Gå til innhold

MOBBING!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg hjelp...

Jeg går på en videregående skole, selv om jeg er voksen, 28 år.

I dag har jeg fått vite av læreren min, at en jente som går trinnet under meg, har blitt mobbet og slått av medelever siden ungdomsskolen.

Skolen jeg går på er en MOT skole, så dette er jo bare helt grusomt..

Jeg tok meg en prat med denne jenta i dag, og fikk da vite at hun har ikke hatt en eneste venn på mange år. Hun har flyttet hit for 4 år siden, og har siden da gått venneløs.

Det har aldri vært en direkte årsak til mobbingen, hun har aldri gjort de noe. Og ikke er det utseende-relatert, jenta er rett og slett kjempesøt.

De som mobber henne mest, men som drar resten av klassen med på det, er en litt sånn slumgjeng med dårlige holdninger til absolutt alt.

De har faktisk gått så langt som å slå henne i fjeset med knyttneven for at hun henger opp jakka si der de VIL henge sin.

De låser henne inn i garderober, roper og skriker etter henne de mest vulgære ting.

Og denne stakkars jenta har INGEN å snakke med.

Jeg sa til henne (Selv om jeg er 11 år eldre) at fra nå av kunne hun prate med meg i friminuttene så hun slipper å være alene.

Og kanskje får hun være i litt mer fred da, når jeg er der....

Spørsmålet mitt er, (beklager at dette ble så langt) hva skal jeg gjøre med dette? Lærere er maktesløse, har pratet med de i hele dag. De mener at det kanskje hjelper om jeg tar meg en tur og prater med hele klassen, ettersom jeg er en "voksen", og IKKE en lærer, som disse elevene ikke hører på i utgangspunktet.

MEN.. What to say?!

Er det noen som har noen fine forslag til hvordan jeg kan hjelpe denne jenta?

Klem fra meg:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PS! Blir veldig takknemlig om noen kan legge dette ut på skravlesiden for meg:-)

Skrevet

når jeg andmeldte han som mobbet og gjorde slike ting med meg så hjalp det. kansje det kjønner alvåret da?

har de snakket med foreldrene?

jeg forstår ikke hvorfor lærerene er maktesløse. de gjorde ingen ting for meg heller. selv om det står i papriene mine fra ungdomskolen at de viste om det. men de gjorde ingen ting.

det går vel ann og utvise de fra skolen? anmelde de? ha lærere som passer på jenta. ringe foreldrene.

Skrevet

jeg legger det ut på skravle nå

Skrevet

lærere som er maktesløse? Anbefaler at du leier inn meg så skal jeg ta problemet hvis ingen klarer å ordne opp i dette:-) Er bare å oppsøke de som står for mobbingen det, faktisk det eneste som hjelper:-)

Skrevet

for det første vil jeg si at lærerne må være forferdelig ressurssvake om de ikke klarer å ta fatt i problemet selv. og det at de reklamerer om at de er en såkalt mot-skole, djises. jeg finner det også snodig at de belemrer en elev med situasjonen, har de ikke taushetsplikt? snodig.

Skrevet

Det er faktisk lærernes JOBB å ta skikkelig tak i dette, ikke stille seg på sidelinjen og si "kan ikke, får ikke til"

Jeg har selv reist rundt og hold mobbeforedrag for ungdommskole og tatt tak i konkrete saker hvor ungdommer har tatt kontakt med meg gjennom internett eller andre kanaler.

Og hvor ialledager er denne jentas foreldre?

Dette bør klages videre oppover i systemet, feks til fylkeskommune og dersom ikke det fører frem, kjør på til man når toppen.

Ta gjerne også kontakt med MOT, de har jo kampanjer og foredragsholdere som kan ta seg en tur, er man allerede en MOT skole går jeg ut fra at de er veldig intressert i å få vite hvor lite lærerne følger opp dette!

Skrevet

Så bra at du finnes i livet hennes nå! Det er nok hun kjempeglad for.

Hvis de har slått henne i ansiktet, kan hun vel anmelde dem for vold. Elevene burde kunne utvises for en periode.

Bortsett fra det: Hvis elevene er så umodne og smålige på VGS-nivå at de ikke kan skjerpe seg, så ville jeg ha oppmuntret henne til å bytte skole.

Fortell henne at det finnes et liv etter VGS, et liv der hun likefort kan bli den kule, mens mobberne er patetiske (tror og oppfører seg som om de fremdeles var de kuleste i klassa på ungdomsskolen). Fortell henne at hun er ei flott jente, med mye å by på.

Du er sikkert litt opprørt nå, så jeg gir deg en god klem.

Skrevet

Hvorfor fortalte læreren dette til deg? Det har h*n da ikke lov til. Skikkelig talentløst spør du meg.

Skrevet

Skal prøve å forklare litt nærmere:

Læreren min forklarte meg litt om situasjonen fordi jeg overhørte noe av det på gangen. Den ene av mobberene fikk tilsnakk og advarsel, og løpte ut gråtende.

Jeg er en av de som fyrer meg litt opp, og når læreren min kom inn igjen spure jeg litt omkring mobbingen. Jeg sa hva jeg mente, og at jeg gjerne ville prate med jenta som hadde det vanskelig..

Læreren min ble så glad, ettersom jenta ikke har venner..

Og hun spurte meg om jeg ikke ville prate med hele klassen på mandag, og prøve å oppmuntre de til å oppføre seg som medelever, og ikke slik de holder på nå.

JEg skulle gjerne gjort det jeg, men aner jo ikke hva jeg skulle ha sagt.

Jeg er ellers god i snakketøyet, men her ble det vanskelig synes jeg...

Det er så lett å bli usaklig når man er sint, og hele denne saken provoserer meg!!!!!

Hun kan ikke bare bytte skole heller, for vi bor langt unna alt for å si det mildt.. (Det er en av årsakene til at jeg må gå der istedet for voksenopplæring)

Takker for alle svar!

Skrevet

jeg ville ikke likt om noen sto og pratet forand hele klassen om mobbing som var rettet mot meg. ville følt meg temlig liten

Skrevet

Dette er grovt, og det burde absolutt være grunnlag for utvisning. Videre er det viktig at lærerne engasjerer seg, i stedet for å unnskylde seg med at det ikke gjør noen forskjell om de sier noe!!!!!! Det er viktig å få klassen, i sin helhet, til å forstå at tilskuerne blir oppfattet som "på lag med mobberne". Og at de faktisk er i ferd med å ødelegge et liv. Dette er alvorlig, og en atferd som ikke blir akseptert i samfunnet. Og det er altfor slapt av lærerne å ikke ta tak i dette.

Så ville jeg som "venn" fokusert på at ting snur. Mobberne blir gjerne dem som har drittjobber og ikke klarer seg så bra i livet. Det er jo sjelden de mest vellykkede som mobber, og de sliter nok med en del selv. Fortell henne også at hun er en søt jente, det kan hun ikke høre nok ganger.

For klassen: Vet noen om det finnes noen gode filmer, som viser hvordan mobbing ødelegger mennesker? Er det mulig å få besøk av et tidligere mobbeoffer?

Skrevet

Hvis ting ikke blir bedre dette året, tror jeg hun kunne hatt nytte av å flytte på hybel, til en ny skole.

Skrevet

Det ble ikke pratet om dette foran hele klassen.

Døra til rommet jeg er i, (Og jeg er eneste elev på et møterom) sto på gløtt, og dette ble tatt opp på gangen.

Om en mobber får følelsen av å være liten, driter jeg vel egentlig mer eller mindre i.

Skrevet

Takk for godt og bra svar, Synnøve F.

Skrevet

det var ikke det jeg mente. mente at om noen hadde mobbet meg og en eller rannen skulle stått forand hele klassen og fått de til og forstå at og mobbe meg var dumt så ville jeg ikke likt det.

var det ikke det lærerene ba deg gjøre? snakke med klassen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...