Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Kan man spise biff som ikke er gjennomstekt? Jeg fortalte noen at jeg kun kunne spise gjennomstekt kjøtt pga gravid, men de sa at alle bakterier i biff er utenpå, altså at så lenge skorpa er stekt, så er det greit å spise. Noen som vet hva som stemmer?
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Det stemmer ikke i det hele tatt. Skjønner ikke helt hvor de har fått det i fra. Alt rått kjøtt kan inneholde bakterier, og de forsvinner bare ved varme, altså gjennomsteking.
månesol Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 En biff bør nok spises godt gjennomstekt, når man er gravid. Da er man sikker på at der ikke er bakterier! Ikke rød innvendig.
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Begge har rett, på en måte. Du har rett siden du snakker om toxoplasmosebakterien som er en bakterie i dyret. I kjøttet, blodet, you name it. Den vil da altså ikke dø før man har stekt det til 70 grader. dvs steker man den kun kjapt utenpå (type blodig, eller medium) er det da altså bare bakteriene utenpå som dør, det er fremdeles mange igjenn inni biffen som holder stand til du gjennomsteker den skikkelig (eller som jeg sier: gjør den uspiselig...). For den vanlige mann/kvinne er jo ikke toxo-bakterien noe farlig i det heletatt. Og de bakteriene de sikter til er bakterier av forurensning, (dvs: hvis man legger kjøttet på en uren skjærefjøl, tar på med skitne hender, skjærer den med uren kniv). Dette er da bakterier som kun kommer til på utsiden og ergo er det godt nok å steke utsiden for at de skal dø. Håper ingen av de er kokker...hehe hilsen kokken
Blå + en i magen Skrevet 12. januar 2008 #5 Skrevet 12. januar 2008 Jeg spiser biff som ikke er gjennomstekt. Bare den er godt stekt utenpå.
Blå + en i magen Skrevet 12. januar 2008 #8 Skrevet 12. januar 2008 Joda, gravid! Meeen, jeg blir tussete av kan spise/kan ikke spise. Tenkte jeg skulle forholde meg til hva legen min sa var ok/ikke ok...
HelenFlores Skrevet 12. januar 2008 #9 Skrevet 12. januar 2008 I følge jordmoren min er toxo som hun over sier ikke farlig i utgangspuktet. Hverken for deg eller barnet i magen. Men, det kan føre til for tidlig fødsel. Selvsagt ditt valg om du vil spise blodig biff eller ikke:)
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #11 Skrevet 13. januar 2008 Rart at jordmoren din sier det. Jeg spurte selv min jordmor om dette var "vanlig" å få og hun sa at gravide generelt var flinke til å passe på med steking av kjøtt etc, men hadde hatt for ikke så lenge siden en kvinne med dødfødsel i uke 25 pga av toxo. Så jeg har i allefall ikke tenkt å kimse dette bort som hysteri! PS: Frysing av kjøtt dreper toxo, men ikke listeria. Så da er man like langt.
snuppelura_jente3 Skrevet 13. januar 2008 #12 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har hørt motsatt.. Dersom mor får toksoplasmose under svangerskapet, må mor og barn behandles umiddelbart etter fødsel. Og det dette kan være ganske alvorlig for et nyfødt barn.. uten av jeg vet noe mer enn det.. Mener de sa det på vaksinasjonpoliklinikken på Ullevåll, da jeg spurte ifbm en Thailandsreise...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå