Gå til innhold

Hvilken farge på øynene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har begge grønne øyner. Er det mest sansynlig at babyen vår får brune øyner da, eller blåe? Noen som vet noe om dette?

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønne øyner er en underform for brune. Brunt er dominant. Men det er mulig at barnet får blåe øyne også, hvis der er blåe gener hos en eller begge av dere.... Barnet deres kan få både blåe, brune og grønne øyner. blir spennende å se....

Skrevet

Jeg har selv grønn/brune øyne uten snev av blått i dem, mens mamma, pappa og min søster alle har knall blå. Husker naturfagslæreren på ungdomsskolen sa til meg at det umulig kunne være tilfelle - da måtte jeg være adoptert. Hehh...det må sies at han var en veldig skrullete type.

Men vi har brune øyne i slekten, så det kommer vel derfra. Sambo har blå, og hele hans familie har også det, så sannsynligvis er det vel det den lille vil få og. ÅÅÅÅ som jeg er spent på å se h*n!!

Skrevet

Mener at jeg har lest et sted at alle nyfødte babyer har blå øyne når de er nyfødte og at de evt får anne øyenfarge senere...dette skal jeg ikke si med 100% sikkerhet, så ta det med en klype salt;)

Skrevet

Selv hadde jeg blå øyne frem til jeg var 12-13 år. Etter det ble de grønne, men en gul ring rundt iris. I mitt første pass som jeg fikk da jeg var 10, står det blå øyne. Min storesøster har blå, og mine to mindre halvsøsken har en med blå og en med grønne. Mamma har blå, og det har min stefar også!

Jordmor sa til meg at de aller fleste babyer ble født med blå øyne, og de forandret seg etter som de ble lysvandte.... men strøk i den delen av biologien på gymnaset....

Skrevet

min sønn ble født med brune øyne, å de har vært brune siden. jeg har blå og pappen har brune. denne gang håper jeg litt at babyen skal få grønne. akkurat d me øyenfarge kan komme fram etter mange generasjoner.

Skrevet

De med grønne øyne har både gener for blå og brune øyne. Så hvis man har grønne øyne kommer det fra et sted bakover i slekta, enten fra en brunøyd/grønnøyd forelder eller fra en laaangt bak i slekta.

Men for å forvirre litt, kan en med blå øyne ha gener for brune øyne også, eller omvendt, ikke alle gener kommer til utrykk!!

Jeg selv har blå og sambo har grønne, våre unger kan da få enten blå, grønne eller brune øyne og vi er veldig spente:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...