Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Heisann.. Noen som vet om fødslene er arvelige? Visst min mor har hatt vanskelige fødsler om jeg er disponert for det visst dere skjønner? Er noen som har sagt det, og noen som mener at det ikke stemmer:) Noen meninger her?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Hos oss stemte det iallefall ikke, for min mamma hadde lette svangerskap og fødsler som var over på få timer... Har liksom avfunnet meg med at fødslene er like forskjellige som svangerskapene til alle!!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 Nja. Ikke vanskegraden kanskje. Men jeg leste litt om setefødsler (der barnet kommer med rumpa først), og det kan visst til en viss grad være arvelig. I allefall forekommer det hyppigere i noen familier. Selv er jeg et resultat av setefødsel, og moren min likeså. Jeg er spent, men ikke redd :-)
Nætte;mortil2 Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Oi da! Jeg er anonym over deg, som faktisk ble anonym med en feil!! Ingen i min familie ble født i setefødsel, men lillegutt ble det! Hehe! Vet bare at i slutten av dette svangerskapet skal jeg ha en ekstra UL for å utelukke det..
*Super*Mamman* Skrevet 12. januar 2008 #5 Skrevet 12. januar 2008 Jordmødrene / legene spør jo alltid om hvordan våre mødres fødsler har vært. Det er vell på en måte besvist at en fødsel kan være arvelig, eller iallefall ha " en tendens" til arvelighet som jeg leste et eller annet sted...
Gjest Skrevet 12. januar 2008 #6 Skrevet 12. januar 2008 jeg har hadd ganske like fødsler som min mor hadde..hun fikk fortilig og brukte bare noen timer på fødseln.det samme gjor jeg.
Sota Skrevet 12. januar 2008 #7 Skrevet 12. januar 2008 Båe jeg og søster'n har hatt like fødsler som mamma, men om det er en regel eller et unntak fra regelen aner jeg ikke.
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 I vår familie ser det ut til å være arvelig både med kjappe og "enkle" fødsler, overtid og unger som kommer i alle retninger. Altså: Vi har ekstremt brede bekken. Og det er jo fysikk, rett og slett, og selvsagt arvelig. Og jeg antar, uten å ha noe vitenskapelig grunnlag her, at det at ungene i familien har en tendens til å ikke feste hodet rett og slett har med vidt bekken å gjøre - det er liksom ikke så lett å se for seg at et hode skal feste seg i en skål som er mye større (litt som et eple i en salatskål, for å overdrive litt) Mamma ble satt i gang 15 dager over tida når jeg kom til, og de tok meg før middag (og litt før planlagt) fordi jeg plutselig snudde meg rundt til hodeleie for første gang på ukevis. Fødselen gikk fort og greit og jeg kom med huet først som folk flest. Som mamma sier; jeg har nå alltid vært vrang og vanskelig, men som regel tar jeg meg sammen i siste liten Minstebroren min derimot, han hadde tenkt å komme på tvers. Men da var mamma blitt så dreven på sånne turnere at hun lå og holdt ham fast under fødselen så han ikke snudde seg underveis. Og kusina mi var samme sort. Tversoverbarn hun og, men født ukomplisert nok (tror dog hun kom med rumpa først). Ellers er vel det trenden på alle mormors ni barnebarn (mormor har fire døtre med to og tre fødsler hver). Og ingen har hatt spesielt tunge eller lange fødsler. Mormor selv pleier å si at med mamma (førstefødte) fødte hun i visittiden på sykehuset (som var en halvtime, så det må jo rett og slett ha vært en skikkelig styrtfødsel), og endatil veide moder'n bortimot seks kilo!! Mamma har tre fødsler, ingen over 4 timer, og alle tre ungene på omtrent 4 kg og litt overtid. Og ta deg gift på; både mormor og alle tantene mine har samme kroppsfasong som jeg har arvet; smal i midja, brei som ei låvedør over hoftene (jeg er vel breiest av alle...), og helt umulig å finne skikkelige bukser til ...så da satser jeg egentlig bare hardt på at jeg følger opp trenden og får en kjapp og grei fødsel, og bekymrer meg egentlig ikke stort for seteleie heller. Det kommer sikkert til å skje, og det kommer sikkert til å gå bra. Men ellers er vel arveligheten litt så som så alt etter hva det er snakk om - det er jo mange komplikasjoner som kan oppstå som overhode ikke har med bekkenbredde eller andre enkle, fysiske forutsetninger å gjøre, og det er ikke sikkert at mor og datter har samme kroppsfasong heller. Ser for meg fødlser som trekker ut fordi mor kanskje har fødselsskrekk og rett og slett ikke får gode nok rier på sykehuset - det vil jo slett ikke være arvelig. Eller helt andre ting igjen... Og dessuten er jeg ikke lege eller jordmor heller
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #9 Skrevet 13. januar 2008 Ja det er stor sjans for det, men ikke nødvendigvis. Har din morevnt søstre hatt kompliserte fødsler, er det grunn til å forberede seg
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #10 Skrevet 13. januar 2008 Snakket akkurat med ei venninne her om dagen som hadde hatt en styrtfødsel. Hun hadde arvet det fra sin mor, som igjen hadde arvet det fra sin mor igjen osv... Ei annen venninne har arvet at livrmorhals-kanten hovner opp. Selv om hun har 10 cm åpning kan kun ikke presse før hevelsen gir seg... Så tror man kan arve mye, men ofte vet man ikke det før man har født selv. Har mye å si med hodeomkretsen på barnet, og det kan jo barnet arvet fra mannen din også. Ellers er det jo mye annet som spiller inn også. Vet at mamma har hatt ganske forskjellige fødsler med sine...
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 13. januar 2008 #11 Skrevet 13. januar 2008 Kan gjerne være arvelig for meg altså, min mor gikk 4 dager over med både min søster og meg, og begge fødslene var unnagjort på ca 5-6 timer (regnet fra når riene startet og til vi var ute..) I mellom riene, lå hun og leste bok hun.. Og hittil i svangerskapet har jeg vært lik min mor; ikke kvalm, magen kom fort, ikke ødem..eneste forskjellen er at hun la på seg rundt 18 kg, mens jeg holder vekta på rundt 7-8 kg foreløpig ( er i sjuende mnd nå)..men så spiste hun konstant også da
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #12 Skrevet 13. januar 2008 Her har jeg hatt veldig like fødsler som min mamma, tror nok det kan ligge litt i det. att enkelte ikke får det det tror jeg, ting kan oppstå etter hvert som også er en tilfeldighet.
Tredjemann på vei :D Skrevet 13. januar 2008 #13 Skrevet 13. januar 2008 Jeg tror også det er en viss grad av arv inne i bildet når det gjelder fødsler! Mormor fikk alle sine 8 helt enkelt og naturlig såvidt jeg har fått med meg, mamma fikk sine 4 helt naturlig og raskt, det samme med søstra til mamma med alle sine 5. I tillegg har alle de født 1-2 uker før termin, i hvert fall mamma og tanta mi. Jeg fødte min første to uker før termin, helt naturlig og enkel fødsel som var over på få timer:-) Derfor gleder jeg meg skikkelig til neste fødsel i mai/juni!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #14 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har hatt to styrtfødsler to uker før termin, min mor hadde to treeeege fødsler to uker etter termin. Lege eller jordmor har aldri spurt meg om hvordan moren min fødte, jeg har inntrykk av at det ikke er noen sammenheng....De to styrtfødslene mine gikk kjempefort og greit (første tok 2,5 timer andre 40 minutter- var heldigvis på sykehuset da det startet), men oppplevelsen var to totalt ulike fødsler.......
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 14. januar 2008 #15 Skrevet 14. januar 2008 Trenger ikke å stemme dette altså. Min mor hadde 3 ganske så lette fødsler, mens min søster hadde tunge og lange fødsler! Så jeg har ikke tenkt så mye på det egentlig jeg, det blir som det blir uansett, men så er jeg heller ikke engstelig for om det skal bli tøft heller :-)
*2 Nydelige snupper* Skrevet 14. januar 2008 #16 Skrevet 14. januar 2008 Hei! Mamma og alle jentene på den siden i min familie hadde lette fødsler, men ikke jeg... Så jeg gikk rundt og trodde at det skulle gå kjapt. Fikk meg en overaskelse der ;-) Men jeg gruer meg ikke til jeg skal føde en gang til :-)
It's all about me Skrevet 14. januar 2008 #17 Skrevet 14. januar 2008 Nei fødsler er ikke arvlig i det hele tatt. Mamma hadde 2 enkle raske fødsler. Min søster og jeg har hatt 3 til sammen nå og alle har vært jævlige og utenom boka. Blir spennende å se hvordan den i magen kommer seg ut. Jeg er i tilegge knall lik mamma, som snytt ut av nesa når det kommer til fysikken, så jeg var sikker på en enkel fødsel......så feil en kan ta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå