Bellen^2 Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Mannen min var hos legen i dag og fikk beskjed om at han har fått kyssesyken:( Fastlegen hans var ikke tilgjengelig så han kom inn til en turnuslege, som egentlig ikke kom med så mye info og mannen min glemte å spørre ang smitte. Noen som har erfaring med å ha kyssesyke i huset mens mann har en liten en? Har lest på nettet at det smitter via spytt (kyssing, dele flaske etc), men er det noen andre forholdsregler vi burde ta? Gode råd mottas med takk:)
Plutselig_gravid Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Jeg ble dausjuk av kyssesyken da lillegutt var 6 mnd gammel. Siden jeg var opphovnet i hele fjeset og halsen og ikke hadde øyner (huden hovnet opp over øynene så jeg kunne ikke se) ville ikke lillegutt vite av meg. Han var livredd meg - så han var ikke så mye sammen med meg i den perioden. Uansett fikk mamma beskjed om (jeg husker ikke noen ting) at lillegutt i værste fall ville bli litt forkjølet. Legen sa at smittefaren er overdreven, altså - hvis man går inn for det blir man smittet, men smitter ikke mer enn andre sykdommer:o) Jeg skulle visst ikke hoste mitt i fjeset på folk var det legen sa til mamma;) Var mange som tok vare på meg da jeg var syk, men ingen ble smittet:o) Ellers har man bare kyssesyken en gang. Mange har hatt den uten å vite om det. Noen blir bare litt forkjølet, mens andre blir meget syke, der viruset herjer i månedsvis.
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Fikk han svar på det med en gang?? Eller har han tatt prøver for lenge siden?
Bellen^2 Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. januar 2008 Han tok flere prøver i dag, og noen av de skulle sendes til Ullevål for verifisering, men de tok en hurtigtest som viste at det var kyssesyken.
Gjest irismor Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Ikke del glass og ikke klin så mye. Det er smittsomt men man trenger ikke å ta helt av. Søk på nettet og se hva du finner.
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Sambo var skikkelig syk i høst, og legen var omtrent helt sikker på at det var kyssesyken, hurtigtesten viste og kyssesyken! Men den testen er ikke sikker! Var ivertfall det vi fikk beskjed om! Den andre testen tok det over en uke før vi fikk svar på! Han hadde ikke kyssesyken da! Så det er ikke sikkert det er det... Vist ikke det har kommet nye å bedre hurtigtestere siden i høst:) Kan ikke noe særlig om sykdommen, men vil ønske mannen din god bedring:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå