Kiri Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Har ei jente på 15 år som volder meg mye hodebry. Har ingen i min nære krets som jeg kan få råd av, og lurer på om noen her vet om det er noen steder jeg kan henvende meg for å få råd?? Sikkert noen her også med tennåringsproblemer. Jenta mi er 15 år, går i 10.kl og har fått seg kjæreste. De har vært sammen noen mnd nå. Han er to år eldre og hun føler seg myyye eldre enn hun er. For å gjøre dette kort så har jeg problem med å få aksept for reglene jeg setter bla med overnatting til kjæresten, innetid på fredag og lørdagskvelder. Dette har ført til at hun bor heime bare for at hun må, jeg og mannen min er bare i veien for hennes lykke. Hun er fryktelig stygg med familien sin, hun roper og skriker og viser oss en kald skulder. dette er utolig sårende da vi er så utrolig glad i henne. De eneste gangene hun kan være vennlig med oss er når hun skal ha noe, eller når kjæresten er hjemme sammen med henne. Slik ønsker jeg ikke å fortsette mitt forhold til min kjære datter, men hva skal jeg gjøre for at hun skal roe seg og forstå at vi bare vil henne godt..?? trenger gode råd.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Uff, sånt er ikke noe moro! Men "trøst" deg med at det slerr ikke er uvanlig i den alderen! Siden hun er under 18 er det fortsatt dere som bestemmer over henne, bare så det er klart. Men for å få en dialog med henne ville jeg kanskje prøvd familievernkontoret, be om å få samtaler der. Hvis hun ikke er villig til det ville jeg i første omgang prøvd å samarbeide med skolen (kontaktlærer/rådgiver), kanskje de kommer igjennom til henne. Hvis det ikke låser seg opp da ville jeg vurdert å kontakte barnevernet og be om råd til håndtering av denne vanskelige tiden. De kan sikkert ha noen nyttige råd å komme med til hvordan dere kan komme i gjenge igjen. Ellers kan dere prøve å skrive et brev der dere beskriver deres tanker, samtidig som dere gir uttrykk for at dere forstår at hun er forelsket og vil leve sitt liv. Kanskje kan dere komme til noen kompromisser? Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 Glemte å skrive: Hvis dere blir enige om kompromisser, prøv å gjøre det så konkret som mulig, hvor mange timer/dager pr uke er akseptabelt å være sammen med kjæresten, hvordan snakker vi til hverandre hjemme osv... Men husk å legge inn litt "hormon- slækk", hun er jo i den rette alderen. Har du prøvd å snakke med kjærestens foreldre? Hvis du legger frem saken for dem kan dere jo kanskje samarbeide om dette?
Kiri Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. januar 2008 Ja jeg har vært inne på tanken å få hjelp gjennom legen eller barnevernet, men da er jeg redd for at jenta mi friker helt ut. Hun er veldig var på at hun ikke vil ha andre innblandinger i livet sitt, og jeg vet hun kan gjøre livet vårt enda surere om vi trigger henne. Men blir det værre enn det er nå ser jeg ingen andre muligheter enn å kanskje snakke med legen og få hjelp videre. Det å skrive ned tankene våre og kanskje komme til noen kompromisser var et godt råd for oss tror jeg. Det skal jeg tenke grundig over og presentere for jenta vår. Tror kanskje dette kan være en start for å få igang en fofrnuftig dialog. Det er utrolig slitsomt for hele familien når tennåringen gjør alt for å forsure miljøet hjemme. Prøvde meg med en samtale med jenta i dag, der jeg sa at det er et sunnhetstegn og ville løsrive seg fra foreldrene sine og at det er helt greit at hun vil flytte på hybel til høsten, men at hun da må komme i dialog med oss. så får vi se hva som skjer videre. Takk for at du tok deg tid til å svare meg:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå