ambumamma Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Hva tenker dere i forhold til graviditet og jobb? Syns det er skikkelig slitsomt med de laaange vaktene og maaange tunge løft
~falck~ har fått baby! Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Jeg tenker at ambulanseyrket og svangerskap ikke hører så godt sammen! Og det er jo ikke så mange plasser i landet hvor det faktisk er lov å kjøre aktiv vakt etter 3 mnd svangerskap... Har erfart bekymringen som virkelig har tatt meg med storm på jobb og det er IKKE godt! Dette forstår legene som behandler oss gravide i denne typen arbeid. De stedene i landet hvor det ikke er lov å kjøre vakt får man svangerskapspenger:) Og jeg tror de fleste ambulansearbeidere "ser" uheldighetene ved å jobbe med voksende mage...
blirjegsnartmamma Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Har ei venninne som er ambuslanse sjåfør.. Og hun sa at hun ville blitt sykemeldt ganske med engang, pga alle påkjenningene det er for kroppen. Både fysisk med løft osv, nattevakt.. Og det psykiske ved ulykker.
Guri-mamma Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Det er mange argumenter for å ikke være i jobb gjennom hele svangerskapet når du er ambulansearbeider... Du vet ALDRI hva du møter på et oppdrag,. om dere har fått hasteoppdrag, og pasienten er psykisk ustabil og ikke vil være med, hva da??? Hvis du er synlig gravid kan denne personen utnytte seg av din situasjon med tanke på trusler og slikt. Det vil også ramme makker om dere kommer i situasjoner som innebærer tunge løft, siden den gravide ike bør løfte for tungt... Smittefarer er også noe man bør tenke på som gravid,- ikke fordi du er ekstra utsatt som gravid, men fordi du da bør vise ekstra forsiktighet... Dessuten så er det ikke bra for din gravide kropp med laaange slitsomme vakter og maaange tunge løft!! Ville tatt meg en prat med lege om jeg var deg:-) Lykke til!!
Guri-mamma Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 du kan også ta en titt på denne siden: http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/gravid_og_jobb/ambulansepersonell_st_rrelse_x_large
Labambie Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Hmmmm... Hu jeg kjenner som er ambulansearbeider får svangerskapspenger... Så jeg tror dere har rett på det!
M*A*S*H* Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Hei ambulansesjåfør - snakk med lege eller jordmor snarlig om svangerskapspenger - som er for friske gravide med farlig jobb (farlig for fosteret). Hvis arbeidsgiver kan omplassere deg til innetjeneste er det ok - f.eks jobbe inne på amk-sentralen eller drive med turnus eller noe - men går ikke det har du krav på svangerskapspenger hvis jordmor/lege sier jobben din er farlig for fosteret. De fleste ambulansearbeidere jeg kjenner som har vært gravide har enten vært sykm eller gått på svangerskapspenger helt fra tidlig i svangerskapet pga yrkets spesielle risiko. Det samme gjelder f.eks politi som jobber i ordenstjeneste (som da møter mange av de samme "kundene" som deg) - de blir omplassert for å ikke utsettes for fare. Lykke til! PS svangerskapspenger kan du lese om på www.nav.no
Guri-mamma Skrevet 12. januar 2008 #9 Skrevet 12. januar 2008 Gå inn på tema på sidestolpen her, på tema gravid og jobb, så skal det stå en artikkel om ambulansearbeidere der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå