Gå til innhold

Til dere som har vært på vektestimering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer bare på hvordan svar dere fikk ang størrelse på baby? Legen som målte babyen vår kunne ikke si noe mer eksakt enn: jeg tror babyen er innenfor normalen altså mellom 3,5 og 4,5 kg.. Det er jo STOR forskjell på 3,5 og 4,5 kg.. Og jeg er veldig liten i kroppen og tviler på at jeg klarer å få ut en baby på 4,5 kg, ettersom moren min så vidt fikk ut en på 4 kg og jeg har latterlig lik kropp som henne...

Fikk time til ny vektestimering fordi legen var så usikker, men denne timen fikk jeg 25. januar og jeg har termin 26. Syns det er litt sent, er jo stor mulighet for at babyen blir født før det, selv om det er vanligst for førstegangsfødende å gå over tiden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vektestimering er jo bare en estimering - altså a qualified guess egentlig. Man tar ofte feil - ville tro slingringsmonnet er relativt stort - hvertfall en halvkilo hver vei? Det viktigste er vel hodeomkretsen mht fødselen. Ellers ser de på kurvene sine om tilveksten er god - og det er mer viktig enn akkurat hvor mye babyen veier. (det er det vi som lurer på og ikke dem har jeg inntrykk av) Hun hadde ikke tenkt å si til meg sånn ca vekt en gang - bare målene diameter på hodet og rundt midten av magen. Og så tittet hun på tabellen og sa det var innenfor normalen og at han vokste som forventet.

Søstera mi er bitteliten (45 kg og kort) og fødte fint en 5 kgs baby uten en revne. Det kommer ikke bare an på størrelsen din - men hvor stor man er innvendig i bekkenet.

Skrevet

Får alle vite ca hvor stor babyen er? Når og hos hvem (lege eller sykehus) får man vite dette? Eller må det være noe spesielt.

Skrevet

Jeg fikk henvisning fra jordmor til sykehuset..

Grunnen til at jeg fikk det var jo at jeg er veldig liten i kroppen (og lik moren min) og hun satt fast en baby på 4 kg i skuldrene, ikke hodet.. Derfor er jeg redd for at jeg også er så smal i bekkenet.. Hadde håpet på at de kunne si i alle fall om de trodde den ble under 4 kg, rundt 4 kg eller over 4 kg... men men..

Skrevet

hadde det vært noen fare for at du hDDE FOR SMÅ BEKKENMÅL, SÅ HADDE DE TAtt røntgen for å sjekke det ut! en vennine av meg fikk vektestimering av gutten sin til nærmere fem kg 3 uker før termin og gutten var så vidt over 3 kg, så det stemmer ikke alltid

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmora mi om at de ikke tar røntgen lenger jeg...

Skrevet

Har man hatt komplikasjoner ved tidligere fødsler, får man vektestimering rundt uke 37-38. Det ble jeg fortalt på ul. Siden gutten min ble stående fast med skuldrene sist og måtte bli snudd av lege, skal jeg på ul for vektestimering i uke 37.

Var også på vektestimering med gutten som satt fast grunnet overtid, og 4 dager før fødsel ble han estimert til å ligge på en vekt i underkant av 4000g. Viste seg å være 4300g 4 dager senere (ble satt i gang).

Så tror nok ikke det er så lett å være helt presis i forhold til vektestimering, men å si mellom 3,5kg og 4,5kg var da veldig vagt....

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at babyen kom til å være ca. 4 kg ved termin, og hodestr. litt under "normalen" - som jo er fint for meg :) Broren var 4260, og hun mente denne kom til å være litt mindre enn det!

Skrevet

Jeg synes jeg stadig hører om at slike estimeringer ofte avviker mye fra faktisk fødselsvekt, det krever mye av den som måler å få det riktig.

Jeg skjønner at du blir bekymret, hvis du mister nattesøvnen kan du kanskje kontakte føden og forklare problemstillingen. Kanskje du kan komme inn der sånn at en jordmor kan se på babyen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...