Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Min mann har søkt om å få ny vurdering av beløpet som betales for barnebidrag. Dette fordi siden sist beløpet ble fastsatt så har bidragsmottaker gått fra å få attføringsrelatert utdanning med ingen egen inntekt til nå å ha vanlig arbeid i 70 prosent. Samtdig har min mann gått ned i lønn. Hun tjener 310.000 og min mann 360.000. Jeg og min kjære har et barn sammen og får nr to i juli:-) Min mann har alltid hatt sine barn som idag er 15 og 17 en uke fra torsdag - søndag og neste uke fra torsdag til fredag. Dette blir 8 netter i mnd. Slik har det vært i over 10 år. Ofte er de fra søndag til mandag slik at det i realiteten er nærmere 9-10 dager i mnd. Pga at min mann og barnas mor ikke har en skrifitlig samværsavtale sier nå NAF at de ikke kan i den nye vurderingen gi fradrag for samvær. Dette tiltross for at bidragsmottaker i brev til NAF i forbindelse med søknaden om ny fastsettelse av beløp mener at barna er 7-8 dager hos oss og ikke 9-10....Vi vet ikke om barnas mor er villig til å skrive kontrakt på at de er hos oss og til tross for at de er her 9 netter eller mer så mener hus 7-8....resultatet at minn mann nå må betale barnebidrag på 2900 kr pr barn i mnd med tilbakevirkende kraft. Selv om barna er hos oss 9-10 dager. Noen som har vært i lignende situasjon? og hva gjorde dere?
Spent28! Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Kontakt fam.vern kontoret. Dette er jo av deres oppgaver. Vielede i forhold til samværsavtaler. Mvh
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Nei. dette kan NAV ikke gjøre. Om mor undertegner på samvær eller ikke, er ikke relevant. det som betyr noe er REALITETEN. Går utifra at både deres familie,venner,naboer og barna selv kan bekrefte hvor ofte barna er hos dere. Videre er det jo slik at man tar bilder osv. Også viktig å skrive ned når barna kommer og reiser, HVER gang. Familievernkontoret kan ikke gjøre noe i forhold til dette. Det kan kun mekle i en evt ny avtale og gi veiledning/råd. Men de har ingen myndighet overfor NAV. Hvis mor har gått opp i lønn og far ned, så er det i seg selv grunn nok til å vurdere avtalen på nytt. Her er det bare å stå på krava!! Evt. kontakte en advokat. Er jo mange momenter her som taler for endring av bidrag. Så at samværet i følge "biomor" ikke er kontraktfestet, så er det jo andre momenter som skal vurderes. sedvane (hva som faktisk er gjort) er jo vel så viktig som en IKKE-eksisterende avtale. NAV er noe drit. Så her må dere stå på. kan ikke skjønne at han skal betale 2900 per barn. Min samboer tjener 400 000, biomor ca260 000.. og han betaler 3000 for et barn. Skal jo ha søsken modrasjon osv... Bare for å gi en pekepinn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå