solastråler Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Min gutt har hatt feber siden torsdag, da hadde han ganske høy feber, med siden da har den murret på 38. Han er fin form, men har fått utslett på overdel av kroppen, fra bryste og opp. Tenkte det kanskje var fra halsbetennelse, siden han sier han har vodt i halsen. Men i dag nå vi stod opp ser jeg at han har fått till større røde prikker i ansikt og litt på kroppen som er en liten hvit prikk i. Det ligner ikke på vannkopper, for det vet jeg hvordan ser ut. Er ikke så mange åra tilbake siden jeg erfarte dem selv. Han er fin form, men prikker opp på utslett har jeg ikke sett før. Han har mest i ansiktet. Takk for hjelpen til alle dere som svarer meg
Mamman til AM&JS Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Kan høres ut som den fjerde barnesykdommen..da får man ofte feber..og noen dager etter utslett på kroppen!!
Mayken Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Exanthema subitum - den 4. barnesykdom Av [21.09.2000 14:01] Skrevet av: Eirik Monn, Dr. Sykdom Exanthema subitum (latin), på norsk kalles sykdommen vanligvis den 4. barnesykdom, i enkelte områder kalles den også den 3. eller 6. barnesykdom. I Sverige kalles sykdommen 3 dagers feberen. Årsak Sykdommen er forårsaket av et virus, human herpes virus, type 6, og som alle herpes virus forblir viruset i kroppen etter sykdommen. Forekomst Gutter og piker affiseres like hyppig, sykdommen affiserer barn de første 2-3 leveår og er noe hyppigere vår og høst enn ellers på året. Symptomer Det er en inkubasjonstid på 5-15 dager. Sykdommen starter med høy feber, ofte mellom 39,5oC og 41,0oC. Sykdomsvarighet 2-3 dager, av og til så kort som 1, av og til så lenge som 5 dager. I forbindelse med den høye feberen kan man se feberkramper. Det kommer raskt temperaturfall og etter temperaturfallet ser man et utslett som er lys rødt, småflekket og begynner på brystet, sprer seg til rygg, hals, armer og ben og utslettet står på ½ - 1 dag. Når søke lege? Hvis allmenntilstanden til barnet er dårlig, feberen er høy og hvis det er feberkramper, bør lege konsulteres. Hva kan du selv gjøre? Alminnelige prinsipper for febernedsettelse, se feber hos barn. Hva kan legen gjøre? Legen undersøker barnet for å finne årsak til feberen. Ved exanthema subitum er det ingen unormale funn å finne og blodprøvene er fredelige som ved en virusinfeksjon. Behandling, bivirkninger og komplikasjoner: Det er ingen kjent behandling, ingen bivirkninger og ingen komplikasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå