Bøllen Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Har egentlig aldri brukt noe særlig tid på å studere dem, annet enn rett etter forrige fødsel. Fikk da blødende sår og sopp og brystbetennelser etter tur og om hverandre og var da nødt til å stekke med dem så godt jeg kunne. Etter 6 uker bet jeg i gresset og ga opp amminga. (Ønsker ingen diskusjon rundt det her). Brukte da piller som stoppet melken raskt og brukte deretter lite energi på å tenke på puppene mine. Er nå 31 uker på vei med nummer 2 og har begynt å tenke på disse brystvortene igjen. I dag i dusjen så jeg at det var en hele del mørke, nesten svarte områder på tuppen av brystvorta. Brystvorta har mange sprekker og bittesmå kuler, litt sånn flassete. Noen av de mørke bittesmå kulene er så løse at de lett faller av. Er det sånn det skal se ut, eller kan det være at det henger igjen noen form for sopp og dritt fra forrige gang?? Skjønner at det er et "medisinsk spørsmål" som jeg burde spurt legen om, men er nå litt lenge til jeg skal på neste kontroll.
Erisa* Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Er det selve knoppen helt ytterst du mener? Den er litt sånn knudrete med meg også, med noen lyse "klumper" som detter av i dusjen innimellom. Jeg har tenkt at det sikkert er hud og talg som flasser av, og ikke noe unormalt. Så lenge de ikke er såre, ømme, vonde, røde/hovne (ser betente ut) så er det nok ikke noe å bekymre seg for. Men jeg ville tatt det opp med lege eller jordmor uansett, spesielt med tanke på problemene du hadde sist. Kanskje du kan få litt ekstra god oppfølging denne gangen, så du slipper de samme problemene en gang til, og kanskje kan klare å amme lenger denne gangen (forstår det som at du egentlig ønsket det, men ikke klarte det pga infeksjonene - og det forstår jeg godt!) Lykke til!
Bøllen Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2008 Takk for svaret. Ja det er helt ytterst på knoppen jeg mener. Det høres ut på deg som du opplever liknende "flassing". Smører du med noe krem eller noe sånt på dem? (Jeg bruker veldig sjelden bodylotion). Jeg skal ta det opp med jordmor/lege. Hvis det er noe å bekymre seg for er det bedre å ta det før enn etter fødselen! De vet for øvrig om at jeg slet med amminga forrige gang.
OhMyGod!!! Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 har alltid vært litt sånn i perioder jeg, at det 'smuldrer' litt på tuppen av og til. trokke det er noe farlig nei, men er du usikker så er det greit å ha snakka med legen
Erisa* Skrevet 12. januar 2008 #5 Skrevet 12. januar 2008 Nei, jeg rører ikke brystvortene mine med verken såpe eller krem. De smører seg selv, de har nemlig rikelig med talgkjertler og trenger ingen ting. Men ikke vask dem med såpe - da tørker de ut! Jeg bare vasker med vann, og tørker dem godt. Tips for å unngå soppinfeksjoner generelt er å la dem tørke skikkelig. Det er også bedre å bruke bh i bomull enn syntetisk stoff, for bomull puster bedre. Sopp vokser best i mørke og fuktighet, så å la puppene tørke godt er viktig, spesielt når man ammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå