snoopy_me Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Er litt usikker på hvordan jeg skal tilberede maten og hva jeg kan gi til min 10 mnd gamle gutt.. Burker dere kjøttdeig og pølser for eksempel? Har hørt at det er litt mye salt i det. Men har gitt han kjøttkaker av kjøttdeig.. Hører de skal ha fisk og kjøtt og at det skal kokes framfor og stekes.. Er dette hysterisk? hva gjør dere? Hva gir dere og hvordan tilbereder dere maten??
MathildeC Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Min er bare 6 mnd saa jeg er i hvert fall ingen ekspert, men trodde naar baby var 10 mnd at man kan "det samme som familien spiser". Og det er jo litt av hvert? Bare at man tar til side litt mat foer man tilsetter salt, og gir denne til baby. Personlig ville jeg ikke gitt mye polse, men det er bare fordi jeg ikke stoler paa det produktet og ikke spiser det mye selv :-) Her er en link til en del oppskrifter til den aldersgruppen: http://www.annabelkarmel.com/age-range/babies-9-12-months
snoopy_me Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2008 Takk for svar. Men er fortsatt usikker på dette.. Man blir vell aldri 100% trygg på at man gjør rett uansett.. Men skulle gjerne vist litt mer om matlaging. og hvordan andre gjør det.. Kokes kjøtt og fisk? Gir dere ikke kjøttdeig og pølser. Hvor streng skal man liksom være på dette?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Noen år siden jeg laget mat til baby, men syns å huske jeg kokte poteter og grønnsaker uten salt, blandet det med litt kokt kjøttdeig, leverpostei. Tror jeg blandet med fiskeboller også noen ganger. Brukte potetkraft for å tynne det ut litt. Kjøttdeigen tok jeg i på slutten av koketiden på potetene, mens leverpostei blandet jeg i etterpå.
Super-Langbein Skrevet 12. januar 2008 #5 Skrevet 12. januar 2008 Lager for en uke av gangen til mini på 9 mndr. og fryser ned i porsjoner. Stavmikser er tingen! Koker div. grønnsaker og f.eks kylling og blander. Mest potet i en og for eksempel ris som base i en annen rett.. Bruker lite kokekraft slik at ingenting går til spille, da kraften brukes i maten, samt litt rapsolje eller olivenolje. Smaksetter med krydderurter (basilikum,koriander, persille fx) og eller Provence-krydder, kanskje bittelitt tomatpure.
stabilo Skrevet 12. januar 2008 #6 Skrevet 12. januar 2008 Vi lar den lille få det samme som oss. Bare velger å la være å tilsette salt. Små barn skal ikke ha blandingsprodukter, så ikke kjøttdeig, pølse, farse og fiskepudding f.eks.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #7 Skrevet 12. januar 2008 Fins usaltet kjøttdeig og det kunne barna fint få før. Leverpostei er også et blandingsprodukt, og det kan de fint få. Tror ikke det er farlig med litt salt i fisk heller, så lenge man ikke har saltet poteter og grønnsaker. Det er jo ikke rare mengden kjøtt eller fisk som skal til:)
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 12. januar 2008 #8 Skrevet 12. januar 2008 Jeg fikk en brosjyre på helsestasjonen "Mat for spedbarn" og der sto det oppskrifter med både kjøttdeig og fiskeboller/pudding for 6-9 mnd. Var det feil det da, dumt av dem å dele det ut da.. hehe..
stabilo Skrevet 13. januar 2008 #9 Skrevet 13. januar 2008 Neida, sikkert ikke dumt. Men det er det helsestasjonen her anbefaler...og med tanke på de funn som har vært i kjøttdeig i senere tid så velger jeg å ikke bruke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå