Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Tenker på downs syndrom, selv om ingenting skulle tilsi det.. Men en duotest er jo ikke 100 % sikker. Fikk 1/2100 som svarresultat på downs, og det er vel bra. Men synes nakkefold på 2,1 høres så mye ut i forhold til mange andre....? Er visst best om den er ligger på rundt 1,5..
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Er 35 år. Fikk duotest pga. at far går på medisiner.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 ok, jeg har også målt nakkefold samt tatt duotest. Nakkefolden var på 2,2. Legen sa ingenting på det, men det var først når jeg kom hjem og googlet på nettet at jeg ble bekymret. Var til ultralyd en uke senere (pga noe annet) og da spurte jeg, og legen jeg snakket med da, sa at man ikke skulle henge seg opp i nakkefold det er flere ting som spiller en rolle. Dessuten er både din og min innenfor normalen, det er først når den overstiger det man anser som normalt at den kan være noe. Men da hadde legen sagt i fra for det er de pliktige til. Uansett, jeg er 32 år og den samlede risokoen var på 1/7051. Det fikk jeg beskjed om at var en veldig fint tall! Og ditt tall er også fint! Men jeg forstår bekymringen, jeg har den innimellom selv.....
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Takk for svar. Det er vel slik det er at man går og bekymrer seg litt innimellom. Og selv om man ikke burde sammenligne seg med andre, så er det vanskelig å la være også... Får bare prøve å tenke positivt nå. Lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 ja det er jo ikke¨stort å få gjort nå allikevel, så da er det best å bare tenke positivt. Lykke til videre selv!
frupingu Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 duotesten min var bra i dag også. 1:25000 Men fikk beskjed om at det ikke var noe nakkefold. Å det var enda bedre.. Men enda så må jeg tilbake en gang til får å være helt sikker. Måtte avslutte forrige svangerskap fordi veldig mye feil på fosteret. Tydelig at det var kromosom feil på 18 og husker ikke det andre nr. Så da var muligheten får at det skulle skje igjen plutselig 1%.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2008 #9 Skrevet 22. januar 2008 Har selv vært og tatt duotest, og har i ettertid lurt på hvorfor i all verden jeg gjorde det..... Nakkefold ble målt til 2.8, legen var usikker på neseben.Jeg blir 38 år. Resultatet ble 1:157 på Downs. Fikk tilbud om morkakeprøve/fostervannsprøve men takket nei. Jobber blant annet med personer med Downs, og for å være ærlig: Hvis jeg kunne velge hadde jeg heller valgt et barn med Downs fremfor f.eks autisme. Ellers finnes det ca 100 sjeldne og lite kjente funksjonshemninger, deriblant Trisomi 13 og Trisomi 18. Jeg synes dermed at duotesten ikke egentlig sier meg noe som helst... Har foresten vært på ultralyd i ettertid, og alt ser veldig bra ut. Duotest tilbys i Norge bare til de over 38, eller de som av en eller annen grunn er i risikogruppen. Hvis man kun vil vite om barnet sitt har Downs, trisomi 13 eller 18, er sikkert duotesten et alternativ, men gode resultater på testen sier jo kun noe om disse diagnosene. Eventuelle andre avvik på fosteret vil jo selvfølgelig også ses, men for å være sikker på om det er noe galt må man ta en morkakeprøve/fostervannsprøve! Og om alt er bra kan det jo skje noe under fødsel....
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #10 Skrevet 25. januar 2008 dytt...andre som vil dele sine resultater?
Kine71 Skrevet 25. mars 2009 #12 Skrevet 25. mars 2009 Heisann! Er 37 år og fikk resultat på duotest på 1:3000. Nakkefold på 1,9mm. Skal på ordinær ul.lyd om noen timer, og er spent. Gruer meg litt!
Kine71 Skrevet 26. mars 2009 #13 Skrevet 26. mars 2009 Ul.lyd i går gikk fint- ingen tegn til patologi:0) Nå skal jeg prøve å slappe litt av!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå