Gjest Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 "det finnes til og med de som sier de ikke har melk. da tror jeg de har gitt opp for tidlig." Vel, jeg hadde ikke melk. Nei, ikke i det hele tatt. og jeg ga så aldeles ikke opp for tidlig. Jeg pumpet, ammet, styrte på i 2 måneder. Brukte 6 timer i døgnet foran pumpen, hadde 50 ml i døgnet (1/20 av hennes behov). etter å ha prøvd alle tiltak, ble jeg henvist til norsk kompetansesenter for amming. Vel, melkeproblemet mitt skyldes hormonelle forstyrrelser og for få brystkjertler. Og jeg fikk beskjed om at jeg kunne gi meg, at det ikke var noe poeng å fortsette. Jeg er en sånn "ung mor som gir seg altfor fort". Hva mener du jeg skulle gjøre da? fortsette å pumpe for å glede anonyme? Pumpa i et år bare på gøy? Latt vær å gi ungen min mme i denne perioden, selv om hun måtte ha det fra fødselen av pga veldig lav fødselsvekt? (ja, det var legen som forlangte tillegg på sykehuset mens jeg prøvde å få produksjon. ellers hadde hun faktisk strøket med.) Når jeg prøvde akupunktur, kjerringråd, ammehjelp, ammepoliklinikk, ammete, helsestasjon - alle tiltak, og når det fremdeles ikke hjalp -pga mine fysiske problemer - hva i all verden skulle jeg da gjort? har du virkelig noen gode tips der???
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Og forresten så forsvarer jeg aldri MME, jeg mener nemlig at MM er best for barnet - i de tilfellene der det er mulig. Meeen - mamming er bedre enn amming! Jeg tror faktisk det er bedre å være en god mor (merk - ikke bruke alle babyens våkne timer på å pumpe, gråte og styre) enn at babyen skal ha mm når det ikke går.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Jeg er ikke anonym i den mailen. Ville bare si at du gjorde en helt utrolig innsats. Å være en god mor har heldigvis ingenting å gjøre med om man får mm eller mme. Synes vi alle bør jobbe med fordommene våre når vi ser en mor gi flaske. Jeg synes også svangerskapsomsorgen bør forberede oss mer på ammingen og hvilke problemer som kan oppstå. Jeg fikk et hefte om ammingen og det var det. Lite ante jeg om alle problemene som kunne oppstå og har nå vært gjennom: melk som kom sent i gang, brystvorter det blødde av, trøske, tilstoppede melkeganger, brystbetennelse og brystabscesss, i løpet av de første 9 ukene. Jeg ammer fortsatt, men har vært inne på å gi opp.Heldigvis klarer jeg å kose meg med ammingen nå - men jeg har full forståelse for de som velger mme. Som sagt tidligere: Å være en god mor har heldigvis ingenting med om man gir mm eller mme!
Kjukka Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Jeg blir gal av den amminga...virker som om det er det eneste som betyr noe... ARGH!! Bare drit i hva andre mener, tror, synes bla bla... Gjør det dere føler er riktig... Er blitt folk av de som kun har fått mme også. I Frankrike blir du foresten sett rart på om du ammer/gir mm.
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Venter fortsatt i spenning på svar fra anonym...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå