Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Jeg har så utrolig mye hårvekst, overalt på kroppen!! Jeg blir kvalm av å se meg i speilet. Dette har holdt på siden jeg var tretten år ca. Det vokser på plasser der jenter ikke skal ha hår i utgangspunktet for å si det sånn. Jeg barberer meg så ofte som mulig, så sambo har ikke merket noe til dette foreløpig, men det er vel bare et spm om når. Det blir utrolig sårt og irritert der jeg babrberer også, og siden det er så store områder, så er dette veldig plagsomt. Uff, det tærer på Mitt spm er: Kan man få dekket permanent hårfjerning hvis det er så ille som jeg har det?? Hvis jeg tør å fortelle dette til legen da, er jo ingen som vet det...
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Du er ikke alene, jeg har samme problem. Men i en alder av 30 så har jeg akseptert at jeg er skapt sånn......... Har grått mange tårer og bannet mye over problemet mitt.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Dette SKAL du ta opp med legen din - det kan hende det kan behandles!!! Det kan skyldes hormonforstyrrelser eller pcos som kan behandles. (f.eks med p-pillen Diane) Men du bør uansett utredes - og dette er ikke noe flaut for legen - det er jobben dems! Har du en lege du ikke har tillit til - oppsøk en privatlege bare for dette spørsmålet. Ikke lid i stillhet - håper du kan få hjelp!!!
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Tror du kan få dekket sånn ja.. Mener å ha hørt det. Ta det opp med legen, fortell hvor vanskelig du syns det hele er. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Uff. Tusen takk for flotte svar.. Men du som har det samme problemet, hvordan gjør du det på sommeren?? Jeg går aldri i korte skjørt, bader ALDRI offentlig. Folk synes jeg er sååå kjip, men det er helt for jævlig om noen skulle se meg slik!!! Det går så mye penger i barberhøvler og skum og voks og dritt... GUUUUD! Er møkk lei!! Men du som nevnte det mned pilla Diane eller hva det var, er det seriøst mulig.?? Hvordan finner jeg en privatlege her jeg bor?? internett? Hva skal jeg si liksom?? da må jeg vel kle av meg og greier?? Sparer jo aldri så lenge at jeg har MYE i frykt for at sambo skal se det! Han HATER hår på sin egen kropp, er så redd han vil synes jeg er et misfoster av noe slag!!! Dette ble langt. beklager, men jeg har aldri tort å fortelle noen dette. Ikke engang min egen mor.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Dette får du dekt av trygdekontoret, men du må ta det gjennom fastlegen din. Du avtaler hvilken behandling du kan få dekt og så legger du ut og får refundert i etterkant. Husk kvittering fra behandlingsstedet su har fått innvilget.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 Jeg som nevnte "diane" er sykepleier men har ikke samme problem. Men jeg vet litt om årsakene som kan ligge bak uønsket hårvekst. Hvis du leter på gule sider kan du sikkert finne en privat lege. Bor du på et lite sted får du ta deg en tur til nærmeste by. Dette er ikke noe å være flau over ovenfor legen! Det som er viktig er å finne ut om det kan behandles. Hvis de ikke finner noe galt med blodprøver og undersøkelser kan du nok søke om å få dekket elektrolysebehandling - men dette kjenner jeg ikke regelverket godt nok. Det kan legen helt sikkert. Jeg tror ikke du trenger å kle av deg hvis du bare forklarer helt grundig hva som er problemet, hvor mye hår og hvor på kroppen og sånn. Får helt vondt av deg - jeg håper virkelig du tar mot til deg og snakker med en lege om dette - og at det finnes behandling som fungerer. *trøsteklem*
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Jeg har samme problem:( Har aldri fortalt det til noen og aldri turt å snakke med legen om det... Går alltid med bukser på sommeren...
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #9 Skrevet 11. januar 2008 Tusen takk for god hjelp!! Er utrolig glad for anonymknappen nå!!! Tror jeg skal ta mot til meg og gå til fastlegen når bebis har kommet og alt av ting går greit. Jeg orker virkelig ikke ha det slik lenger!!! HI
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #10 Skrevet 11. januar 2008 Om sommeren barberer jeg meg HVER dag for og slippe de stygge sorte prikkene som kommer opp som hår på beina mine. Bruker jo selvfølgelig masse tid på dette og som du sier høvler, krem, voks og skum....... Kan aldri bli med og bade bare sånn spontant ......må hjem og "ordne" litt med diverse ting først. Har vant meg til dette jeg. Har prøvd og få hjelp på forskjellige steder , men uten resultat. Har bare kostet meg MASSE penger =0( åsså har håret kommit tilbake.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #11 Skrevet 11. januar 2008 Ønsker deg lykke til HI - samme med andre som sliter med samme problem. Masse lykke til med babyen også! PS hvis du har hatt vonde menstruasjoner, vanskeligheter med å bli gravid og lett for å legge på deg - kan dte hende det er pcos som er årsaken - dette kan du lese litt om her inne eller google litt på. Ellers finnes mange hormonforstyrrelser som kan gi uønsket hårvekst hos kvinner. Uansett - jeg håper du er på vei til å få et bedre liv! *klem*
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #12 Skrevet 11. januar 2008 JA!!!! Jeg er den eneste i famen som er litt overvektig, hatt helt forjævlige menssmerter, der jeg har vridd meg til jeg har sovnet, og prob m å bli gravid!!!!! Dette var skummel lesing!!! Takk for tipset!! Herregud, vil dette si at fødselen min blir verre enn andres?? med tanke på smerter??
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #13 Skrevet 11. januar 2008 hei:) Har også masse uønsket hårvekst på kroppen, og det er ikke spesielt artig. Har tatt det opp med legen EN gang, men han er så utrolig fjern, tok bare en blodprøve for å se om det var hormonelt (det var det visst ikke) og skrev ut Diane til meg. Jeg gikk på Diane i 3 mnder tro rjeg, uten at jeg merket noe særlig forskjell, dessuten er det MASSE østrogen i Diane, og den har større andel av blodpropptilfeller, og skal feks ikke brukes over lengre perioder. Jeg ble i tillegg helt flat i humøret. Jeg har også brukt nesten 10 tusen på laserbehandling, men hadde veldig lite utbytte av dette. Tenkte å prøve igjen nå etter at siste barn er født, og jeg kommer meg ut i jobb. Nå bleker jeg heller håret på armene så det ikke er så synlig, ikke ofte, men på sommeren og hvis jeg skal på fest i kortermer (har svart hårvekst:S) Jeghar tenkt å kjøpe epilator, selv om det visstnok gjør grøsselig vondt i begynnelsen, slik at jeg slipper å barbere så ofte. Ville bare si at dere er ikke alene, tror det er mange som har det slik, det er bare at dagens samfunn gjør det så utrolig tabubelagt at damer skal ha kroppshår. Har vurdert å oppsøke spesialist, men føler at det er så utrolig vanskelig å snakke om. Det er jo blitt et såpass stort sosialt problem for meg, at jeg vegrer meg for å gjøre ting med andre, og det er ikke noe bra! Men siden legen min ikke tok meg seriøst, føler jeg det er enda vanskeligere nå. Samboeren min vet at jeg har store komplekser pga av uønsket hårvekst, vi har snakket om det en gang da jeg var skikkelig deprimert, og det gjør det hele litt enklere. Anbefaler dere å snakke med det til noen ihertfall, og ønsker dere lykke til! Klem.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #14 Skrevet 11. januar 2008 PCOS er den "ukjente" kvinnelidelse - utrolig mange som lider med dette i åresvis uten å bli tatt på alvor av lege. Jeg vet ikke noe om fødslen i seg selv er mer smertefull - jeg vill egentlig tippe det motsatte fordi man er så vant med smerter med denne sykdommen at man tåler mer enn andre? Men som sagt jeg kan ikke så mye om - har en kollega med pcos som forteller litt bare:-) Fant en link til deg her - men det finnes ellers masse stoff på nettet om pcos. http://www.babyverden.no/templates/Article.aspx?id=7069
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #15 Skrevet 11. januar 2008 Tusen takk. Etter å ha lest dette så er jeg nesten helt sikker. Det må være det jeg har. Og jeg som hele tiden har trodd jeg har vært alene om dette!!! Skal ta det opp med legen neste gang jeg skal dit!! Millioner takk til deg!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #16 Skrevet 11. januar 2008 Millioner lykke til! Og god natt:-)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #17 Skrevet 13. januar 2008 Får utrolig vondt av deg HI. Jeg har selv hatt 15 år med "skjegg-vekst" på kroppen. Somrene mine har vært som dine: ingenting blir spontant, masse planlegging, timesvis med barbering og ingen som har visst. Og ikke minst i forhold til kjærester; ikke moro å ha mange ganger så mye kroppshår som kjæresten for å si det sånn. Min redning ble laserbehandling. Kjempedyrt, men behandling kun hver 3. måned så sparte opp. De sa at siden jeg har helt svarte hår, er laserbehandling ideelt. Nå etter 6 behandlinger er det en helt ny verden for meg! For å si det sånn; denne uken barberte jeg meg på beina for første gang siden oktober! Og for oss som har hatt ekstrem hårvekst er dette nærmest et mirakel Så hvis du har mørk hårvekst som meg, kan jeg anbefale laser. Håper det virker for flere, for jeg kan for første gang glede meg til sommeren!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #18 Skrevet 13. januar 2008 Det er også et forum her inne: PCOS-debatten. Kanskje noe hjelp og info å få der?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #19 Skrevet 13. januar 2008 HI her. Ja jeg har helt svarte hår, desto mer synlige. hehe:) Hvor mye koster laserbehandling hver tredje måned da?? Er litt flaut synes jeg, og måtte vise meg for en fremmedhudpleir, så groteskt som det ser ut. Er redd for å møte hu igjen ute på byen eller på gata, og se hu fortelle vennene sine at jeg ble behandlet for ditten og datten. Vet jo at dette mest sannsynlig aldri skjer, men jeg vil virkelig ikke at noen skal vite det. Jeg har hårvekst på hake/hals, lårene,nedre del av rygg og rumpe, armene. Det er helt uutholdelig. Takk for tipset om den egne debnatten her inne. Skal sjekke den ut:)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #20 Skrevet 13. januar 2008 Jeg tenkte selvsagt akkurat det samme - og det var ikke moro å kle av seg (du stiller med full hårvekst kun til første behandling). Men nå kan jeg si at det var helt klart verdt det! Og jeg har aldri møtt henne ute i byn Heller en fremmed kvinne som så meg hårete EN gang, enn et liv med arbeid og skjuling for alle jeg er glad i. Dessuten kan du jo trøste deg med at det er en veldig populær behandling som disse utfører hver dag - og ingen av pasientene er jenter med lyse, dun på leggene. Så de har garantert sett alt før Og for en gang skyld kan vi være glade for svarte hår, for da får man valuta for pengene. Ellipse-klinikken har med jevne mellomrom tilbud mot at man er med på en enkel spørreundersøkelse, ring og hør om de har en sånn kampanje nå. Jeg betalte dermed kun 50 prosent. Fremdeles ble det 4000,- per behandling, men men... Jeg trodde virkelig jeg skulle ha alle disse hårene resten av livet, og nå har jeg kun spredte hår som vokser saaaakte. Hadde jeg visst at resultatet skulle bli så bra, hadde jeg gjort det for lenge siden. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå