Gå til innhold

Si meg: Leter dere gravide etter plager og skavanker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si at jeg må riste litt på hodet av en god del av det jeg leser her inne!

Det virker omtrent som de fleste gravide sitter og kjenner etter alle plager og skavanker som det er mulig å få når man er gravid. "Er dette bekkenløsning?" "Er dette grunn til å sykemelde seg?" "Hvor tidlig kan jeg sykemelde meg?" "Jeg har litt vondt _der_ - er det farlig?"

Hallo - å være gravid er IKKE en sykdom og det er IKKE grunn god nok til å jakte på sykemelding og sympati for den minste lille ting.

Med all respekt å melde: Selvfølgelig er det de som absolutt har sine plager og dette innlegget er ikke rettet mot de av dere som med hånden på hjertet kan si de _virkelig_ har plager.

Men til dere andre : Dere er like gravide som de med plager selv om dere ikke har dem. Slutt å let etter problemer og å lage tanketrøbbel for dere selv! Man MÅ ikke ha er problem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig.. skal si en ting.ingenting å stå etter å være sykemeldt pga bl i uke 8. og så få sv.diabetes. og ikke kunne jobbe ut svangerskapet..

Så slutt å let etter plager. Er faen ikke verdt det

Skrevet

Tror vel ikke noen ønsker å gjøre seg syke. Er vel heller bekymring og usikkerhet.

Skrevet

Gravid er ikke en sykdom nei. Mange som ikke har peling sier det, men sist føltes det faktisk sånn hele siste halvdelen. Prøv å ha vondt her, vondt der, hovne opp her og bli misfarga der og ikke klare en hel haug med bevegelser så får vi se hvor lite syk du er...

Skrevet

Er du gravid? Dette hørtes ut som meg før jeg hadde en baby i magen... og kort fortalt, før jeg overhodet visste hva jeg snakker om. Slår meg slev hardt i hodet for alle gangene jeg har sagt. Man er jo virkelig bare gravid, man er da ikke syk... Nå angrer jeg bittert.

nei man er ikke syk, men gud og fader at det føles sånn er bra sikkert.

Skrevet

HI her.

Ja, jeg er gravid - med min tredje, så jeg vil tro jeg vet hva jeg snakker om.

Jeg blir bare så oppgitt over sykeliggjøringen av det å være gravid - det er nesten sånn at mange tror de _må_ feile noe mens de er gravide for å høste sympati og for å sette fokus på graviditeten.

Skrevet

Det og være gravid er ingen sykdom,sa kjerringa som aldri har selv fått barn!!

Det er tanken som slår meg.Den idioten som sa det kan umulig ha vært gravid selv!!

Greit,det og være gravid er ingen sykdom,men alle plagene!!??

Det blir en sykdom!

Men HI som sitter kl 03.36 og skriver innlegg om dette.er du sykmeldt??

Skrevet

Syns det er er litt feil å si at graviditetsplager er en sykdom, de går jo over etter fødselen.. En sykdom er jo noe som man må ha behandling for, man trenger da ikke behandling når man går gravid, avlastning er en annen sak. Er man syk om man har hodepine i noen timer?? Jeg tror ikke de fleste gravide går rundt og prøver å finne noe som er galt med dem, men når noen spør er det da lov å svare med et ærlig svar, "ja jeg har f... så vondt i ryggen.." Da må det være lov å få tenke på seg selv og faktisk få den avlastningen man trenger. Det er ikke bare bare å plutselig skyte 10-15 kg opp i vekt, kroppen må jo følge med også.. Og er man gravid for første gang lurer man selvfølgelig på alt og kjenner ekstra godt etter om kroppen forandrer seg..

Skrevet

Hi her:

Hva i all verden har det med saken å gjøre når på døgnet jeg skriver innlegg?

Nei, jeg er ikke sykemeldt. Jeg er student.

Skrevet

Jeg er selv sykemeldt, men synes ikke det er noe gøy. Jeg har ikke lett etter plager så jeg kunne bli sykemeldt. men forstår godt hva HI mener! Det er greit å spørre, men det er mange som leter etter grunner og symptomer her. greit vi må tenke oss litt om før vi gjør ting, men det kan faktisk være usundt å bekymre seg for mye også!

Og Jannamor, du er vel en av de mest hysteriske personene her. Tenker på ungen din som kommer til å få sydd puter under armene og bli pakka inn i bomull. litt bekymringer er greit, men du er jo hysterisk. Innlegg minst annenhver dag om at du er så redd for ditt og datt.

Skrevet

Jøss, jeg er skikkelig heldig, for jeg har mer energi enn på lenge nå som jeg er gravid :)

Skrevet

ja du er heldig!! har ligget i ro pga blødninger i mange mnd. begynte og blø i uke 9 og er i uke 25 nå..og blødningen har avtatt. Men er stø i hele kroppen etter å ikke ha beveget meg. Fikk streng beskjed av legen om å ligge i ro! Det var ikke det som var verst med å blø, det spykiske blir jeg ikke kvitt! engstelsen og tørre og gå på toalettet--. Nei det å være gravid er ikke en sykdom men for mange er det ikke en dans på roser, men vi greier det- vi må greie det. Men når vi hører de solskinnshistoriene blir vi vel litt lei oss og kan kanskje klage litt av misunnelse..:-)

Skrevet

Det er noen som er heldigere enn andre. Det er ogsaa noen som er forbanna late.

Skrevet

Oh yeah, har sett en del av dem også ja - "jeg er gravid, så jeg kan ikke røre meg altså".... Skrittelleren min ligger på rundt 13000 steg om dagen, og jeg har aldri vært så flittig med oppvasko og klesvask som jeg er nå. Føler meg nesten som superkvinnen! :) Men jeg får det sikkert igjen med renter senere i svangerskapet - så jeg nyyyyyter hver dag!

Skrevet

Jeg har ikke vært borte fras jobben en eneste dag etter at jeg ble gavid, og er nå i uke 23. Men jeg skal være den første til å si at det har kostet meg noe jævlig hver gang jeh har måttet jobbe overtid!!!

Jeg har ingen barn fra før, har har kunnet slenge meg på sofaen etter jobb og hvile ut, men det er just ikke alle aom har mulighet til det.Da sliter man stadig mer på seg selv.

Det mest irriterende kom fra sjefen min: "veldig mange gravide som bruker graviditeten til å være borte fra jobben bevisst". Mann i 50-årene selvsagt! Grrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Skrevet

lilo_og_Madelen

du hørtes nesten ut som meg sist svangerskap hehe

sykmeldt uke8 pga bl..50% først da så 100% 4 uker senere..så svangerskapdiabtes i uke 28 sånn ca..

spent å se hvor lenge jeg går denne gangen..

Skrevet

Typisk mannfolk!! Spesielt den eldre garde - de er ikke oppdatert på hva graviditet innebærer, de ser på det som et "problem"... Det er jo sånne uttalelser fra sjefene som gjør at vi blir sykmeldte! *grrrrrr*

Skrevet

JA VI GJØR DET...det begynner med kvalme etter den positive testen så finner man bare på ting forløpende sånn at man kan gå hjemme i 9 mnd å kose seg døgnet rundt,så gnir vi oss i henda og tenker "haha, nå lurte jeg alle godt!" Heldige gravide som feiler så mye og får lov til å gå hjemme, MED betaling og ikke gjøre en dritt,det er jo så moro!

Skrevet

Noen får symptomer i svangerskapet som man forbinder ellers med det å være syk, andre får det ikke. Selv følte jeg meg syk da symptomene hindret meg i å utføre dagliglivets gjøremål og det er også en kjent definisjon på sykdom. Både fysisk og psykisk. På tide å likestille disse... Å henge med hodet over spybøtta ville normalt blitt sett på som omgangssyke og man føler seg ikke noe mindre syk fordi man vet det skyldes graviditet. Det er dårlig gjort å si til en gravid som føler seg plaget med ulike symptomer at de ikke har rett på å føle det de føler. Vær heller støttende. Klagingen blir ikke mindre ved å møte gravide med mistro, heller forsterker du klagingen da alle ønsker forståelse og sympati.

Skrevet

Enig HI. Tror ikke det ville vært så mye sykemeldinger, om sykepenger ikke hadde vært utbetalt.

Var selv til lege i dag pga konstant hodepine (har ellers ingen andre plager heldigvis) Blodtrykket var litt for høyt, men ellers ikke noe galt. Hun lurte på om jeg ville sykemeldes. HALLO!!!! er det mulig, skal det være så enkelt da skjønner jeg godt at folk biter på....Nei takket jeg og dro på jobb igjen. Hva i all verden skal man gjøre hjemme når man kan kose seg på jobb.

Men for all del dere som plages skikkelig har vel god grunn. Får håpe de som tror graviditet er en sykdom sitter meg god samvittighet....eller...

Skrevet

"Tror ikke det ville vært så mye sykemeldinger, om sykepenger ikke hadde vært utbetalt."

Jøss. Virkelig?

Har du tenkt over den forebyggende virkningen sykepenger faktisk har?

I stedet for at folk må jobbe til de blir langtidssjuke, så har de faktisk mulighet til å hvile og ta seg inn før dette skjer.

Skrevet

Jepp - jeg leter etter skavanker hos meg selv for å sykemelde meg..

Du har helt rett!!

Det er såååååååååå deilig å tenke på at nå kan man endelig utnytte systemet og virkelig ligge på sofaen og bare se på tv - for det er det beste i hele verden. Det går så utrolig mye bra på tv på dagen og spise masse snop!.. Timene går så utrolig fort og man rekker ikke dusje en gang før de andre kommer fra jobb.

Helt topp!!

-- Faktisk de som skriver slike innlegg ser på det å være sykemeldt som en liten ferie -- så kanskje du har egentlig lyst å sykmelde deg?? Men for mange andre så er det å være hjemme og kanskje ikke ha det så greit virkelig kjedelig! Ingen andre er hjemme, dritt på tv, ingen å snakke med på tlf..etc etc.. Jezz, hold dine teite meninger for deg selv når det gjelder dette -- man betaler skatt og har faktisk krav på å være hjemme hvis man er syk... Men kanskje du ikke betaler skatt du slik at du får skyldfølelse for at du utnytter systemet??

Begynn å betale skatten din du, så skal du se at du slipper dårlig samvittighet når du trenger sykmelding neste gang! :)

Skrevet

Jeg leter ikke etter noen ting, men jobber i barnehage med lite mulighet for tilrettelegging, og når man da omtrent ikke kan gå pga bl, er det ikke stort annet man kan gjøre enn å sykmelde seg.

Jeg har kjempedårlig samvittighet overfor de andre ansatte som må jobbe hardere og barna som ikke får all den oppmerksomheten de selvfølgelig fortjener, men jeg kan ikke sitte på jobben og gråte over vondten min dag ut og dag inn.

Skrevet

I mitt forrige svangerskap lo jeg høyt av de gravide jeg så som vagget seg bortover, haltet, ikke klarte å komme seg opp av sofaen, og ikke klarte å stå. Tenkte de måtte ha sett på tv og lært hvordan de trodde de skulle oppføre seg. Hehe. De som sa de ikke kunne trene, leve vanlig, gå på jobb osv, de lo jeg av. Jeg kastet da opp til og med uke 17, var litt kvalm innimellom, men klarte likevel å gjøre det jeg skulle inkludert å trene 4 ganger i uken selv om jeg kastet opp. Etter de 17 ukene fikk jeg fantastisk energi og var i superslag til fødsel. Tenkte at jeg hadde kjent hva problemer i svangerskapet var, og var godt fornøyd med meg selv som hadde trosset disse. Så og hørte på og om andre gravide med plager, og tenkte-pyser!

Vel, det var da. Så er det på den igjen. Kaster opp igjen, begynner å kjenne det litt i bekkenet, sliter litt med migrene... klarer å få meg en jobb (akkurat ferdig med studiene) og så....to mnd med slit på jobben så eksploderer alt og her sitter jeg....FLAU og ydmyk. Arrogansen er borte. 26 uker på vei, 100% sykmeldt, kaster opp hver dag, klarer maks vagge 100 meter og kjedsomligheten holder på å kvele meg...... Kunne ikke klart å gjøre noe uansett hvor mye jeg ville.

HI, du er jævlig arrogant, og du aner åpenbart ikke hva plager er! Du er student sier du, det er også ganske annerledes enn å måtte være på jobb åtte timer hver dag, ta vare på hus og barn og være gravid med plager. Jeg er dypt uenig med deg, og tipper at 99,9% av de som er sykmeldte heller ville vært på jobb og følt seg som en del av samfunnet. Mulig du vanker i kretser som liker å snylte på systemet, men de fleste setter faktisk atskillig større pris på følelsen av å bidra og være en del av noe større enn seg selv, enn å gå hjemme alene å bli gal. Bare så synd de fleste i den situasjonen ikke har noe valg...

Vil oppfordre deg til å jobbe litt med tilliten til andre mennesker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...