Gå til innhold

Hevelse = svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 31+5 og har hittil ikke hatt noen hevelser eller vann i kroppen. I dag var jeg ute og gikk i et par timer, og når jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg hadde hovnet opp litt på den ene armen og begge anklene.

Jeg regner jo egentlig med at dette er helt normalt, og ingenting å uroe seg for. Men allikevel tenker jeg tanken - svangerskapsforgiftning.

Hvilke andre tegn finnes på dette? Hva bør jeg være obs på nå?

Venter tvillinger, og vet at tvillinggravide har større sjanse for å få svangerskapsforgiftning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig å få hevelser i kroppen når en er gravid, spes hvis man står og går mye. Men det er helt klart et av signalene på svangerskapsforgifting, så det kan jo være greit å få sjekka blodtrykket og urinen hvis det vedvarer!

Andre signaler er høytblodtrykk og protein i urinen - men det må jo måles av lege/jordmor.

Hvis man får pannehodeverk, kvalme, vont øverst i magen må man kontakte lege/føden med en gang!

Det er i alle fall det jeg har fått beskjed om.

Skrevet

Takk for svar. Jeg var hos lege og jordmor på mandag, og da var alt fint. Burde de ha oppdaget noe da hvis jeg hadde hatt svangerskapsforgiftning?

Hva kan egentlig svangerskapsforgiftning føre til? Jeg vet ikke så mye om dette. Blir fødselen satt i gang/keisersnitt?

HI

Skrevet

Vanligvis får man en diagnose som heter "begynnende svangerskapsforgiftning" hvis en har stigende blodtrykk, stigende proteinverdier og hevelser. Det tyder jo på at dette er noe som utvikler seg gjerne overlitt tid. Men det kan gå fort hvis det først har begynt, men jeg vil jo tro at det ikke er noen fare for deg eller fostrene pr i dag hvis alle verdier var normale på mandag.

Men hvis hevelsene fortsetter å være der hadde jeg i alle fall ringt legen og sagt i fra - så får nå de vurdere om de vil måle blodtrykket ditt :-)

Det vanligste er at en hvis det begynner å utvikle seg må ta det med ro, noen får blodtrykksmedisiner. Noen ganger kan en bli lagt inn på sykehuset til observasjon.

Jeg vil ikke skremme deg, men siden du spør om hva som KAN skje...

Reint medisinsk vet jeg ikke helt hva som skjer. Men svigerinna mi fikk dette med første mann. Hun hadde hatt litt høyt blodtrykk og litt protein i urinen - og ble derfor fulgt opp med ekstra kontroll uka etter. Da hun kom inn var verdiene så høye at hun ble lagt inn på sykehuset, og så gikk det fort. Verdiene smalt i taket over natta og jenta deres ble forløst ved keisersnitt dagen etterpå - men det var visst en litt ekstremvariant.

I værste fall kan en ubehandlet svangerskapsforgiftning føre til at mor og barn dør - så det er ingenting å tøyse med.

Skrevet

Det er helt vanlig med ødemer mot slutten av svangerskapet. Jeg fikk det selv omtrent i uke 31-33.¨

De har blitt litt større nå, i uke 37, det må man nesten regne med. det er utrolig få som ikke samler litt vann de siste ukene i svangerskapet.

Babyen presser på venene (blodårene som skal frakte det "skitne" blodet tilbake fra bena.) Disse blodårene frakter også overskudssvannet tilbake til hjertet og ut via urinen.

Når baby presser på denne åren vil tilbakestrømningen blir dårlig og vannet presses ut fra blodåren og ut i fettet/musklene i bena slik at man får hevelser.

Mange får ikke en gang føttene ned i skoene på grunn av hevelsene, men har ikke svangerskapsforgiftning av den grunn...

Dette er ikke farlig, men kan være lurt å følge med på fremover. Skulle du begynne å føle deg dårlig, får hodepine etc bør du ta kontakt med legen din, menjeg ville ikke vært så veldig bekymret slik du beskriver det nå:)

Skrevet

Tusen takk for svar.

Det ser ut som hevelsene er blitt borte nå, så da tar jeg det bare med ro. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...