Morratryne Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Hvordan oppdaget dere det? Hvor gammelt var barnet? Symtomer? Hvordan ble dere møtt i helsevesenet? Behandling? Etter behandling? Har en liten kar på 4 mnd jeg tror har KISS. Har time til manuell terapaut neste uke. Ønsker å høre erfaringer rundt dette.
storebror og junibaby=) Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 er trøtt så tar det i korte trekk hehe -skrek mye,sov sjelden på dagen,beh.forkolikk hjalp men ikke mye bedring. -Gulpet sinnsykt mye -hatet å ligge i vogna på tur -hatet å ligge på magen -lå i banan form med kroppen -veldig anspent,fikk bla.nesten ikke vasket inni nevene fordi han knøt dem igjen så hardt. HS sa det var normalt at barn skrek....JADA.... Tilfeldig at jeg fant ut av det.Kom over en artikkel på nettet.Tok kontakt med man.terapeut selv og fikk beh.4stk og han ble bra.Da var han vel 4mnd, Fortalt det til lege HS ol.etterpå.alle er liksom ÅÅÅ,jasså sier du det,men ikke noe mere nysgjerrige på det liksom. Hatt en beh.1 år etter fordi vi skjønte at det var låsninger igjen. LYKKE TIL=) Godt man finner ut av det og får hjelp.Helt utrolig hva dem får til.Stod å måpte jeg,gjorde liksom ikke så mye ennå så merket vi store forskjeller.Etter 1.beh.sov han 4 timer i stekk på dagen=)
Fikk maibaby06 Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 Jeg oppdaget det egentlig en dag etter fødsel. Legen på barsel kikket på han, og var enig i at det var noe, men mente det var torticollis. Ble behandlet 1 gang i uken hos fysioterapeut hos helsestasjon fra han var 2 uker til han var 5mnd. Fysioterapeuten på hs forsikret meg at han ikke hadde kiss! Han ble tøyd der og jeg skulle tøye hjemme. Han ble friskmeldt da han var 5mnd men jeg var ikke fornøyd! Sov svært dårlig (sovnet aldri før 1 på natta), skjevt hode, favorittside, skrek veldig (kolikk) og vi bar hele tiden:( Jeg ringte da selv til Ute Imhof, etter tips herfra:) Det var som å komme til himmelen:) Han fikk behandling av manuell terapeut som fant flere låsninger:( Stakkar lille vennen:( Han sov tre timer etter behandlingen og sovnet kl 20 på kvelden for første gang. Fikk en reaksjon etter 3 dager, skrek noe voldsomt men det var over på en kveld. Ved neste kontroll var det en liten låsning igjen, og så ble han friskmeldt! Han har hatt noen tilbakefall men ellers er han helt fin. Anbefaler sterkt manuell terapeut:)
Mayken Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Ina har vært til behandling hos manuellterapaut og fysioterapaut i nesten ett år. Tok henne med meg til manuellterapaut da hun var 3 mnd. Måtte ta tak i og ordne opp i det selv, da ingen andre trodde meg. Hun hadde kolikktendenser fra hun var nyfødt (var det de kalte det på helsestasjonen) Og så falt hodet hennes alltid ned til venstre side. Hun var symetrisk og fin i hodeform, men det var fordi vi samsov og hun da lå på annenhver side hele flere ganger natten igjennom. Hun hadde en favoritt pupp, men knotet med den andre. Når hun sov, lå hun i C stilling. Hodet rørte nesten stumpen hennes, så hekt groteskt ut. Hun ble forløst med vakum, så hun var i risikogruppen. Ringte manuellterapaut og bestilte time på eget initiativ, trenger jo ingen henvisning og det koster heller ingenting. Fikk 3 behandlinger og videre oppfølging av barnefysioterapaut frem til hun lærte seg å gå. skal ha en siste oppfølging i mai, men hun er "friskmeldt" allerede. Føler at Kiss er en diagnose som ikke er allmenn kjent eller godkjent blant helsevesenet. Spurte etter fødselen om hun kunne få nakkeplager etter forløsningen, men det hadde de aldri hørt om, det var helt uaktuelt. Hun er i hvertfall helt fin nå, og jeg merket forskjell etter 1. behandling. Fikk til slutt en unge som ikke skreik hele natten lenger. Livet ble endlig levelig:) Lykke til, greit å få sjekket det ut i hvertfall.
Morratryne Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2008 Takker for svar! Vel, gutten her har høyre side som favoritt. Han sover forsåvidt greit, men våkner hver 2,5- 4 time, han våkner brått, og jeg er usikker på om han har vondt eller er sulten. Han er litt skeiv, som en speilvendt C (når han ligger på rygg). Han gulper masse, men det er reflux i familien (skal på utredning). Han griner "uten grunn", og må ofte bæres. Han gnikker også føttene voldsomt sammen, og kaver ofte under amming. Har sjekket hoftene, og de er som de skal.Nevnte KISS for legen, og han mente det var greit å ha i bakhodet, men at diagnosen var litt "ullen". Ser at han ikke har så mange og voldsomme symtomer som flere her, så jeg tenker at det kanskje kan knyttes opp mot refluxen?? Skal til fysio pga skjevheten. Vanskelig dette, noe er det iallefall...han virker utilpass.
Fikk maibaby06 Skrevet 12. januar 2008 #6 Skrevet 12. januar 2008 Manuell terapeut sjekker hoftene og hele ryggsøylen i tillegg til nakken hver gang vi er der. Han har funnet låsninger i brystryggen i tillegg til nakken hos min. Ellers gulpet min også veldig, og lå med hodet trukket tilbake:( Har du noen risikofaktorer fra fødsel? Min lå lenge i seteleie med hodet godt oppunder ribbeina mine, og det ble trykket på magen min under fødselen. Dette var nok til å gi kiss:( Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå