2gutter:) Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Takk for svar, det er slik jeg har forstått det å. Skal prøve ¨å forklare kort hva som er skjedd: Jeg fikk baby i jan -06, og i 05 var jeg mye sm så fikk ikke tatt ut ferien min. Så den 281106 gikk samboer ut i sin pappaperm da min perm va over. Da tok jeg ut alt ferie jeg hadde tilgode 10 uker. å fikk 100% lønn fra arb.giver samtidig som samboer fikk lønn fra trk for sin permisjon. i juni 06 fikk jeg feriepenger fra arbgiver samtidig som 80% lønn fra arb.giver, det mener de er feil å at jeg ikke skulle ha betalt når jeg tok ferie etter permisjon min var over. Men det kan vel ikke være mulig? Å ikke noe jeg visste om, men er det ikke slik at det er arb.giver som er den proffesjonelle part som skal vite dette? Jeg har jo mottatt pengene i god tro uansett. er skikkeli frustrert!!
nr 6 på vei Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 De 80% lønn du fikk fra arbeidsgiver i juni 06 er foreldrepenger. Dette er det IKKE arbeidsgiver som betaler. Det er det NAV som gjør. Arbeidsgiver får utlegget refundert fra NAV. Feriepenger er en ytelse somer opptjent året før det utbetales, dvs at i 2006 skal du ha utbetalt feriepenger for 2005 osv. Det springende punkt i ditt tilfelle er at du tok ferie fra 28/11-06 mens feriepengene dine fikk du i juni, altså 5 mnd før. Da tror jeg det er riktig at du IKKE skal ha full lønn fra arbeidsgiver så lenge du har ferie. Samtidig kunne du ikke ta 10 uker fra 28/11 siden du rekker kun 5 uker det året. Altså; siden du har fått feriepenger for den ferien du faktisk har tatt(selv om du tar ferien 5 mnd senere enn utbetalingen) skal du ikke ha lønn. Man får ikke både lønn og feriepenger så lenge du tar ut ferie. Tror nok arbeidsgiveren din har utbetalt for mye til deg, men du har nok handlet i god tro. Blir du enig med arbeidsgiver om at det er utbetalt feil til deg og at du ønsker å tilbakebetale beløpet inngå en nedbetalingsordning som du kan leve med. Lykke til....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå