Hera83 Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Hvem sitt etternavn skal barnet deres få? Jeg har tenkt tanken å ha mitt etternavn sist. Hvorfor være tradisjonell liksom? Vet ikke om jeg kommer til å ta samboers etternavn hvis vi gifter oss heller. Hans etternavn er det 260 som har, mitt er det 101 som har, hvis det teller..
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Jeg fikk mammas etternavn, så tror at jeg kommer til å gjøre det samme med barna mine. Har et ganske sjeldent etternavn, og det er mange fordeler med å ha akkurat det navnet, får rett og slett mer respekt hos mennesker (uansett hvor kvalmt det måtte høres ut hehe).
Huldr@. Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 Jeg er gift, men har ikke skiftet etternavn. Vi ble enige om at guttene skulle ha hans etternavn, jentene skulle ha mitt etternavn. Til nå har vi en gutt og en jente, venter en gutt til. Andre jeg kjenner valgte å trekke lodd om hvilket etternavn barna skulle ha, da fikk alle barna samme etternavn. Jeg synes absolutt ikke at det skal være automatikk i at det er farens etternavn barna skal ha :-)
Pinguspire Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Vårt barn skal ha begge sitt etternavn... først mitt og hans til slutt:)
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #5 Skrevet 12. januar 2008 Her får barna begge etternavnene. Grunnen er at det er ca 20 stk som har mitt etternavn. Den dagen vi gifter oss, så er det ikke umulig at vi alle fire kommer til å hete det samme. Han tar mitt i tillegg til sitt og jeg tar hans i tillegg til mitt.
Erisa* Skrevet 12. januar 2008 #6 Skrevet 12. januar 2008 Jeg er gift, og har både mitt og mannen min sitt etternavn. Men jenta vår får bare hans navn. Man får nesten gjøre som man syns er best selv, hvis kjæresten din er positiv til å gi barnet ditt navn, så er det vel ingen ting i veien for det:)
Gulp Skrevet 12. januar 2008 #7 Skrevet 12. januar 2008 Barna får farens etternavn, og hvis vi gifter oss, tar jeg også hans etternavn, og dropper mitt. Rett og slett fordi jeg ikke synes mitt er noe fint (selv om det er aldri så sjeldent), og fordi det er greit og lettvint at alle har samme navn.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 12. januar 2008 #8 Skrevet 12. januar 2008 Vi skal gi barna våre begges navn, mitt først- så hans. Er begge fine navn som er fra et sted, og ikke så mange som heter det. Jeg har 2 etternavn, et fra min mor, og et fra min far- men skal bare gi videre det jeg bruker som etternavn- det siste. Om vi noengang gifter oss skal jeg også ta sambo sitt navn til slutt, men vil da ha 3 etternavn i teorien. Men bare bruke 2. Synes det hørtes morsomt ut å gi ett til hver, ett til gutt og et til en jente... Da får jo ikke søsken like navn engang!
Zikosu og William Skrevet 12. januar 2008 #9 Skrevet 12. januar 2008 sånn i forhold til hvor mange som har samme etternavn er det ikke så nøye,vi har begge ganske vanlige navn...til å begynne med var jeg sikker på at barnet skal ha fars etternavn,men etter å ha holdt ut hans oppførsel så lenge og egentlig blitt mer og mer sikker på at jeg ikke vil være sammen med bf lenger tror jeg barnet skal ha mitt etternavn,siden det kommer til å primært bo hos meg!!
mamma til twins Skrevet 12. januar 2008 #10 Skrevet 12. januar 2008 Jeg kommer aldri til å skifte etternavn skulle jeg bli gift. Når det gjelder barns etternavn, så angrer jeg dypt og inderlig på at førstemann fikk etternavnet til eksmannen min. Synes det er belastende... Navnet er grisestygt og jeg har ingen tilknytning til det. Kommer aldri til å sette det navnet på postkassa mi. Skal endre det så snart dette er mulig. Med dette frisk i minne så kommer jeg til å legge inn klausul om dette når nestemann kommer til verden. Ser forresten at flere og flere skaper seg like familienavn, at både mann og kone tar hverandres navn. Det er en fin greie synes jeg. Ikke så fint når (ok da.. hvis!) man blir skilt, men det får være en sjanse man får ta.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 13. januar 2008 #11 Skrevet 13. januar 2008 Jeg er gift, og har tatt min manns navn i tillegg til mitt eget. Mitt etternavn er altså mellomnavn nå. Men jeg bruker det aldri, har mest lyst til å kutte det ut. Barna våre kommer kun til å få hans navn, jeg vil ha det sånn. Syns det er greit å ikke ha for mange navn, jeg...
M'n'M Skrevet 13. januar 2008 #12 Skrevet 13. januar 2008 Her var det ingen bønn. Våre barn har MITT etternavn som siste og det som blir brukt i det daglige. Samt korte fornavn og hans familienavn som mellomnavn. Vi er gift og jeg har ikke endret etternavn eller lagt til hans, heter det samme som før. Har selv mellomnavn, og det holder med tre navn, fire er en belastning!
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 13. januar 2008 #13 Skrevet 13. januar 2008 Våre barn har mitt navn som mellomnavn og farens navn som etternavn. Når vi gifter oss gjør jeg det samme. Liker at vi alle får samme etternavn, siden vi er en familie, men så lenge vi ikke er gift liker jeg at barna også bærer mitt etternavn.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. januar 2008 #14 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har et av norges mest brukte etternavn,men skal beholde det frem til vi gifter oss. Samboer sitt først,og mitt sist.
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #15 Skrevet 13. januar 2008 Ungene våre får begges etternavn og jeg bytta ikke når vi gifta oss. Det er en tradisjon som henger igjen fra en tid hvor dama gikk fra å eies av sin far til å eies av sin mann. Jeg eies ikke av noen uansett hvor gift jeg er så etternavnet beholdt jeg til tross for at jeg deler det med ca1/3 av alle nordmenn:)
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #16 Skrevet 13. januar 2008 Her har vi "laget" vårt eget etternavn i stedet. Hans og mitt sammen, siden han har et "sen" etternavn og mitt er det færre enn 20 som har. Nå er vi da 3 (snart 4) med vårt etternavn:)
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #17 Skrevet 13. januar 2008 barnet vårt får sambo sitt etternavn, når vi gifter oss beholder jeg mitt...
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #18 Skrevet 13. januar 2008 si at jeg heter hansen og samboer nilsen. når vi inngår partnerskap, skal jeg beholde hansen, samboer skal hete nilsen hansen og barna skal hete nilsen hansen. jeg tar ikke nilsen i tillegg til mitt eget etternavn, fordi jeg har to fornavn, og fire navn blir for mye. jeg har også et sjeldens etternavn som det er fint å føre videre, og i tillegg går ikke samboers egentlige etternavn sammen med mitt ene fornavn i det hele tatt. kompliserte greier :-) for oss er det viktig at vi har samme etternavn til slutt, og så er det fint for samboer, som skal bære barnet/barna, at de også har hennes etternavn.
mamma`n til nurk Skrevet 13. januar 2008 #19 Skrevet 13. januar 2008 Snuppa vår får sin pappas etternavn, er bare 4 i norge som heter det, og mitt skotske familienavn, som bare min pappa har i norge. (skal legge det til mitt eget etternavn og)
Gemini7 Skrevet 13. januar 2008 #20 Skrevet 13. januar 2008 Barna våre får begges etternavn- mitt først og så hans fordi den kombinasjonen klinger bedre enn mitt til slutt - ellers hadde det ikke vært noen selvfølge at han skulle bringe videre familienavnet. Vi er ikke gift, men om vi gjør det kommer jeg ikke til å ta navnet hans fordi jeg synes navnet er veldig tett knyttet til identiteten min, og jeg skjønner ikke greia med å bytte navn bare fordi man gifter seg (også er det bare 55 stk i landet m mitt navn så fint å føre videre). OK, fint å vise verden at man hører sammn, men da ville jeg insistert på at begge tar hverandres navn. Men synes det er mye styr, og at dette er en middelaldersk skikk fra tiden da mannen var kvinnens overhode. Jeg er og blir meg, N.N., selv om vi gifter oss, og han seg. Så navnene blir slik de alltid har vært!
Jannamor Skrevet 13. januar 2008 #21 Skrevet 13. januar 2008 Jeg synes definitivt at hvor mange som har navnet teller. Hos oss er det slik. Jeg har to etternavn, et veldig sjeldent mellomnavn og et vanlig -sen navn til etternavn. Min mann har et etternavn og det er sjelden men ikke like sjelden som mitt. Jeg liker ikke familien som har mitt mellomnavn, har ingen behov for å føre det videre. Jeg elsker derimot familen med -sen navnet. Jeg forguder også min manns familie, og han vil ikke at hans navn skal forsvinne. Det vil ikke jeg heller, så hans navn blir med og mitt mellomnavn blir med (fordi det er sjelden og mamma insisterer hardt på å ta cdet med) Det vi gjør når vi gifter oss er at jeg tar hans etternavn og han tar mitt mellomnavn, slik at vi heter det samme. Dette mellomnavnet og dobbeltnavnet får barna våre og. Vi vil at alle skal hete det samme
Jannamor Skrevet 13. januar 2008 #22 Skrevet 13. januar 2008 Vil bare legge til at rekkeføgen mitt mellomnavn, hans etternavn kommer av at det klinger best. motsatt rekkefølge med hans etternavn og mitt mellomnavn, høres tungt og keitete ut. Det er veldig viktig hvis man skal ha to navn. Men rekkefølgen var ikke viktig for oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå