Gå til innhold

Testet positivt for toxoplasmose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg fikk vite blodprøvesvarene fra 1. svangerskapskontroll sa legen at jeg har hatt toxoplasmose.

Forsto på han at det var bra, men hva vil det si? Kan jeg være immun, da eller..?

Litt forvirret her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Ja!:)" jeg er immun?

Og betyr det at jeg på et eller annet tidspunkt i livet har spist kattebæsj..?

Skrevet

Ja, du er immun, og nei tror ikke du har det!

Du har sikkert fått det på andre måter som de fleste andre som har fått det!

Skrevet

slik jeg fikk forklart dette hos legen (er negativ selv,men) er at de må sjekke fordi det kan være farlig å bli "positiv" iløpet svangerskapet..

så er du "positiv" allerede nå,så vil det ikke være farlig..hvis man derimot starter negativ og ender positiv så kan det være farlig for barnet på en eller annen måte...

okei,så er jeg eelendig å forklare,men poenget er at det ikke er negativt at du har testet positiv på toxoplasmose...

man kan visstnok bli "positive" av å bare være i nærheten av en katt om man bare er uheldig...så er nok bare å ta det med ro..er nok ingen som tror du har spist kattebæsj... :)

Skrevet

Nei, for det har jeg ikke, tenk:) Ikke som jeg husker iallefall..

Tusen takk for hjelpen begge:)

Skrevet

Må man igjennom "behandling" hvis man tester positivt en gang igjennom svangerskapet??Hvordan farlig er det??Kan noen forklare litt nærmere??

Skrevet

Jeg spurte jordmora om dette her om dagen. Hun sa at man nå visste at det ikke var så farlig med toxoplasmose som man trodde tidligere. Du kan kose med katten, men vanlig god håndhygiene gjelder. Vask hendene før du spiser / lager mat, og skyll frukt og grønnsaker. Om du skal tømme kattedoen, bruk hansker og vask deg etterpå... Det er det jeg har hørt...

Skrevet

Hei! Jeg har også testet positivt på toxoplasmose, fikk totalt panikk for jeg trodde jeg hadde blitt smittet under sydenturen i høst.Har hørt at barnet kan få skade hvis man blir smittet og alt det der, ja jeg fikk rett og slett panikk. Jordmora tok bl.trykk av meg etterpå og det var ganske høyt.Jordmora prøvde å berolige meg, men jeg fikk en sånn dårlig følelse. Men hun gikk inn og leste journalen min ifra forrige svangerskap og det viste seg at jeg hadde det da også, så da ble jeg lettet! Men har man først fått toxoplasmose så vil vi alltid ha det, det vil lage seg antistoffer så det er da ikke farlig.

Skrevet

Er også positiv, og er veldig positiv til det! ;)

De fleste som har toxo i Norge har fått det fra å spise fårekjøtt.

Toxoplasmose finnes naturlig i naturen og noen av de dyrene vi omgås

- eller spiser - bærer det. Du kan også ha fått det fra jorden du spiste når du var liten.

Uansett så er det bare å gratulere, nå trenger du ikke å bekymre deg for det mere! :)

Skrevet

jeg teste posetivt på dette før graviditetn;) og legen sa at det var bra;) han sa jeg kunne regne med å ha blitt smittet av dyr, siden jeg omgåes, hester, kaniner, katter hver eneste dag..

Skrevet

Hunden min hadde en gang toksoplasmose.. Dyrlegen sa da at også rødt kjøtt kan være "bærere" av denne encellede parasitten... man må ikke nødvendigvis ha spist kattebæsj, selv om katter er den mest vanlige verten/bæreren av parasitten..

Skrevet

Hei

Det er forskjell på å teste positivt på toxoplasmose og å teste positivt på antistoffene som dannes i kroppen vår når man har hatt det tidligere.

Hvis man kun har antistoffene eller får begge testene påvist negativt er det supert. Hvis man tester positivt på selve toxoplasmose smitten, blir det sett på som veldig alvorlig, og man blir behandlet direkte og får tett oppfølging. En toxoplasmose mitte på et foster kan gi skader på fosteret. Hvor stor sannsynligheten for smitte fra mor til foster er, kommer an på hvor langt i svangerskapet man har kommet. Og alvorligheten av smitten varierer også med hvor man er i svangerskapet.

Jeg har vært igjennom behandling for toxoplasmose i dette svangerskapet for jeg testet positivt både på antistoffene og på den aktive smitten. Dette har gjort at jeg har vært igjennom en antibiotikajkur og har vært inne hos rikshospitalet til fostervannsprøve for å teste om fosteret hadde blitt smittet eller om det bare var meg. Heldigvis var det kun jeg som var smittet så sannsynligheten for skader er mikroskopisk.

Så at det var noen over her som mente at dette ikke var så farlig lengre som man trodde før....vel det er sjelden at barnet blir smittet, men i værste fall kan det gå riktig så galt. Det blir tatt alorlig når dette oppdages.

Men som sagt det er forskjell på å teste positivt på toxoplasmose og å teste positivt på antistoffene som dannes i kroppen vår når man har hatt det tidligere. Det er om du har aktiv smitte i kroppen eller ikke som avgjør om det er farlig eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...