Januarbaby2014 Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Var på ultralyd i dag, fikk beskjed om at jeg hadde fostervann, at det blant annet kunne føre til tidlig vannavgang. Nå har jeg lest litt på nettet, og etter som jeg forstår så virker det som om det er ganske alvorlig med mye fostervann tidlig i svangerskapet (er i uke 17). Er det noen som har hatt mye fostervann tidlig i svangerskapet og som har en unge som det har gått bra med? Årsakene til mye fostervann kan være: * Misdannelser hos fosteret (særlig som påvirker fosterets evne til å svelge, som er viktig for stabil mengde fostervann, men også hjertefeil kan føre til polyhydramnion). * Rhesus-inkompatibilitet – at mor og barn har forskjellig Rheus-faktor kan spille inn. * Tvilling-til-tvilling transfusjonssyndrom, hvor den ene tvillingen får for mye og den andre for lite fostervann. * Diabetes hos mor. * Flere enn ett foster. Jeg har ikke diabets og venter heller ikke tvillinger. Er det da enten misdannelser hos fosteret eller rhesus-faktoren som gjør det? Altså 50% sjanse for at barnet mitt har en hjertefeil?? Noen som vet? Litt fortvilet nå! :/
Lille`mor & lillebøll Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Tror det stod et innlegg i gravid bladet om dette... De hvet ikke hva som er verst av for lite fostervann eller for mye!Ofte trenger dette ikke bety noe som helst. Det var det eneste som stod der... Syns ikke du skal bekymre deg for mye.Ta en prat med jormor eller lege om det..de har sikkert litt mere kunnskap enn det andre her inne kan gi deg eller nettsider.... De sjekker fostervannet mitt også hver 14 dag pga lilegutt har avvik på nyra,men de har ikke sagt at det kan føre til noe spesi...
Januarbaby2014 Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2008 Takk for svar! Er en måned til neste kontroll, kommer til å føles som en evighet! Siden det er en fare med for tidlig vannavgang ved for mye fostervann, bør man ta det med ro? Ellar kan man gå på jobb og leve som vanlig?
Lille`mor & lillebøll Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Syns du skal ta en tlf til fastlegen din til mandag og høre med h*n. Jordmor kan ikke skrive sykmelding vis det skulle være tilfellet...
mor.monsen Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Jeg fikk beskjed i uke 26 at jeg hadde mye fostervann.. men at det ikke var så mye at det var noen fare. Tror du ville blit sykemeldt med en gang om det var noen risiko for deg eller barnet i magen din. Men for sikkerhets skyld kan du jo ringe til dem som tok ultralyden å be om at de forklarer nærmere til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå