg og hvordan reagerer jordmødre på forbigående høye blodtrykk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortell jordmor om denne skrekken - så kan dere jo bli enige om at du måler hjemme og hun måler når du er på kontroll - også kan dere sammenligne:-) Blodtrykkskontrollen er jo bare for din egen skyld, så hvis verdiene er fine hjemme før du kommer til henne, blir hun sikkert fornøyd:-) Men snakk med henne, det er ikke uvanlig at trykket stiger med en gang man ser en "hvit frakk" - det har til og med fått eget navn, "hvit-frakk-blodtrykk":-) Lykke til!

Skrevet

Noen ganger tar legen/jordmoren blodtrykket to ganger hvis det er litt for høyt den første gangen. For å dobbeltsjekke om det kan være at man er litt oppgira eller noe annet som spiller inn. Jeg synes du skal fortelle jordmoren om at du blir nervøs hver gang noen skal ta blodtrykket på deg, for hvis du ikke slapper av når det blit tatt, så vil det jo bli feil resultat. Du går jo ikke rundt med høyt blodtrykk resten av tiden, iallefall ut ifra hva du skriver.

Pust ut og slapp av:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...