Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 hva ligger dere på der..?????? var på kontroll idag,og min ble målt til 10,1... merka at både jordmor og mamma ble bekymra da de så resultatet... fikk beskjed om at jeg skulle være gla jeg ikke hadde falt om hvorsom helst og når som helst... hun sa at jeg hadde vært heldig der... men føler meg ikke så heldig nå... bare utrolig bekymra:s
Idun<3tosmå<3 Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Lurer på om gravide har 10,0 som grense på Hb for oppfølging. Fikk du beskjed om å ta jern da? Jeg ville ikke vært bekymret for meg selv om jeg hadde de verdiene, men din kropp og dine kliniske opplysninger kan være helt forskjellig fra andre personer. Hben skal jo synke litt utover svangerskapet. Ville ikke vært bekymra var jeg deg. Men har du ikke snakka med legen din?
*bubbs* Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 10 er ikke så ille. ikke vanlig at man faller om pga det. 10 er rett under normalverdi for kvinner. men, det kan nok lønne seg å starte med jerntilskudd. da får du sikkert mer energi!
mamiladi Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Jeg fikk resept på jerntabletter da jeg lå på 10,3. Jeg følte meg ganske pigg men legen vet vel best :-) På kontrollen etter ble det målt til 10,4. Knasker fremdeles jern :-) Hvis det er noen trøst så er det ganske normalt at gravide har litt lavere hb enn vanlig. Vi deler jo jernlageret med et annet menneske inni magen :-)
Swana Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Var hos jordmor selv i går, Hb på 10,5. Jordmora sa at tidligere lå grensa på 10 for å ta jerntilskudd, men at den nå faktisk er redusert til 9... Hun sa at man ikke skal ta tilskudd dersom det ikke er nødvendig, for det er ikke bra.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Grunnen for ikke å ta jern når det ikke er nødvendig, er for at da blir blodet "tykkere". Og da klarer ikke morkaka å utveksle like godt næringstoffer til fosteret. Kan på en måte si at blodårenettet i morkaka liker tynnt blod. For da kommer blodet frem over alt hvor det er ønskelig.
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 Bekymrer meg for høy Hb jeg.. På slutten av mitt tidligere svangerskapet hadde jeg hb på 15,7. Har man en hb på 16 blir man forresten tatt for bloddoping. Ikke at jeg skulle delta i noen form for idrettssport. hehe.. Men jeg har jo hørt forskjellig om høy hb som morkakesvikt. Men legen mente at hb måtte opp i 17-18% for at det skulle bli fare. Det jeg ikke forstår da denne kolonnene nederst på helsekortet for gravide, for der står det noe om at hb over 13,5 regnes som spesiell komplikasjon etter uke 20.. Så langt i dette svangerskapet ligger min hb på 14,7.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Referanseområder er jo som å dra alle over en kam. Ikke dette som er normalt for alle, men for majoriteten. Så om du har så "høy" Hb kan det være at dette ikke er farlig for deg. Regner med legen din kjenner deg og din historie så godt, at når han sier at verdiene i ditt tilfelle må så høyt opp for at det skal være grunn til bekymring, så har han nok rett i det! Men 15,7 er heller ikke noe veldig høyt ville jeg ha sagt da... Litt utenfor referanseverdiene er som oftest ikke noe å være bekymret for. Men man kan kanskje være obs på verdien og ikke gjøre noe som kan øke/minke den enda mere.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 11. januar 2008 #9 Skrevet 11. januar 2008 11,7 som er nedre grense i følge de papirene jeg fikk fra legen. Selv hadde jeg 13,4 og det var perfekt.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 11. januar 2008 #10 Skrevet 11. januar 2008 Og øvre er på 15,3 :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå