Mayken Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Har ei snuppe på snart 1 år, og må si at jeg i det siste har blitt overrasket over hvor mye hun egentlig kan og forstår. Når jeg åpner oppvaskmaskinen kommer hun stormende til for å hjelpe å ta ut bestikket. Tar ut en og en ting som hun gir videre til meg og som jeg legger på plass. Her om dagen var der noen lokk til kaserollene mine inni også, de tok hun ut og puttet inn i skapet der hvor de skal ligge. Når jeg rydder på kjøkkenet og skal sette inn i maskinen kommer hun stabbende med talerkenen og fruktbollen sin og skal sette det inn. Jeg spurte her om dagen om hun kunne finne flasken sin, egentlig bare tilfeldig, hadde egentlig ikke regnet med å få respons, men der kommer hun altså med flasken sin og hadde vært på stuen og lett den frem. Hun reagerer også når jeg ber henne gå til trappen for vi skal opp å skifte bleie. Da går hun bort dit og står og rister i grinden. Nå er jeg førstegangs mamma og har ingen anelse om hva som er vanlig for en unge på 1 år, men jeg har vel egentlig aldri forventet at det faktisk går ann å snakke med en 1 åring og få respons tilbake. Der kan man se hvor feil man kan ta... Go'e ungen min:)
Mayken Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #2 Skrevet 12. januar 2008 Ser jeg har skrevet feil, hun er ikke snart 1 år, hun er snart 14 mnd
lenej :o) Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 mini er like gammel som snuppa din. og noen ganger overrasker han meg og da.. ikke sååå flink som din jente da, men men.. idag, så satt han på gulvet å så på kommoden vi dreiv å skrudde opp. og da sa eg til han, "kan mamma få en kos?" så krabba han bort å henta kosekluten sin, å kom til meg med... holdt på å flire meg ihjel...!
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Hehehe, og mer sånn blir det hver eneste dag:) Et godt tips til utålmodige sultne småjenter; la de dekke på alt som ikke kan knuses av det som skal på bordet mens du lager mat:) Emblas favorittsyssel når hun venter på mat!
Mayken Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2008 Ja, de er så herlige. Og de lærer så fort i denne alderen...har funnet ut at jeg må tenke godt over hva jeg sier og gjør nå. Etter bare en liten uke i barnehagen har hun alt lært seg flere nye grimasjer, nye fakter, bevegelser til sanger og ikke minst...å putte fingeren langt opp i nesen. Og så gir hun selvfølgelig verdens beeeeeste koser. Setter meg ned på huk og spør, kan mamma få en kos, da kommer hun å gi meg en god klem og lager god lyd mens hun gjør det....mmmmmmm. Er ikke like raus mot pappa'n sin for tiden da, noe som nok er litt sårt for han. Har forresten lært seg ett nytt ord i julen....."kaka" og det bruker hun til alt som er godt å spise:)
lenej :o) Skrevet 12. januar 2008 #6 Skrevet 12. januar 2008 hihi,.,, mini bruker også å komme å gi meg kos. samme med tanta, onkel, bestemor, bestefar og pappan, dem får også kos når dem spør. derfor eg måtte le sånn, av å få den lørva hans... han var så opptatt av å skru opp kommode tydeligvis... han har også lært seg et nytt ord i jula, "bø". gjemmer seg i hendene, og sier BØ! når han komemr fram. hysterisk gøyt! så nå er hans vokabulær på mamma, pappa, hei og bø... jaja.. sånn går vel dagene...
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #7 Skrevet 12. januar 2008 Jeg hadde akkurat samme erfaring som deg da eldstemann var liten. Av en eller annen grunn så hadde jeg sett for meg 1 åringer som noen som ikke skjønte noe, kunne noe og bare trengte noen til å løpe etter seg, mate dem, skifte bleie osv. Var også totalt uerfaren med små barn. Så jeg fikk også en slik nesten sjokk opplevelse over hvor utrolig mye en liten 1 åring faktisk forstår og klarer. Det er fantastisk å få oppleve det og jeg gleder meg til mini bli 1 år, tror 1 års alderen er den herligste tiden man har, når de er store nok til å spise litt selv og komme seg rundt, men for små til å trasse og snakke tilbake til deg. Skjønn alder :-)
Mayken Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. januar 2008 Ja, det har Ina begynt med også. Borte/titt tei. Men i stedet for titt tei så sier hun tili. Har forstått at det er titt tei det skal bety...hehehe Er favoritt leken hennes for øyeblikket.
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #10 Skrevet 12. januar 2008 Embla har begynt å spørre mer konkret hun nå og siden vi har vært på ferie har det jo blitt litt godis og is da. Så hun sitter der og ser på meg og sier "namnam" og liksom lokker på meg med hånda:p Eller henter godter selv og sier namnam og vil jeg skal åpne:p Hehe... Aft er alt som er søtt g godt å drikke, is er en stor slager osv osv. Det går brennfort:) Så moro at hun har begynt å kose, det er så herlig det:) Og det kommer nok på pappafronten også, bare tar litt tid...
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #11 Skrevet 12. januar 2008 Vi må ut på tur med akebrettene når det slutter å snø igjen forresten!
Mayken Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 12. januar 2008 Ja, må ta oss en tur på løvåsjordet og ake en dag, bare venter på at hosten til ina skal bli litt bedre og at feberen skal forsvinne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå