Gå til innhold

Har ennda ikke fått arbeidskontrakt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en liten klesforretning, med en sjef og to kollegaer. For noen år siden jobbet jeg her fulltid, men begynte å studere. I studietiden har jeg jobbet litt i butikken. I sommer jobbet jeg der full tid, i høstsemesteret har jeg jobbet så mye som jeg har hatt tid til. I november og desember har jeg nesten jobbet fulltid, bortsett fra tre dager hjemmeeksamen, 2 stk muntlig eksamen og noen få lesedager. Jeg har purret helt siden i sommer for å få kontrakt.

Før jul var jeg syk to dager pga kvalme/oppkast, og da er det ingen egenmelding...sjefen bare stryker oss fra timelisten, og vi får ingenting for de dagene vi er syk.

Jeg vil ikke fortelle sjefen min at jeg er gravid før jeg har kontrakten i hånden, er så redd hun skal skjære ned på timene mine, og også m tanke på hvilke rettigheter jeg da har om jeg blir sykemeldt i løpet av svangerskapet. Har termin i beg av aug.

Blir lei av å mase på sjefen, men jeg er jo så avhengig av denne jobben og ok forhold til sjefen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stå på kravene! Det er en sjefs ansvar å ordne slike formaliteter, og du skal ikke behøve å mase på han/henne om det. Si klart ifra at du må ha kontrakten NÅ, og avtal evt. tid for et møte slik at dere kan gå igjennom den sammen. Når du er satt opp på vakt, og blir syk, så har du krav på egenmelding så vidt jeg vet. Du skal ha betalt for de vaktene du er satt opp på på forhånd. Lykke til!

Skrevet

Enten du jobber fulltid, deltid eller bare en vakt i ny og ne, så SKAL du ha en kontrakt fra dag 1! Dette er lovpålagt! Jeg ville sagt ifra at jeg vil ha kontrakten innen en viss tid, om minn sjefen din på arbeidsmiljøloven!

Skrevet

Du har krav på skriftlig avtale senest 1 mnd etter at du begynte i jobben. (aml § 14-5). AGs ansvar.

Skrevet

Hvis du vil ha fortgang i sakene, ta kontakt med fagforening og/eller arbeidstilsynet.

Hvis du når du er i kontakt med arbeidstilsynet forklarer de situasjonen din,

kan de nok klare å få det til å se ut som en rutineundersøkelse uten at de avslører deg som kilde :-)

Arbeidstilsynet kan bøtelegge arbeidsgivern din, og det er de vel ikke interessert i?

Du har forresten krav på både kontrakt fra første arbeidsdag

og betalt ved sykdom når den kan dokumenteres og du har opptjent rett til sykepenger.

Egenmelding har man i følge loven 4 stk av pr 12 mnd etter man har vært ansatt i 2 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...