Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Nei, barnet mitt kommer aldri til og falle ned fra et stellebord el en sofa. Jeg holder alltid en hånd på barnet mitt, og den ligger ikke i sofaen. Enten ligger vi sammen på gulvet, el så ligger babyen i vuggen, el sengen sin. Selvfølgelig skjer det ulykker når barna blir større. Når de f.eks begynner og gå, men ikke er helt stødige og detter. Eller når de når den alderen at de selv begynner og klatre i sofaen. Men det er ikke disse barna jeg snakker om! Og disse "ulykkene/uhellene" deres er heller ikke ulykker, men konsekvensene av et dårlig, korttenkt og egoistisk valg. Hva er viktigst... Og slukke f.eks kaffetørsten, el et trygt barn!? Ja, jeg synes man er en uforsvarlig mor om man ikke kan bruke et par sekunder på og sørge for at barnet ligger trygt, driter i alle advarsler for og ha den utrolige tåpelige, og arrogante holdningen: "dette skjer ikke med meg og mitt barn". Det skjer med noens barn, så hvorfor ikke ditt!? Blir bare mer og mer skuffet etter at det har kommet inn flere innlegg. F.eks fra Anette & Sunniva den skjønne (ikke meningen og "henge" deg ut, men Må kommentere) Det skjedde en gang, men likevel så lærte du ikke og så skjedde det igjen! Og måten du skriver på... Hun lå på sofaen og sov... Så skulle du BARE... og VIPS så hadde hun våknet og var rullet ned på gulvet. Alle skal BARE, men du vet jo at barnet våkner opp en gang, så hvorfor ikke når du BARE er på kjøkkenet. Mulig jeg er krass, men håper at noen av dere våkner opp! Et trygt barn er viktigere enn alt annet. Om du kan gjøre noe for og forhindre et uhell, så gjør det! Det kommer til og komme nok av uhell i fremtiden som vi alle ikke kan forhindre. Barnet (må og...) stoler fullt og helt på deg. Ikke misbruk den tilliten! Også fint og se at det også finnes mennesker der ute som passer like godt på som meg. Og for de som mener at jeg prater piss, og det de gjør ikke er galt. Stoler du på leger, de på helsestasjonen... Hører du på hva de sier når det gjelder andre ting? Spør dem du, om det er forsvarlig og la et barn ligge alene på stellebordet/sofaen mens du henter kaffe/el går på toalettet så får du nok et klart svar!!!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Du må være besatt. Å starte et eget innlegg for å svare på en tråd som forsvant i går. Herregud. Jeg tror det aller viktigste for deg er å å få lirt ut av deg dritt, ikke barnas trygghet. Da hadde du gått glupere til verks. Hvem tror du er interessert i å ta til seg et innlegg med en slik hovmodig tone? Nei, jeg tror du har en egoistisk trang til å spy ut som det passer deg.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 Jeg har ikke lest den tråden du refererer til, men jeg er enig i de betraktningene du har her. Det er altfor mange barn som skades slik, det er ikke lett å "se" om barnet har fått en skade, f.eks en liten blødning i hodet. Generelt vil jeg si at mange er moralistiske og hever pekefingeren på andres vegne, men når noe skjer dem selv, er det ikke så farlig, for "jeg er ikke dårlig mor" og det var et uhell. Jo, det finnes dårlige foreldre, både blant de som er her og ellers i samfunnet. Men negative ting kan skje alle, men man bør lære av dem! hilsen en annen som velger å være
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Ikke besatt, men veldig opptatt av og gjøre mitt for at barn skal få det godt rundt omkring. Har dessverre sett mye dritt, og det går innpå meg! Som sagt... Mulig det var en krass tone, men er ikke alle som skjønner tegninga ved og bli strøket på kinnet når de har gjort noe som jeg mener ikke riktig.
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Tja, jeg vet ikke jeg. Tror nå mer at slike ting kan skje den beste. Kanskje ikke så greit å være så epplekjekk, da får du nok en knekk den dagen det skjer et uhell med ditt barn. Min datter har forøvrig falt ut av sengen TO ganger. Ene gangen var hun fire mnd, og sov i dobbelsengen sammen med meg. Hun hadde da våknet og greid å ake seg helt til den andre enden av sengen og dette ned. tiltross for at den det var "demmet" opp med dyne på den andre siden av sengen- hun hadde da altså komt seg over. Hvem er det som forventer slikt av et fire mnd. gammelt barn? Og hvordan skulle jeg ha forhindret det- når vi da samsover (eller gjorde det på det tidspunktet). ? Tror du ikke jeg følte meg helt forferdelig? Men det var da likefult et uhell! Den andre gangen var forøvrig på juleaften og da tok vi risken med å la henne sove i mormors dobbelseng- i mangel på bedre sted å legge henne. Men vi viste heldigvis at det kunne være en mulighet, og hadde heldigvis derfor lagt en masse dyner og tepper på gulvet i tilfelle hun skulle våkne og komme seg ut av sengen før vi hørte/oppdaget henne- og det gjorde hun altså.
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 Hmmm... jeg er helt enig i at det ikke er lurt å gå ifra en baby i sofaen, men her virker du litt vel fanatisk. Selv var jeg fast bestemt på at Lusket ALDRI skulle falle ned fra noe, men det har hun selvsagt gjort. Ikke fra stellebordet, men fra senger. Hun er naturlig eventyrlysten, og gir seg aldri. Jeg har derimot løst problemet, istedet for å være besatt av å passe på at hun ikke faller. Jeg lærte henne å skli baklengs ned fra senga, og nå jobber vi med trappa. Bare tenk på at når de begynner å klatre VIL de nødvendigvis slå seg noen ganger!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #7 Skrevet 13. januar 2008 Men ærlig talt da?? To ganger? Når du vet at hun som 4 mnd klarte å komme seg over hindringer hun ifølge alderen ikke skulle klart,hvorfor i all verden ta sjansen på å legge hun i en dobbelseng da??? Det går jo an å planlegge overnatting med å ha med bag,vogn eller reiseseng! Og til alle dere som forsvarer disse uhella så sinnsykt mye; Det er ikke snak om at ulykker ikke kan hende hvem som helst,men å rett å slett bruke litt vett og fornuft på det du vet at KAN skje når de er så små! Dvs før de lærer å gå og slikt. Det går ikke an å tenke at det ikke hender meg,eller at barnet er for liten,for de klarer det utroligste!Og noen ganger leeenge før en skulle tro at det gikk an! Og alle har vel for guds skyld hørt om barn som faller ned fra steder pga de voksne går vekk ifra de????Og da finnes det ingen unskyldning!!! Tenk,at dere som ikke har oppført dere sånn som dere burde i forhold til babyen deres sitter her å forsvarer dere selv,og syns at vi som passer på barnet og aldri går ifra det på steder det kan falle,er hysteriske? Ja,ja! Er det ok å kjøre bil me barn uten sikring fordi en skal jo bare rett bort på butikken,og en kjører jo forsiktig?Og det skjer jo aldri meg? Ta ansvar for deres handlinger mødre! Og ikke bli sure på de som bruker vett!
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 Min eldste datt ned fra stellebordet sjølv om eg holdt ei hand på han.....
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #9 Skrevet 13. januar 2008 Hun var ikke fire mnd, andre gangen hun datt. Og vi regnet nesten med at hun kom til å dette, men som sagt så hadde vi polstra gulvet.hadde gym matte, fem dyner og to tepper - det sto mellom det og å prøve å sette opp noen sperrer rundt senga- men vi fant ikke noe passende. Bag, vogn eller reiseseng hadde vi ikke;) Kunne forsåvidt kanskje like gjerne ha lagt henne på gulvet oppå alle dynene. Men altså, det var ikke mulig for henne å skade seg der, og kaller det heller ikke et uhell, vi var jo klar over at det mest sansynlig ko til å skje. Ikke brydde hun seg om at hun datt heller, med alle dynene var det vel kanskje ti cm fra senga og ned på dynene. Så for alt jeg vet kan det vel være hun akte seg ned. Gikk inn og sjekka med jevne mellomrom. Og fant henne da leende i dynehaugen tilslutt:) Og når det gjelder den andre gangen så VAR det jo et uhell. Jeg gjør jo alt mellom himmel og jord for at hun skal ha det best mulig. Hun er jo det viktigste i livet mitt, og jeg elsker henne høyere en alt. Og selvfølgelig gjør man da alt for å passe på. Men nei, jeg viste ikke at det var mulig for en baby på fire mnd. å gjøre det som hun gjorde. Jeg er faktisk bare en førstegangsmamma som gjør så godt jeg kan. Jeg har ennå dårlig samvittighet. Tenk hadde jeg satt opp noe i den andre siden av sengen som hun ikke hadde komt seg over. Hvorfor våknet jeg ikke når hun bevegde seg bort fra meg? Men man blir jo gal av å tenke sånn også da. Må nesten bare innse at jeg ikke er perfekt og gjøre det beste jeg kan. Så får du heller være lykkelig for at du er perfekt og uten feil;)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #10 Skrevet 13. januar 2008 Ja,men det kan skje alle. Poenget her e vel at någen ikkje gidde å ta visse forhåndsreglar! Som å snu seg vekk og GÅ VEKK i fra babyen sin.!!!Då kan du iallefall ikkje sitta der ittepå å sei at det va et uhell som kan skje alle! Og å faktisk ta sjansen på å gjør det 1 gang til??? He,he,det e lov å tenka... Syns rett og slett folk bør ta seg sjøl i nakken og innrømma at de ikkje gadd å legge babyen ifra seg på gulvet eller i voggå pga av at då våkna babyen og då blei det ekstra stress å få babyen t å sovna igjen... off,for ei holdning! Det va ke miin skyld..Neivel,kem sin feil e det då?Babyen? Me har fått hjerne for å brugan!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #11 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har da aldri sagt at jeg er perfekt uten feil???? Det går jo an å faktisk ta imot et GODT råd uten å føle seg fornærmet? Jeg er også førstegangs,men jeg tenker da på sikkerhet for det om! Og så mye snakk det er om samsoving da??...Da burde du jo ha snappet opp et og annet da..? Jeg synes mange her inne burde undersøke litt ting og tang om sikkerhet. Og vær så snill og heller innrøm når en har gjort feil,og LÆR av det!Samme hvor gammel ungen er,så skal han/hun sikres og være trygg. Tenk hvis unge deres skulle få varige mèn eller noe enda verre,bare fordi dere ikke gadd å bruke to minutter ekstra på å legge barnet trygt og godt ned,før dere snudde dere og gikk vekk?! Hadde jo vært helt for j.vlig! Da er det bedre å være litt føre var,eller som noen vil kalle det:hysterisk.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. januar 2008 #12 Skrevet 13. januar 2008 Du kan ikke si at det ikke skjer deg,for det kan gjøre det!Aldri si Aldri. Alle foreldere prøver og gjøre det beste for barna sine,og alle kan gjøre feil innimellom.Sånn er det bare. Men har du lyst til og leve på en rosa sky og se ned på alle som har et uhell eller to ,så gjerne for meg ,men ikke kom og klag etterpå,for her kommer du ikke til og få noe sympati..
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #14 Skrevet 13. januar 2008 En kan aldri si aldri.Er riktig det. MEN...en kan si at det iallefall ikke hendte pga av at en ikke gadd bruke to ekstra min på å sikre barnet!!!!!!! Og ja,jeg tror faktisk at en SKAL SIKRE barnet sitt!!! Hvem er det du prøver å overbevise at det er ikke noe galt i å gå fra et usikret barn?Deg selv? Synes du det er forsvarlig å gå fra et barn som kan falle ned? Det er DU som taper sympatien altså...når barnet ditt faller fordi du ikke sikret det..stakkars barn! Jeg er ikke hi forresten,bare en annen som synes det er idioti å forsvare idioti.
Solbollatilmamma Skrevet 13. januar 2008 #16 Skrevet 13. januar 2008 Poenget er godt - ikke la barnet ligge ubevoktet på stellebordet, sofaen eller andre steder hvor det kan falle ned. Stellebordet mitt har, og det tror jeg de fleste stellebord kommer med, en advarsel klistret på om at barn ikke må legges ubevoktet der. Selv de høye møblene vi har kjøpt det siste året har kommet med advarsler, og festestropper til å feste skapet og hyller i veggen, om at møblene kan velte over noen. Synes likevel du kunne funnet en penere måte å få fram poenget på, for måten du fremsetter meningene dine på gjør at nesten ikke ønsker å være enig med deg
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #17 Skrevet 13. januar 2008 Kanskje HI ble litt provosert av de som rakker ned på mødre som sier at det en gjorde faktisk var galt..? Er mange her inne som ikke tåler å bli kritisert,og da går de imot deg og kaller deg skinnhellig,fanatisk,hysterisk osv.. Kanskje,bare kanskje,det er flere som er litt lei av å bli sett ned på fordi en bruker litt sunn fornuft og vett?
Solbollatilmamma Skrevet 13. januar 2008 #18 Skrevet 13. januar 2008 Hehe... Jo, men nå er jo dette dinbaby.com da. Mulig jeg er litt herdet, men er vant til at man kalles skinnhellig, fanatisk, hysterisk, etc dersom man ikke er enige med det store flertallet - eller, gud forby, mener noe annet enn de mest aktive brukerene
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #19 Skrevet 13. januar 2008 Jeg er da også enig i at man skal sikkre barnet på best mulig måte. Men utifra innlegget ditt HI, så får jeg følelsen av at du mener at de som opplever at barnet skades seg nermest gjør det med vilje, at de ikke bryr seg eller rett og slett er late. Det er der jeg er uenig med deg. Jeg kan gå med på korttenkt, men det andre blir bare tåpelig. Jeg reagerer når noen indirekte sier jeg ikke bryr meg om barnet mitt. Det ville vel de fleste oppegående mødre gjort. Og klart jeg tar selvkritikk på at hun falt ut, jeg har jo dårlig samvittighet den dag i dag. Jeg nekter bare å godta at du mener det skjedde fordi jeg ikke bryr meg nok til å sikkre barnet mitt.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #20 Skrevet 13. januar 2008 uff,verste av alt er jo at du har et meget godt poeng her..! Dette er jo tross alt dinbaby.com! "Sukk" Men det er jo moro med forskjellige meninger uansett=) Skulle bare ønske en kunne være litt mer saklig og ikke så "fjortis" som mange er. Men men,sånn er dib!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. januar 2008 #21 Skrevet 13. januar 2008 Jeg sikrer alltid barnet mitt,hvor har du det i fra ,at jeg ikke gjør det?Har aldri lagt det på sofa eller stellebord og snudd ryggen til! Men han fallt ned fra sengen to ganger ,en gang på hytta ,sengen der var veldig lav så han slo seg heldigvis ikke og da var det pappaen som sov sammen med han .Andre gangen sov han i min seng hjemme og vi sov begge to ,men han våknet før meg og jeg våknet av at han datt ut og han slo seg,og det var helt forferdelig,følte meg som verdens værste mor etterpå.Nå sover han bare i sengen vår ,vist han ligger mellom meg og pappaen.Men uhell kan skje den beste og det betyr ikke at man er dårlige foreldre for det !!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #22 Skrevet 13. januar 2008 Hva skal en si da? At du er korttenkt? Jaja,kall det hva en vil.Men ta lærdom av ens feil,og ikke gjør dem om igjen.Tror nok de fleste oppegående mennesker er enig i det =)
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #23 Skrevet 13. januar 2008 Stellebord har jeg forøvrig gitt opp, etter at hun ble mer mobil trengs det fire hender for å holde henne på plass og få skiftet på samtidig. Og vi har høyt ned fra stellebordet og fliser, pluss en kant som stikker opp på gulvet. Så det kunne vært lifsfarlig om hun skulle falt ned. Er egentlig imponert over de som greier å skifte på et barn på over seks mnd på en stellebord.
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #24 Skrevet 13. januar 2008 Ja, for det kan jeg gå med på. Jeg VAR jo korttenkt, og uvitende. Og selvfølgelig gjør jeg ikke samme feilen igjen. Men jeg ser ikke bort i fra at jeg kanskje kommer til å gjøre andre feil. Poenget er at det jeg gjør blir gjort i beste mening.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #25 Skrevet 13. januar 2008 Der må jeg si meg enig med deg,er ikke lett å skifte på en baby som vrir og vender på seg samtidig som en putter hendene midt i bæsjen og så klarer å få bæsj på hendene og der hendene treffer før jeg får tak på de. En gang ga jeg bare opp.løfta opp ungen og tok stellematten i dusjen og spylte de rene begge to! "stress"!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå