Gå til innhold

vaksiner på babyen når??

Anbefalte innlegg

Skrevet

leste nettopp innlegg her om baby-reiser-vaksine-

når får babyen de nødvendige vaksinene??

Har planlagt ferie til syden og hjem til svigerfamilien i nord afrika når den lille er 4-5 mnd.. for tidlig?

takk for svar fra noen som vet/synes :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syden: sannsynligvis uproblematisk. Afrika: litt mer skeptisk med tanke på malaria og sånn... Det er sikkert lurt å spør en helsesøster eller lege om det er så lurt?

Vaksineringen skjer spredt over de første leveårene. De aller første mnd har babyen fremdeles dine antistoffer i seg, og er på sett og vis vaksinert mot det samme som deg. Men etter noen mnd blir disse brutt ned, og barnet må lage sine egne antistoffer. I denne perioden er barnet litt sårbart.

nå vet ikke jeg hvordan anbefalingene er rundt å reise til et land der det f.eks er malaria med en unge på 4-5 mnd, men jeg ville undersøkt det nøye før jeg bestemte meg for å reise! Også en del andre sykdommer som nesten er utryddet i Norge, kan man finne en del av i afrikanske land, fordi de ikke har like godt utbygd vaksinasjonsprogram som her. Så det er en del hensyn å ta.

Nå mener jeg ikke at du ikke skal dra, men undersøk det skikkelig først! Man vil jo ikke ta noen sjanser...

Skrevet

åhh, genialt med snille folk som svarer forklarende og koselig :) takk!!

Skal til syden Hellas, skal jo fårhåpentligvis fullamme også være forsiktig ellers :)

ja får høre med noen fag folk, vil ikke dra hvis vi risikerer noe galt for babyen, hadde jo ikke reist dit i det hele tatt så tidlig hvis ikke det var for at jeg synes svigerfamilien fortjener se den lille, vanligvis er vi der nede ( Tunisia) 3-4 ganger i året.. nå ikke fått se meg gravid og så klart nysgjerrige på meg & baby.. vært sammen med min kjære i 8 år her men hele familien hans bor der fortsatt..

takk ihvertfall :)

Skrevet

det er forresten i Sousse da.. turist by det nå, vært der selv 15 ganger eller noe til nå..

Skrevet

Å, det forstår jeg godt!

Må være tungt for kjæresten din å bo så langt borte fra familien sin, spesielt nå når dere får barn! Kan tenke meg dere er ivrige etter å vise fram ungen deres når den er født!

Vi bor selv et stykke fra familien vår, men i det minste i samme land, så det er jo ikke så ille:)

Håper dere får klarsignal, så dere kan reise dit, da! Tror nok at Tunisia er bedre enn for eksempel Kenya eller et annet sørafrikansk land. Men jeg har ikke peiling;)

Skrevet

ja derfor vi føler vi må dra, vil jo inkludere de + at kjæresten min gleder seg jo så fælt og er enormt stolt-han er best :)

ikke så vesentlig til vanlig siden vi drar jo dit så ofte ellers men nå litt kjedelig ja.. :)

håper vi får dratt ja.. så klart da bare uten store risikoer :)

Ja nord afrika, spes. tunisia er jo noe helt annet enn sør vil jeg tro :)

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...