Gå til innhold

dilemma ang valg av navn på gutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

har et lite problem med valg av guttenavn, vi har jentenavn klart hvis det skulle bli jente.

vi er begge veldig glad i navnet eirik, og dette fortalte jeg til en venninne da jeg var 5 uker på vei. hun reagerte med "sinne" og sa at det hadde hun sagt til meg at hennes skulle hete hvis hun fikk en gutt(Fikk en jente). fikk en ekkel følelse av at navnet da var reservert for henne og at det tar seg dårlig ut om vi velger dette navnet. Jeg har jo ingen garanti for at hun faktisk noen gang får en gutt, og ikke minst,,,ikke sikkert at hun velger det navnet da?

hva sier dere`?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar hensyn til søsken sine ønsker, men er ikke sikker på om jeg hadde tatt hensyn til venninner... Som du sier er det ikke sikkert at hun får en gutt en gang.. Så det kommer vel litt an på hvor nære dere er...?

Du har jo advart henne, da, i det minste. Er ikke så lett å finne et navn som begge er enige om. Så jeg vet ikke om jeg hadde tatt hensyn til henne.. (kanskje jeg er en dårlig venninne??)

Skrevet

vi er i grunn ganske så gode venner. det som er at jeg har faktisk aldri(med hånden på hjertet) hørt at hun har sagt at hun ville ha det guttenavnet, så jeg føler ikke at jeg stjeler fra henne. men vet jo ikke hvor sur hun blir og hvor ekkelt det blir hvis hun faktisk blir fornærmet..men hun har jo ikke enerett på navn....

Skrevet

Hvis dere er gode venninner kan du jo bare spørre henne hva hun ville sagt/følt dersom dere valgte det navnet? Og fortelle at dere har vansker med å bli enige om noen andre guttenavn. Enkelt og greit:-)

Skrevet

Hmmm... vanskelig dette... kommer nok litt an på hva du er komfortabel med å stå i selv, hvis du skjønner hva jeg mener. Hvis dette er en nær venninne som du er endel sammen med, må du nok tåle å stå i at hun kan bli fornærmet. Hvis du takler det er det jo greit. Hvis du derimot synes det er ekkelt og er ukomfortabel med at hun kanskje vil bli litt sur, lager du jo problemer for deg selv. Da kommer du til å måtte velge mellom å være sammen med henne og føle deg ukomfortabel, eller å ungå å ha så mye kontakt med henne... Det er jo ikke gitt hvordan hun kommer til å reagere heller da.

En annen diskusjon er jo hvorvidt det er rimelig av henne å være så hårsår på dette da... Men man kan liksom ikke styre hvor hårsår andre blir uansett hvor rimelig/urimelig det er. Håper du finner en løsning så du kan bruke det navnet du synes er finest.

Skrevet

Syns du skal bruke navnet. Hun har ikke enerett på det, og du visste jo ikke at hun hadde lyst til å bruke det. Ta navnet dere liker best. Om dere er gode venninner, så støtter hun deg i det.

Skrevet

syntes bare det hadde vert stilig viss eg og venninnna mi hadde hatt likt navn på ungene våre...faktisk så har eg en vennine og vi bestemte oss for når vi var 10 år at guttene våre skulle hete det samme:) hun har en gutt med det navnet og hun sier framdeles at eg også kan bruke det:) syntes vennina di må tenke seg litt om,selvfølgelig kan du bruke navnet, kankje hun er redd alle vil tru at hu hermer etter deg viss du tar navnet først?

bestemte ka elstejenta mi skulle hete da eg var liten, har alltid fortalt det til alle, en vennine av meg syntes det var så fint at hu ville bruke det på sin datter, helt ok....

Skrevet

Jeg ville snakket med henne om det, og fortelle at du helt ærlig ikke har hørt at hun har nevnt det navnet før.

Eirik er et meget brukt navn, så jeg ser ikke helt problemet med at du velger dette, evnt at hun velger det samme HVIS hun noen gang får gutt...

Det hele blir for dumt hvis ingen får velge navnet fordi du må vente og se om hun får en babygutt en gang senere i livet...?

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt hensyn til det,ingen kan reservere et navn,en vet jo ikke om personen får flere barn og ikke om det blir det kjønnet som navnet tilhører. Å si at det er mitt navn,jeg skal ha det hvis jeg får en gutt/jente,synes jeg er banslig.Får de evt et barn med riktig kjønn,er det ingen som sier at de evt ikke kan bruke det samme navnet. Kanskje med et navn i tilegg,slik at det mer blir ens eget.

Jeg hadde brukt navnet.

Skrevet

Hei!! Dette hadde jeg ikke ofret en tanke engeng, liker dere det navnet, så bruker dere det!! Som du sier, så er det jo ikke sikkert hun får noen gutt en gang. Hadde hun allerede hatt en gutt eller ventet en gutt hun hadde bestemt det navnet til, hadde det blitt litt annerledes, men ærlig talt! Litt av en merkelig venninde:)

Jeg er litt i det dilemmaet selv... Har en venninde med et barn med navn jeg liker veldig godt, men er veldig i tvil...Men man kan jo ikke tenke sånn. Man kjenner jo alltids en eller anne med det navnet osv. Tror man skal gå for det man liker, og ikke bry seg om hva andre mener:)

I allefall, lykke til:)

Skrevet

Slik har jeg det og. Ei venninde (som ikke er gravid) Har bestemt seg 100% for det samme guttenavnet som vi også vil ha. Hvem som bestemte det først er jo ikke godt og si, men vi fant ut samtidig at vi begge vil ha det. (for oss er det oppkalling) Jeg spurte henne om hva hun synes om at vi har det begge to. Det synes hun var helt ok. jeg kommer til å skrive det annderledes og i tillegg ha et andrenavn. Vi er gode venninder og ser hverandre mye.

Med mindre hun har sagt dette er mitt navn og ikke ta det pga tatatatata, og du har visst dette med viten og vilje, og så velger navnet, så synes jeg det er greit.

Man kan da ikke reservere navn?Det syens jeg ikke. Man kan jo si jeg vil ha anne eller per, men får man da en anne kan man ikke si jeg skal ha per om og hvis jeg får en annen gutt engang. Eller man kan det, men man kan vel ikke forvente at ingen ande tar navnet i mellomtiden?

Jeg ville spurt henne. Og sagt at det er dette navnet dere begge har falt for. Forklar hvorfor. (det er vel ikke fordi hun har satt deg på tanken om det navnet?)

Det synes jeg foressten ikke er greit. Ta et navn fra en venninde fordi du plutselig likte det.

Skrevet

nå ser jeg jo at du ikke hadde visst at din venninde likte det... så da ville jeg snakket med henne om det. :)

Skrevet

Må vel få lov til å velge det navnet dere vil, ingen lov som sier at det er reservert en enkelt person. Ta navnet Eirik dere, veldig fint navn...he he... sønnen min heter Tor Eirik:-) Ikke bry deg om hva andre sier, det er deres valg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...