Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viser til tråden "Datt ned fra sofaen" her, en baby som datt ned fra sofaen og mange innlegg ang at man aldri går fra en baby som ligger et sted de kan dette ned fra. Starter en ny tråd siden den var litt lang allerede.

Fikk litt dårlig samvittighet, da jeg ofte har lagt babyen min på sofaen mens jeg har vært i andre rom. Må understreke at babyen min er en mnd og ikke kan snu seg enda og at jeg alltid legger henne innerst i hjørnet og med en pute vedsiden av slik at hun eventuelt måtte rullet over puten. Så jeg mener at hun ikke har nubbe sjans å dette ned. Bare lurer på om mange fortsatt mener at dette er uforsvarlig? Grunnen til at jeg gjør det er at hun sover bedre på sofaen enn på gulvet, og at dersom jeg flytter henne ned på gulvet vokner hun.

En annen ting jeg er fristet til er å vaske meg på hendene mens tulla ligger på stellebordet. Vasken er på veggen bak meg når jeg står og steller henne, så dvs at jeg må snu meg for å ta såpe f.eks, men jeg snur meg mot henne med en gang og badet er lite så jeg når henne fra vasken. Er også kanter på stellematta. Er dette fyfy? Er jo redd for bakterier også, så har ikke lyst å ta så veldig i ansiket hennes f.eks etter å ha byttet bæsjebleie. Hva gjør dere da? Kler på henne, legger henne på gulvet på stua og så går tilbake til badet for å vaske hendene? Bare lurer..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjorde det samme som deg da lillegutt var så liten. Det er som du sier, de klarer ikke røre seg så mye enda. Jeg synes ikke det er fyfy.

Skrevet

Da Selma var en dag, og vi var på barselavdelinga, så hadde jeg lagt henne på tvers i sykehussenga, stappet teppet som lå over henne under madrassen og sikra henne som bare det. Jordmoren var mild men streng da hun sa at det fort kunne skje at babyen fikk til å bevege seg så mye at hun kunne dette på gulvet... Så hun advarte veldig mot å la de ligge slik at de kunne dette ned. Men jeg har også latt SElma ligge på sofaen, i vår seng osv.. helt til hun datt ut av vår seng.. da ble det brått slutt... man lærer underveis... men vil nok legge min neste nyfødte baby godt polstret i sofaen:o)

Skrevet

Jeg la også snuppa mi endel i sofaen, godt sikret. Angående stellebordet, bare et lite tips. Jeg har sånne antibakterielle sevietter ved siden av stellebordet. Så jeg vasker meg med dem etter en bæsjebleie. For da kan jeg ha full kontroll på henne.

Skrevet

vesla mi på 3 uker har snudd seg helt rundt fra magen til ryggen og fra ryggen til magen tre ganger allerede. Jeg vet det høres sprøtt ut, men ho har faktisk klart det. Så jeg går ALDRI ifra vesla på sofaen. Ikke gang for å vaske henda på badet eller lignende. Så hver gang jeg skal vekk fra sofaen, så legger jeg ho i vogna vi har her på stua (som vugge), og gjør mitt. Jeg har ALDRI gått fra ho, og ved ett tilfelle har jeg lagt ho på gulvet på et par tepper da jeg måtte vaske hendene (før vi fikk vogna inn i stua).

Jeg vil selv fraråde ALLE å legge minien deres på sofaen og forlate vedkommende. Better safe than sorry sier nå jeg! Hvorfor ta sjanser???

Skrevet

Hvorfor sover babyen din på sofaen eller på gulvet? Har du ikke en seng til henne?;-) Bare lurer, altså....

Veldig lurt med sånne antibakterielle servietter ved stellebordet...tror jeg skal kopiere den;)

Skrevet

Det gjør jeg fordi babyen min er liten og sover nesten hele døgnet bortsett fra når hun får mat eller blir stelt. Og da syns jeg det er litt trist om hun hele tiden skal være på soverommet. Bedre at hun er på stua og merker at vi er der når hun sovner og vokner syns jeg. Er det ikke vanlig at babyene sover på stua på dagen da? Og vi har ikke plass til vugge el.l.

HI

Skrevet

Jeg tror at når de er så små som 1 mnd så er sjansen for at de skal dette ut av sofaen veldig liten. Men husk på at alle som har opplevd at babyen datt ned sikkert følte seg sikre på at den lå trygt, og likevel så datt den altså ned. Babyer utvikler seg ekstremt fort, det de ikke kunne i går kan de plutselig i dag! Og på mykt underlag er det lettere å rulle enn på hardt. En baby kan faktisk ramle ned selvom den ikke kan rulle ennå. Ang å vaske hendene så har jeg det også sånn på badet at jeg ville måttet snu ryggen til babyen for å vaske dem. Jeg tør ikke! Enten går jeg ned først og legger henne i vogga/babygymmen/vippestolen, eller så legger jeg henne ned på badegulvet SELVOM hun skriker og vasker hendene og tar henne opp igjen. Litt tungvint selvsagt, men akk så mye bedre enn å risikere at hun ramler ned i baderomsflisene.....

Min baby er veldig aktiv og sterk i kroppen sin, så jeg tar ingen sjanser ang hennes bevegelsesevne! Og ang redsel for bakterier så tror jeg det er farligere for babyen å ramle ned fra stellebordet enn at man ikke vasker seg på hendene etter hvert bleieskift.

Skrevet

Jeg har hele tiden gjort det akkurat som deg HI. Babyene mine har sovet på sofaen da de har vært bittesmå innimellom. Men stort sett så har de sovet i vognbagen i stua...

På stellebordet så gjør jeg det samme som deg. Har vasken rett bak meg når jeg står ved stellebordet (langt og smalt bad). Jeg snur meg og vasker hendene etter en bæsjebleie, før jeg kler på henne resten av klærne. Men jeg ser henne HELE tiden,snur meg halvt vekk liksom.

Hverken hun eller storesøsteren har noensinne falt ned fra hverken sofa eller stellebord. Men jeg har sikkert hatt griseflaks:-)

Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen på det. Det tar da ikke lange tiden å legge dem et sted man vet det er trygt. Hvorfor ta sjansen egentlig?

Steller jenta mi på gulvet, fordi jeg syns det er lettest for meg. Vasker hendene etter jeg har byttet bleie. Har stellekommode på rommet hennes, men kommer mer i hennes høyde på gulvet på badet + at det er lettere å sitte der å pludre med henne. Vi bruker alltid lang tid på stell med masse kos:)

Skrevet

Med første mann var jeg super duper forsiktig, men det er som du sier; det skal MYE til for at en på 1 mnd ramler ned fra sofaen av seg selv! Er ikke like forsiktig med andre mann gitt. Hun er nå 7 uker og jeg vet det er noen uker igjen før hun har nubbsjans til bare å plutselig ramle ned. MEN bedre føre var enn etter snar

Skrevet

Da jeg kom hjem fra sykehuset med Lillegutt,og han var bare 2 dager gammel,klarte han å vri seg så han ble liggende på tvers av stellebordet på en måte mens jeg stelte han.

Så når han kunne gjør det,kunne han nok også klart å tippet seg over på gulvet fra f.eks stellebord,sofa eller lignende.

Derfor hadde jeg aldri turt å tenkt at han er for liten til å komme seg noen plass når han var bare 7 uker som en skriver her.

Så de kan plutselig klare ting som de i "teorien" ikke er sterke nok til å klare!

Og er enig med bedre føre var enn etter snar!

Skrevet

gjorde det samme når han var helt liten, men angrer og får litt svettetokter når jeg tenker på det.....

Gi etter kort tid over til mykbag-soving...

Vi har også liten stue uten ekstra plass, så når vi kjøpte vogn, kjøpte vi en vogn med mykbag, slik at vi kan ha den stående på bordet/sofaen uten at hun kan rulle utav.

Man får veldig billige mykbager, både på butikk og brukt..

Skrevet

stellebore vårt har da matte med store kanter på siden, så sjangsen for at min 2 mnd gammle jente skal dette ut er vel ganske så liten, ikke kan hun rulle eller noe, så å snu seg for å vaske hendene er ikke noe jeg ser på som fyfy... sove på sofaen gjør hun og, innerst inne i sofan, kommer hun seg derfra og ned på gulvet må hun i såfall ha fått hjelp åvenfra!:)

Skrevet

Ville aldri gått fra babyen på stellebord for å vaske hender. Dette fordi man aldri kan vurdere når de begynner å bevege seg. Man tror sånn og sånn og så skjer det fatale. Ofte med fliser på gulvet...:-(((((( Av prinsipp går vi ikke fra baby på stellebordet selv om det er nyfødt. Skal liksom ikke være noen vane. Gjør man det aldri kan heller aldri ulykken skje.

Skrevet

Jeg gjorde som deg, HI, da gutten vår var bitteliten. Jeg trodde han lå helt trygt med en pute ved siden av seg, siden han ikke kunne bevege seg enda. Likevel datt han i gulvet for meg, selv om jeg var i samme rom, da han bare var 6 uker gammel. Heldigvis har vi et veldig tykt teppe (og sofaen er lav) slik at det gikk bra, men det var fryktelig skummelt...og du kan tro jeg hadde dårlig samvittighet (og ikke minst følte jeg meg veldig dum), så mitt råd er å heller sitte ved siden av barnet og passe på, hvis du ikke får til å legge henne et annet sted. Ved stellebordet pleide jeg å bruke en våtserviett til å tørke av fingrene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...