Gå til innhold

Er så bekymret for svigerinna mi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velger å være anonym nå..

Hun vurderer å gå ifra barnefar pga økonomisk rot, uansvarlighet og lite respekt.

Hun har akkurat født den lille gutten, så hun er klart deprimert over situasjonen. Men det jeg lurer på er: hva får hun i støtte?

Litt facts om situasjonen hennes:

- i 10 mnd-perm, får utbetalt 8 000 pr mnd

- ung og uten særlig utdanning (ferdig med vgs - allmennfag)

Barnefar sitter med masse gjeld, og har en datter fra tidligere forhold, har dette innvirkning på det hun får i bidrag?

Ønsker her konkrete tall så langt det er mulig å gi, eller om det finnes en side hvor disse tingene står? Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jah... klarte jo ikke å være anonym, hehe...

Skrevet

Hun vil få dobbel barnetrygd med småbarnstillegg, dette er 2600 i mnd.

Hva er de 8000 hun får i mnd?

Regner med hun vil få overgangsstønad, men den reguleres vel etter inntekten, maksimalt er på 10300(tror jeg?).

Dersom hun vil studere har hun krav på utdanningsstønad, som er hjelp til skolebøker og transport til skolen, men dette avhenger jo av hva slags skole.NAV gir såvidt jeg vet ikke mer enn maks 20 000 i skolepenger når det gjelder privatskoler. I tillegg mottar hun da ca.1000kr ekstra i stipend fra lånekassen. Hun har krav på stønad til barnetilsyn når barnet skal i bhg, dette er 64% av bhg-beløpet. Bhg-beløpet avhenger ofte av forsørgers inntekt.

Hun bør sjekke ut husbanken.no og se om hun har krav på bostøtte.

Barnebidrag avhenger av inntektene til både mor og far.

I tillegg er det jo kontantstøtten etter at barnet er fylt 1 år, men husker ikke hva den er på nå.

Det er en tråd her med hva man har krav på, kan dytte den opp for deg.

Skrevet

Tusen takk for svar!

De 8 000 er permisjonspenger. husker ikke hva det heter, men sånn vi får når vi har jobbet vettu..

Skrevet

om en får permpenger så får en ikke de 660kr som er småbarnstillegget. - hun får reduser overgangsstødnad. full OS er på 10300kr/mnd og skal skattes av - denne reduseres utifra annen inntekt/fødselspenger. Hun skal skattes i klasse 2 slik at hun betaler mindre i skatt. Om hun ønsker å begynne på skole når permisjonen går ut kan hun få utdanningsstødnad, lån/stipend, full OS, dobbelbarnetrygd + bidrag og 64% av utgift til barnepass dekket. om hun går hjemme full OS, dobbelbarnetrygd, KS fra barnet er 1år+bidrag. begynne å jobbe igjen: dobbelbarnetrygd+bidrag + 64% av utgifter til barnepass dekket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...