Gjest Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Har fått journal for min fødsel og alle undersøkelsene i svangerskapet (var mye på sykehuset...) Siste ul før fødsel... (38+6) - I forhold til UL tatt 2 uker tidligere... Vekstestimat 2 percentil, kondisjonalpercentil 5-10 --- hva betyr dette??? Under fødselen... Rier 3/45 M --- hva betyr det??? Kl 23.40 - cervix 4 - nivå i forhold til spina -2 Kl 23:45 - Vannavgang Kl 00:05 - Cervix 10 - hode uten angivelse av pilsøm/fontaneller Kl 00:17 - Fødselstidspunkt. Betyr cervix åpning da eller? og hva mener de der med pilsøm/fontaneller? og nivå i forhold til spina -2??? Rifter baktil, fortil, suturert ... hæ???
Gjest irismor Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Cervix 4 er åpningen er 4 cm Cervix 10 er åpningen er 10 cm spina er vel spinalbedøvelsen Fontaneller er hodet til babyen, etterhvert som babyen vokser etter fødselen vokser fontanellene sammen. Rifter baktil, fortil, suturert. Du har revnet og er sydd sammen. Håper det hjelper deg noe.
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Takk takk=) men spina kan ikke være spinalbedøvelse, fikk ikke noe smertestillende... Men jeg skjønner ikke hva de mener med at hodet er uten angivelse av pilsøm/fontanell?
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Eneste jeg er sikker på er suturert, det betyr sydd i hvertfall :-))) Cervix er nok åpning vil jeg tro...husk at man kan få svar på sånt hvis man ber om en jordmorsamtale.. :-)
Gjest MyIian Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Jeg kan ringe og spørre tante hva dette betyr om du vil..
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Kan man be om samtale for gjennomgang av fødselen altså? Det har jeg egentlig lyst til, er mye jeg lurer på og som har skremt meg ...
Gjest MyIian Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 Vel, ja, du har krav på jordmorsamtale for gjennomgang av fødselen.
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Tar man kontakt med sykehus eller helsestasjon da?
Gjest MyIian Skrevet 11. januar 2008 #9 Skrevet 11. januar 2008 Rign sykehuset du.. Jeg gjorde i alle fall det.. haha - gjennomgang av keisersnitt i narkose..
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 11. januar 2008 #10 Skrevet 11. januar 2008 Spina er hvor langt ned barnet er kommet ned i forhold til åpning(cervix). Regner med at du kanskje har en tegning der også og der ser du hvordan cervix og spina skal krysse hverandre for så å ende på yttersiden av skjemaet hver sin vei. Da er det klart for barnet :-) Rier 3/45 m betyr at de varer 45 sekunder og du hadde pause i 3 minutter og de var middels gode. Rift bak og foran, og sydd :-)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 11. januar 2008 #11 Skrevet 11. januar 2008 Altså spina er et sted på veien som barnet må forbi.
Mamma til mange Skrevet 11. januar 2008 #12 Skrevet 11. januar 2008 Du kan be jordmoren som tok imot om å gå igjennom med deg. Cervix er livmorhals, cervix 4 betyr da 4 cm åpning. Spina er en bestemt plass i bekkenet, jeg trur det er et møtepunkt med halebeinet, eller i alle fall (slik fikk jeg det forklart) ende der mye nerver er samlet.(Derfor kjenner man det veldig godt akkurat i det babyens hode passerer spina). De vurderer barnets hode som posisjonert over eller under spina for å avgjøre forløpet, hvor raskt det arbeider seg nedover osv. Det er bare en stedsangivelse egentlig! Pilsøm osv trenger du ikke vite noe om, pilsømmen er den tydeligste "sømmen" i babys hode foran mot panna. Du kan se den med det blotte øye mange måneder etter fødselen. Jordmødrene kjenner etter og prøver å finne den for å vurdere hvordan hodet skrur seg gjennom åpningen. Barna vender seg jo underveis. Men det har mest å si for jordmora at dette står angitt. (En dame jeg kjenner fikk to barn med kort mellomrom der ingen av dem vred seg riktig vei i fødselsforløpet. Det endte med keisersnitt. Derfor registreres sånt, men det er ikke av betydning når du leser journalen, siden du fødte normalt.) Gratulerer med barnet!
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #13 Skrevet 11. januar 2008 Ok, takk takk=) noen som vet noe om dette percentilgreiene da? Eneste jeg vet er at det var veldig dårlig vekst (dysmatur) - har det noe med det å gjøre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå