Gå til innhold

Blodprøver, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som alle andre ble jeg testet for bl.a hiv og syfilis i starten av svangerskapet og alle prøver var negative. Men legen har ikke ført opp resultatene på helsekortet mitt (fikk svarene tilsendt), og ifølge jordmor står ikke syfilis oppført på svarbrevet. Videre sier hun at det kun er legen som kan skrive denne opp på helsekortet mitt, og om det ikke står oppført der når jeg skal føde så vil jeg måtte føde i karantene, at det vil bli mye styr/stress osv. Nå har jeg snakket med legekontoret og de sier at jo, jeg har tatt prøvene og jo, de står oppført på svararket, men jordmor står fast ved at det de på legekontoret sier at er syfilisresultatet ikke er det (hun sier de ikke vet hva de snakker om). Blir litt usikker jeg... Nå skal jeg inn til legen i neste uke, så egentlig får jeg jo ordnet dette da, men siden det er veldig kort til termin så begynner jeg å bli redd for at jeg skal føde før jeg får fikset det. Noen som vet om det stemmer det med karantenefødsel? Og hva som er forkortelsen for syfilistesten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

I følge Lommelegen.no står det: "Syfilis er en infeksjon forårsaket av bakterien Treponema pallidum".

Jeg sitter med et svarskjema fra Ullevål (jeg tok blodprøve hos jordmor og prøven ble sendt til Ullevål) der det står at jeg har tatt følgende analyser:

Rubella

Hiv

Treponema Pallidum

Toxolasma Gondii

På svaret du har fått bør det derfor stå at du er testet for Treponema Pallidum.

Alle testene mine er overført til Helsekortet mitt. Syfilis er det samme som Luesprøve.

Når det gjelder karantene så blir du behandlet som hiv-positiv hvis du ikke har latt deg teste for hiv. Om det samme gjelder for syfilis aner jeg ikke.

Skrevet

Jeg er negativ på både hiv og syfilis, og hadde ikke ventet noe annet heller. På svaret mitt står følgende:

FB-Rh2 - POS

FB-SCR2 - NEG

S-HIV - NEG

Det er den i midten som de på legekontoret sier at er syfilistesten, men som jordmor sier at ikke er det. Selv har jeg ingen anelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...