Gå til innhold

Student og gravid. Hjelp meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student, og venter barn snart. Men jeg kommer ikke til å ta eksamen verken i dette eller neste semester.

Men blir ikke lånet mitt omgjort til stipend da? eller hvordan er dette igjen? Blir alt lånet fortsatt bare lån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra du går ut i permisjon kan du få noe som heter fødselsstipend. det utgjør det samme som vanlig stipend+lån, men ALT er som stipend. Kontakt lånekassen for å få vite hvordan og hvor mye.

Om du ikke tar eksamen nå, så kan du ta den igjen senere, du har flere år på deg. Da vil det bli omgjøring når du tar eksamen.

Skrevet

Skjønte ikke helt svaret ditt. Du skriver at jeg får ALT som stipend(altså alt lånet blir stipend også, når jeg har søkt om fødselsstipend). Men videre skriver du at når jeg tar eksamen blir det omgjort.

Hva mener du?

Jeg komemr jo aldri til å ta eksamen. Dvs. at lånet mitt forblir lån?

Eller blir lånet omgjort med en gang jeg søker om fødselsstipend?

Må jeg ta eksamen for å få omgjort lånet til stipend?

Det jeg lurer på er:

FÅR jeg pengene(dvs. ALT) som stipend når jeg får baby, og trenger ikke betale noe? eller MÅ jeg ta eksamen for å FÅ lånet?

Skrevet

Egentlig ganske enkelt..

Før du går ut i fødselspermisjon har du de samme lånebetingelsene som nå. Altså, om du står til eksamen blir noe av lånet omgjort til stipend, om du ikke tar eller står på eksamen, er alt lån.

Når du er i permisjon får du samme utbetaling som når du er ordinær student, men disse pengene er stipend. Altså du trenger ikke å betale tilbake uansett.

Når permisjonstiden utgår er du da tilbake til de samme betingelsene som du var før du gikk ut i permisjon.

Ellers kan jeg anbefale deg å å gå inn på lånekassen sine sider. Det står ganske greit forklart der.

Skrevet

Har såklart sjekket lånekassen sine sider flere ganger. Grunnen til at jeg spør her, er at det IKKE står klart på sidene deres om jeg må ta eksamen etter endt fødselspermisjon. Det står at jeg får alt som stipend, noe som jeg forstår som både lån og stipend får jeg. Men, det står ikke om jeg faktisk MÅ ta den eksamen jeg meldte meg opp i. Altså, viss en leser mellom linjene er det likevel utydelig hva som faktisk menes. MEN, er det slik at disse pengene FÅR jeg uansett om jeg stryker, eller ikke tar eksamen i det hele tatt(slik som i mitt tilfelle....).

Når blir pengene omgjort da? Med en gang lånekasse får fødselsskjemaet fra meg?

Ingen som vet?

Har jo prøvd å ringe lånekassen tuuuuusen ganegr, uten å komme igjennom :-(

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Det er ikke noe krav om studieprogresjon mens man mottar fødselsstipend fra Lånekassa, altså må du ikke ta eksamen, og tar du det kan du godt stryke uten at det får noen følger for støtten fra Lånekassa. Det beste er hvis du sender bekreftelse på permisjon fra studiene til Lånekassa.

Før du får barn og mens søknaden blir behandla mottar du vanlig lån. Når søknaden blir godkjent blir lånet du har fått fra 3 uker før fødsel til dags dato omgjort til stipend pluss at du får litt ekstra i stipend. Behandlingstida varierer fra noen uker til 8 uker.

Noe mer du lurer på?

Skrevet

Altså... Du sender inn en søknad om fødselsperm. Etter endt permisjon er du ordinær student, og de vanlige bestemmelsene gjelder.

Pengene du får som permitert må du ikke betale tilbake. Uansett om du tar eller ikke tar eksamener. Regner med det er det du er redd for.

Men har du tenkt å slutte helt med utdannelsen da?

Ang omgjøringer, mener du selve permisjonspengene eller stipendene som er knyttet opp mot bestått eksamen?

Perm.pengene blir jo ikke gjort om, det er jo et stipend som du blir innvilget eller ikke (har aldri hørt om gravide studenter som ikke får det innvilget, siden det er det som er kriteriet, at du er gravid student..) og altså er stipend hele tiden.

Skrevet

Et siste spørsmål:

Må jeg søke permisjon fra studiene? Er ikke det nok å bare ikke ta eksamen, ikke møte opp....? Men viss jeg trekker meg fra eksamen får jeg vel kanskje ikke stipendet, eller det blir noe kluss eller???

Forstod det slik at en ikke trengte å ta permisjon.

TUSEN TAKK ALLE :-)

HI

Skrevet

Jeg søkte permisjon, men jeg husker ikke helt hvordan det var..

Uansett, tror det er lurt å gi beskjed til den skolen/universitetet du er tilknyttet, sånn for sikkerhets skyld..

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Du trenger ikke ta permisjon, nei...jeg har ikke tatt permisjon mens jeg har mottatt fødselsstipend. Du må bare vært meldt opp som student. Egentlig så lønner det seg å ta eksamen mens du mottar fødselsstipend for da gjør det ikke noe økonomisk hvis du stryker. Derimot liker kanskje ikke skolen din det hvis du henger etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...