Gå til innhold

Dette med babyer og sitting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke sånn at man ikke skal la babyer sitte før de selv klarer å sette seg opp? Jeg følger iallefall dette prinsippet, men føler meg ganske alene... I barselgruppa mi skryter alle over hvor flinke babyene er til å sitte, når de blir satt opp. Sist vi møttes spurte jeg et par av dem om babyene deres satte seg opp selv, men det gjorde de ikke.

Jeg lar mini sitte på fanget, men da har han jo god støtte. Setter han liksom ikke ned på gulvet, eller i høystol, selv om han kunne klart det (muligens med litt støtte :).

Har jeg misforstått eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du har ikke misforstått, barnefysioterapeuten her har terpet på det samme. Sønnen min er 7 1/2 mnd og jeg setter ham ikke på gulvet, hva skal han med å sitte da når han ikke klarer å bevege seg eller få tak i lekene sine?.. han sitter kun på fanget og 1-2 måltider hver dag i høystol, men det har jeg nettopp begynt med. Du gjør helt riktig. Hvor gammel er babyen din?

Skrevet

Synes mange fysioterapeuter er litt ekstreme med å si at man aldri skal la babyer sitte før de setter seg opp selv, ellers ødelegger de ryggen sin. Men på en annen side skal man ikke overdrive heller. Jeg lar snuppa gjøre det hun vil, men i moderasjoner og innen fornuftens grenser selvfølgelig. Tror ikke noe på at litt sitting skader så mye. Og når de da plutselig setter seg opp, da er plutselig ryggen sterk nok? Den har jo ikke fått noe trening i det hele tatt. Ryggen er forøvrig sårbar til man er 21 år og skjellettet er anatomisk sett voksent....

Skrevet

Gutten min er 5 1/2 mnd gammel. De andre babyene på barselgruppa er fra 2 uker til 2 mnd eldre enn han.

Jeg merker jo at gutten veldig gjerne vil opp å sitte og synes det er veldig gøy, men det er jo liksom ikke poenget :)

Skrevet

Jeg er ikke enig i at ryggen ikke har fått trening i det hele tatt hvis de ikke blir satt opp. Rulle, mageleie er veldig god trening for ryggen. Klart at alt med måte prinsippet er bra, men det er annerledes enn å trene barnet til å sitte før det er klar for det. Barn som sitter på korsryggen får ikke den riktige holdningen i sittende, og det er også viktig å kunne komme seg ut av stillingen. Hvis de blir satt opp, så blir de sittende til de enten velter, eller noen kommer å hjelper dem ut av det. De utvikler ikke støttereaksjoner på samme måte. Det er passifiserende. Barn utvikler seg best fra gulvet, men selvfølgelig kan de sitte på fanget, i vippestol en liten stund osv... Men ved at de setter seg opp selv, så lærer de også å komme ned igjen.

Skrevet

Nå har jeg 3 barn og jeg synes det er rart at ting blir så fort forandret på fra når jeg fikk førstemann for snart 8 år siden. Ingen som terpet på at vi ikke kunne la de sitte den gangen, heller ikke om gå stol eller hoppe huske. Jeg lot min sitte når min eldste var stødig nok, og han har ikke fått noen skade av det, er en frisk og fin gutt. Det samme gjelder min mellomste, ingen skade av det han heller, og han fikk også være i hoppe husken og gå stol til begrensede tider. Begge to gikk når de var 10 mnd. Jeg fikk ingen beskjeder den gangen av at alt dette skulle være forbudt og ikke lurt å utsette barnet sitt for. Jeg tror at mye av dette er overdrevet, men pgr av alle disse "nye" advarsler har ikke minsten min verken vært i hoppehuske eller gåstol enda og jeg vurderer å la vær. Jeg lar han sitte litt av gangen, men ikke lenge.

Skrevet

ps ingen av mine ble passive av det heller, ivrige til å fortsette neste steg og utvikle seg videre. Mye etter boka her, men det er noe som heter sunn fornuft også.

Skrevet

Jeg fikk også en gutt for snart åtte år siden, og vi fikk akkurat de samme advarslene den gang ang det du nevner! Falt meg ikke inn å sette storebror i hoppehuske eller gåstol, det var viden kjent at de tvar skadelig. Så dette er ikke "nye advarsler", nei!

Skrevet

Jeg fikk ikke det, men greit nok at andre kan ha fått det. Mine har iallefall ikke tatt noen skade av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...