anna_lou Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Holder meg laaaangt unna pels, men så kom jeg helt plutselig på at jeg har saueskinn (sånn fra Ikea). Det kommer jo fra dyret, det er jo pels....noen som vet om saueskinn er "bad"? Jeg tenker på i forhold til om dyret drepes KUN for skinnet og humant osv.....hørte at man ikke kan drepe dyr før de flås......jeg har ladri tenkt på saueskinn som pels, men det er jo det vel?
Lille Kolibri Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Det er vel ingen som flår dyret mens det er i live?!
anna_lou Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2008 eh.....ji det er nettopp det de gjør! Og det er nettopp det som er så ille!
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Jeg har vært med på slakting av sau hvor man først avliver dyret humant (i den grad avliving kan være det) og så tar man kjøttet som kjøtt, og huden blir til saueskinn. Det går fint an å flå etter at dyret er dødt i hvertfall Jeg skal ikke love deg at IKEAs sauer også har blitt til fårikål, men så billig det er vil jeg gjette på at også kjøttet blir tatt godt vare på
anna_lou Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2008 Men, saueskinn er jo ull, jeg har ikke tenkt på det som pels, men jeg vet ikke, hadde vært fint å vite. Hvis det er pels så skammer jeg meg virkelig over hva jeg har hatt i huset så lenge
cheni Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Sauen blir drept før de tar skinnet av... og kjøttet bruker vi til mat. Skinnjakker ol blir ikke regnet som pels, for hele dyret blir brukt.
anna_lou Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. januar 2008 jeg ser poenget, og jeg kjøper det. det er nok litt annerledes med et saueskinn enn en pelsjakke. En pelsjakke kan nemlig ikke forsvares. da avlives IKKE dyret, det flås levende. Dette fordi kvaliteten på pelsen blir dårlig hvis den produseres på en mer human måte......dette burde ALLE opplyses om! Fysj!
OsloMor Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Pels er jo helt forkastelig og jeg holder meg også langt unna den slags jævelskap, MEN en vintage semsket saueskinnjakke er favorittplagget mitt på vinteren, og det er helt greit fordi : 1) Sauen får beite fritt, blir ikke sperret inne i trange bur. 2) Vi spiser sau, altså hele dyret blir brukt. 3) Den blir avlivet på en human måte i motsetning til mink og rev f.eks. 4) Sauen blir ikke alet opp p.g.a.sin pels. Så ha saueskinnet med god samvittighet du!
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #9 Skrevet 11. januar 2008 Jeg er ingen tilhenger av pelsoppdrett, men bruker nå saueskinn med god samvittighet
Lille Kolibri Skrevet 11. januar 2008 #10 Skrevet 11. januar 2008 Såg på nettdebatten på dagbladet no med NOAH sin leiar, og der skriv ho at det er kjent tilfelle der dyr blir flådd levande i Kina, noko som er litt annleis enn at det er det vanlege (det var mitt inntrykk etter innlegget ditt). Men sjølvsagt, det er jo grusomt uansett om det er vanleg eller uvanleg.
snurkle Skrevet 11. januar 2008 #11 Skrevet 11. januar 2008 Om man ikke skulle brukt sauepels måtte man kuttet ut alle skinnprodukter også, farvel til alle sko, belter, vesker, jakker og alt annet av skinn.. Så lenge hele dyret utnyttes ser jeg ingen problemer ved skinn/pels bruk. Hadde vært mer forkastelig om vi bare spiste kjøttet og kastet skinnet..
er det muuulig Skrevet 11. januar 2008 #12 Skrevet 11. januar 2008 jeg er imot bruk av pels!! men har ikke noe imot bruk av saueskinn... pels klassefiserer jeg til de dyrene som blir drept for pelsen sin... sauen blir jo spist av oss mennesker...og saueskinnet er godt og bra....og når vi bruker det er heller ikke maten så "bortkastet" om du skjønner hva jeg mener.... man dreper ikke sauene for skinnet sin skyld...
anna_lou Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 11. januar 2008 jeg er enig i det asså. Sålenge det er slik noen av dere har forklart ovenfor her, så er saueskinn helt i orden!
Nusse_83 Skrevet 11. januar 2008 #14 Skrevet 11. januar 2008 artig debatt hva med kuer og okser da (må legge til at jeg er bonde med melke og kjøtt produksjon) skinnet fra storfe blir jo brukt i stor grad, blandt annet i møbler og sko. vil legge til at jeg ikke liker avl av rev og mink til pelsproduksjon! det er noe annet med dyr man har i mat produksjon der skinnet kommer som et biprodukt. men vet dere hva gelatin er laget at (f eks bamsemuns) ??? det er blandt annet laget av en væske som finnes i ryggmargen på storfe.
Næsningsfrua Skrevet 11. januar 2008 #15 Skrevet 11. januar 2008 Der tar du grusomt feil, gelatin blir IKKE laget av væske fra ryggmargen! All ryggmarg blir fjernet på slaktelinja, og er regnet som risikoavfall. Hvis du driver med storfe har du selvsagt hørt om BSE..
hit og dit Skrevet 11. januar 2008 #16 Skrevet 11. januar 2008 Med mindre gelatin produksjonen er mordernisert i Norge så blir den framleis laga av collagen, eit protein som finnes blandt anna i huda på for eksempel okse, ku etc.
Næsningsfrua Skrevet 11. januar 2008 #17 Skrevet 11. januar 2008 Har ikke peiling på hva det er laget av, men kan garantere at det ikke er laget av ryggmarg ihvertfall! På Storfe er ryggmarg, hjerne, øyne, milt og tarm regnet som SRM (spesiellt risiko materiale)
Nusse_83 Skrevet 11. januar 2008 #18 Skrevet 11. januar 2008 ja men gøy å terge litt og se hvordan folk reagerer. refererer til en annen tråd, selv om vi avskyr at de spiser katter i kina, så må enkelte kinesere synes at det er helt ok.
hit og dit Skrevet 11. januar 2008 #19 Skrevet 11. januar 2008 Det er ikkje collagen i ryggmarg, så det er eg med på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå